Hoogmadesche houtzaagmolen

• Johan Ottevanger

Willem en de andere mensen die deze molen hebben herplaatst en weer een mooie plek hebben gegeven van harte gefeliciteerd!!!!

Ik kan mij nog herinneren de vorige herplaatsing van uit Hazerswoude, verplaatsing op zaterdag vanuit Hazerswoude richting “Wou” .

Oh wat was de oude Piet van Beek trots op de verplaatsing, tijdens de heplaatsing en opbouw daarvan heb ik regelmatig een bezoek gebracht aan Rijnsaterswoude, alwaar ik mee heb geholpen met de opbouw samen veel gedaan met Arie Verheij en zo ook mooie momenten zijn mij bewaard gebleven uit die tijd, zoals Leo Witteman die in de werkplaats een baard aan het maken was, ja geheel uithakken van de versieringen, was volgens mij de Googermolen en ook de heropening van de molen zoals Willem al heeft geschreven.

Johan Ottevanger

• Johan Ottevanger

Inderdaad Ruud je bent me net voor, maar ik denk dat de meeste kleinere molens op deze manier gelegenheid geven om de as te smeren en tevens als een soort inspectieluik fungeren.

Johan

• Willem Bever

Mooie herinneringen uit die ‘goeie oude tijd’ , maar dat zeggen we (hopelijk) over 34 jaar ook over deze tijd.

Naar aanleiding van jou herrinneringen Johan, mag ook wel vermeld worden dat het door jou in 1975 vervaardigde bordje uiteindelijk ook is meeverhuisd.

Het bordje is inmiddels in de beverwerkplaats te Aarlanderveen netjes opgeknapt en weer gelakt, en zal weer een mooi plaatsje krijgen bij het Dekkermolentje.

Het bordje draagt de volgende tekst;

Verdekkerd doe ik 't werk,

en in stormen sta'k sterk

j.o '75

Overigens heeft het Dekkermolentje vandaag tijdens de schaftpauze nog een poosje gedraaid, en er staan inmiddels ruim tweeduizend omwentelingen op de teller, dus het begin is er.

Groet van de Bever.

• Aad schouten

Ha die Bevert.

het is weer een plaatje geworden zo .

wat ik ook erg leuk vindt is dat de molen weer op een molenmakers werkplaats is komen te staan.

ik heb nog wel een vraag wat betreft het tuig wat op deze molen zit,is er in het verleden ook gebruik gemaakt van zeilen,dit vraag ik om dat er nogal wat schoot op zit,en het lijk mij dat dat geen probleen is als je geen zeilen op legt, maar zodra als je met zeilen aan de gang gaat dat het dan nogal gaat klaperen.

maar zonder zeilen zal het toch ook best wel gaan.

vr gr Aad

• Willem Bever

Dag Aad.

Wat betreft jou vraag , daar kan ik je het volgende antwoord op geven.

De zeeg is inderdaad zeker voor dekkerwieken erg diep.

Dit is voor zover na te gaan altijd zo geweest.

Wellicht is dit nog van het oud tuig, wat er ooit opgezeten heeft.

Ik heb er begin jaren tachtig ooit ééns twee zeiltjes voor gemaakt, maar dat was, zoals verwacht, geen succes.

Als het molentje maar even de gang kreeg was het een gefladder van jewelste, en werkten de zeilen eerder tegen dan mee.

Zoals je weet gooi ik niet zo gauw wat weg, dus heb ik afgelopen week de zeiltjes weer ééns opgezocht, en in het Dekkermolentje achtergelaten.

Overigens doen zeilen op dit molentje niet zo veel, want de hekbreedte is maar 50 cm, en dat zijn de dekkers ook.

Verder ben ik met je ééns dat het inderdaad weer een plaatje is geworden, en daar zijn we met z'n allen (en ik niet alleen) best wel een beetje trots op !

Komende week geven ze aardig wind op, dus we zullen ééns kijken of de teller het nog bij kan houden.

Groet van de Bever.

• Aad schouten

Ha die Willem.

Ik zal a.s week aan je denken als de wind om mijn oren fluit……

vr gr Aad