Kruilier Sint-Philipsland

• Rob Simons

Beste prikkers,

De molen van Sint-Philipsland (http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=916) heeft een kruilier (zie derde foto op voornoemde link van de molendatabase). Ik meen dat er geen rondgaande kruiketting is. Het systeem is een vinding van molenmaker Willem de Groote uit Kloetinge. Of er nog andere molens in Zeeland zijn waarop dit systeem te vinden is, weet ik niet.

Nu was mijn vraag of er iemand nog duidelijke foto's heeft van deze kruilier.

Alvast bedankt.

Groeten,

Rob

• Martin E. van Doornik

Een duidelijke foto van de kruilier staat op pagina 88 van het boek “Molens in Zeeland”, gefotografeerd en per regio beschreven, door F.D.M. Weemaes. Uitgave 2003 door De Koperen Tuin te Goes, ISBN 90-76815-13-5

De beide uiteinden van de kruiketting worden om een kruipaal vastgezet. Men kan hier de molen 120° rond kruien zonder de ketting te verleggen.

Andere molens hadden wél een rondgaande ketting van molenmaker De Groote: Stavenisse, Poortvliet (Nwe Molen), standerdmolen De Waarde en Zuidzande.

• Rob Simons

Martin, bedankt. Echter, op de Nijverheid in Waarde liep de kruiketting ook niet 360° rond, maar wel 120°. Deze kruilier is, nadat de molen in 1935 afbrandde, verhuist naar een molen in Brabant.

• Rob Simons

Als er nog iemand duidelijke foto's heeft, hoor ik het graag.

Weet iemand ook hoe er mee gewerkt wordt? M.n. dan het uitleggen van de kruiketting, hoe gaat dat precies?

Groeten,

Rob

• Martin E. van Doornik

Nou, heel eenvoudig. Zelf vele jarenlang op een molen met rondgaande ketting werkzaam geweest. Het systeem is vrijwel gelijk als in Den Andel e.a. met dien verstande dat de wielen binnen het frame van de kruilier zitten. De ketting kan aan beide kanten zowel naar links als naar rechts gekruid worden en net zolang tot het ene uiteinde de kruipaal heeft bereikt om die vast te zetten. Bij het malen zitten de beide uiteinden uitaraard vast.

• Rob Simons

Jaja, maar wat als de kruiketting helemaal “opgekrooien” is? Moet dan de ketting helemaal van de nestenschijf afgenomen worden om hem te verleggen? Het lijkt mij wel aannemelijk..

Groet,

Rob