Kijk op onderstaande link voor een film van draaiende molens uit 1917
http://www.youtube.com/watch?v=hROsJeEEuAU
Die Gildebrief heb ik nog niet ontvangen, maar ik dacht al wel aan de Bovenste Plasmolen, vanwege dat enorme rad. De andere molen uit dit prachtige filmfragment, de windmolen stond als ik het goed heb hoog op de nabijgelegen heuvel en is helaas verdwenen.
Vroeg me ook even af wat dat Geheim van Delft dan wel zou zijn … waarschijnlijk vanwege beroepsdeformatie … molen het Fortuin werd in 1917 in Delft afgebroken om in de jaren daarna in het Arnhemse Openluchtmuseum weer opgebouwd te worden … maar na speurwerk op het wereldwijde web lijkt het me dat daar verder geen enkel verband mee bestaat. Het zou mooi geweest zijn … weer een spannend molenmysterie erbij voor het publiek, zelfs met authentieke opnames … maar helaas.
“De film toont het drama van Jan Vogel, chef van een aardewerkfabriek. Hij werkt aan een nieuw, geheim procedé om de ‘lang vervlogen metaalglans van het oude Delftsch op het porcelein te tooveren’. Als Vogel wordt beschuldigd van moord, moeten zijn twee dochters zijn onschuld bewijzen. Tevens wordt er door ‘neef Willem’ jacht gemaakt op de geheime receptuur. De film vertelt tenslotte over de ‘onmogelijke’ liefde van een van de dochters voor de zoon van de fabrieksdirecteur. Al deze verhaallijnen komen tezamen in de spectaculaire eindscène, waarin een hoofdrol is weggelegd voor het Nederlandse symbool bij uitstek: de molen.”
Deze film uit 1917 is gemaakt door de beroemde Haarlemse Filmfabriek Hollandia.
Vier aktes van de film zijn teruggevonden en tot een geheel gemaakt en beleefde een her-première op 27 september 1995 tijdens het Filmfestival van Utrecht, met muziek van Henny Vrienten. Er wordt nog een akte van 12 minuten vermist. De film is tegenwoordig ook op dvd verkrijgbaar in een beperkte oplage, te koop bij bol.com voor 13,99 Euro.
Een groot gedeelte van deze film is opgenomen in Haarlem echter de scène waarin de molens een hoofdrol spelen is opgenomen op de Plasmolen. Hierbij ziet je fragmenten van het draaiende rad van de Bovenste Plasmolen waaraan de hoofdrolspeelster hangt en van de nabij gelegen windmolen van Karel van Uum waar Annie aan een draaiend wiekenkruis hangt.
De aanleiding van het uitbrengen van deze film op dvd de toekenning van de Sphinx Cultuurprijs aan de Filmmuseum-directeur Hoos Blorkamp. Zij krijg deze prijs in 1998 uitgereikt, voor haar door Sphinx geroemde manier van het conserveren films en het presenteren van de z.g. ‘stille film’, voorzien van nieuwe muziekale begeleiding. Componist Henny Vrienten heeft voor de muziekale begeleiding van deze film gezorgd.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?