'nog iets molenachtigs'

• Rolf

Enige tijd geleden vermeldde ik op dit prikbord in mijn bijdrage over de watertoren van het Jachtslot St.Hubertus dat ik in een uithoek van het Nationaal Park de Hoge Veluwe ‘nog iets molenachtigs’ had waargenomen.

Vanmiddag ben ik er in geslaagd dit molentje ‘tot op enkele meters te benaderen’, zoals dat op de onvolprezen molendatabase bij een aantal van onze molens in het Openluchtmuseum zo treffend geformuleerd staat.

De situatie ter plaatse weerhield me echter van een al te voortvarend onderzoek … het molentje blijkt namelijk te zijn omgeven door een wirwar van omheinigen, klaphekken, afrasteringen met schrikdraad, prikkeldraadversperringen, en is bovendien voorzien van een camera. Niet ver ervandaan net buiten het park ligt een verharde weg met drempels en versmallingen … kennelijk wordt op deze afgelegen plek met een aanzienlijk aantal verdachte bewegingen rekening gehouden.

Met enige terughoudendheid ben ik er niettemin in geslaagd toch enige foto's van deze molen te nemen…

www.mijnalbum.nl/Album=ORQX6I6I

… echter toen er ook nog een patrouillevliegtuig overkwam heb ik mij, zo snel als het over de eindeloze onverharde Veluwse zandwegen op mijn museale rijwiel mogelijk was, van deze onaangename plaats verwijderd.

Waartoe dit overigens fraai vormgegeven molentje nu feitelijk dient is mij vooralsnog niet duidelijk geworden.

• Rolf

Na enig speurwerk heb ik de indruk dat het bij de ‘verdachte bewegingen’ met name om herten, zwijnen en ander Veluws wild zal gaan. Niet ver van het molentje bevindt zich in de N804 sinds enige tijd een zogenaamde wildwissel, gelegen tussen het Nationaal Park en het aangrenzende Deelerwoud. Hierover staat een artikeltje op

www.hetedelhert.nl/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=1487:wildwissel-n804-in-wording&catid=31:belevenissen&Itemid=51

met enkele foto's …

Het is te hopen dat zowel automobilisten als herten uit deze overvloed aan hekken en afzettingen nog een beetje wijs kunnen worden hoe ze zich hier dienen te gedragen. En nog steeds is me niet duidelijk wat nu de functie van de molen is in dit geheel.

Wordt wellicht vervolgd.

• jeroen

sinds kort staat er ook een identiek molentje bij de voetbalclub van Lieshout. Het is me al verschillende keren opgevallen als ik naar de molen van Nuenen reed.

Wat de functie is is mij eveneens een raadsel, stroom opwekken zou kunnen, maar in het Lieshouts geval niet rendabel omdat de molen omring is door grote bomen.

Ik zal als ik de kans krijg eens proberen te vragen waar het voor dient.

Groeten, Jeroen

• Mario

het is inderdaad om stroom op te wekken, in Aarle Rixtel staat er ook zo een bij de voetbalvelden. Ze zijn geloof ik afgelopen najaar neergezet. Ze hebben inderdaad geen rekening gehouden met de windvang want ook in Aarle Rixtel staat hij aan de rand van een rij eikenbomen. Nu doen ze `t wel maar straks als het blad aan de bomen zit…

• Jos van Schooten

HEBBES,

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.zonnehus.nl/images/thumbnails/1208347112.jpg&imgrefurl=http://www.zonnehus.nl/%3Fpage_id%3D1100&usg=__byOtdWwjwvbEqwvPICbUQ-EIcOo=&h=120&w=120&sz=4&hl=nl&start=88&tbnid=7bmC85VOC3XwcM:&tbnh=88&tbnw=88&prev=/images%3Fq%3Dwindenergie%2Bopwekken%26gbv%3D2%26ndsp%3D20%26hl%3Dnl%26safe%3Doff%26sa%3DN%26start%3D80

Kijk eens of je hier wat mee kunt? Het is volgens mij de maker van die windgeneratoren.

Ik was afgelopen donderdagavond op de Woonidee beurs in Utrecht en daar zag ik dat ding in een stand staan. Stom toevallig herkende ik dat ding op je foto. Ik kan hem alleen helemaal niet thuisbrengen in de deelnemerslijst die gepubliceerd staat op google woonidee.

Ik was op die beurs omdat ik er twee enorne kasten voor heb gebouwd en heb geplaatst in een stand van Residence. Onder de naam van het Seinhuis.

Groet, Jos.

• Andreas de Vos

Ik zie een paal met daaraan een kleine windturbine (een Energy Ball), 2 zonnepanelen, een observatiecamera (van een type dat je in steden ook steeds vaker ziet) en een schakelkast. Lijkt me toch dat die hele klimbim bedoeld is om die camera van de benodigde prik te voorzien…

Overigens meen ik een tijdje geleden op internet ies gelezen te hebben dat ergens in den lande een dergelijk molentje uit elkaar was gespat. Die gaf al draaiende de geest zo stond er te lezen, was geplaatst op een paal in een kleine rotonde.

Groetsels,

Andreas de Vos

• N. Varkevisser

Nico

Deze molentjes staan ook in Zoetermeer vlak bij de zilverstraat. En hebben te maken met energie opwekking. Ze zijn geplaatst door nuon, een energie maatschappij.

Dus niks geheimzinnig.

Andreas de Vos schreef:

>

> Ik zie een paal met daaraan een kleine windturbine (een

> Energy Ball), 2 zonnepanelen, een observatiecamera (van een

> type dat je in steden ook steeds vaker ziet) en een

> schakelkast. Lijkt me toch dat die hele klimbim bedoeld is om

> die camera van de benodigde prik te voorzien…

>

> Overigens meen ik een tijdje geleden op internet ies gelezen

> te hebben dat ergens in den lande een dergelijk molentje uit

> elkaar was gespat. Die gaf al draaiende de geest zo stond er

> te lezen, was geplaatst op een paal in een kleine rotonde.

>

> Groetsels,

> Andreas de Vos