draaien jullie ook?

• Robert Van't Geloof

Hey wij draaien nu op de walvisch we hebben 4 volle ervoor.

uit wnw soms staat hij stil daarna draait hij weer met hooguit 35 enden. Vanmorgen uit de trein zag ik de kersenboom in rijsoord 4vol opgezeild worden.En gister zag ik pendrecht ingespannen worden.

grt Robert ps donderdag 4vol-2vol-2half-4vol op oost. vrijdag op o ozo en o 4vol

• Woldzigt

Leuke vraag, maar inderdaad, boven m'n hoofd draait het! Ook: 4 vollen, maar de molen staat niet stil. Eigenlijk moet er nog een partij graan omhoog, maar buiten in de zon is het ook wel lekker. Woensdag ga ik met een collega molenaar ‘óp inkoop’, lijkt me erg leuk. Hij is overigens al 25 jaar gediplomeerd! lees ik zojuist in de Gildebrief. Goeie combi, gildebrief en zon. Groet,Margreet

• leo middelkoop

Nee, ik draai niet: Inmiddels zit ik weer thuis.

Vanmiddag in Leidschendam gemalen. Echt fantastisch was het qua wind vandaag niet. De molen deed het soms en ging pas later in de middag, met zijn enorme vlucht en fokken, behoorlijk malen.

Voor diegenen die vandaag over de A4 reden en de driegang zagen: inderdaad draaide de middenmolen niet maar dat had een reden. Tijdens het kruien schoot de ketting uit de nek van één van de kruipalen en toen ging de molenaar door zijn enkel.

Hij kon letterlijk geen stap meer doen en moest van malen afzien; ik heb de middenmolen weg moeten zetten.

Het is ook niet eerlijk: onder- en bovenmolen hebben ijzeren rollen op ijzeren vloer; de middenmolen moet het nog steeds doen met iepen rollen (gelukkig geen laminaat) en kruit gewoon zwaar.

Groet,

Leo

• Tom Blaak

Hoi leo,

Inderdaad erg vervelend voor de betreffende molenaar, beterschap vanaf deze zijde, maar dat deze molen zwaar kruit kan ook komen door het feit dat zowel kruiwerk als wiekenkruis niet vaak in beweging zijn en het kruiwerk smeren kan ook helpen, toch?

groetjes,

Tom die het nog steeds zonde vind dat de Leidschendamse driegang zo weinig draait, en op zijn molen ook een kruiwerk met houten rollen heeft maar deze kruit als een zonnetje

De Kersenboom draaide vandaag op en af in de volle., toch nog ruim 2100 omw.

• Justin van den Heuvel

Zeker een goede combinatie Margreet ;) Gildebrief en zon gaat perfect samen.

Samen met m'n pa naar Geldermalsen gefietst vanmorgen. Pa ging weer terug en ik ging met Emiel draaien met De Bouwing (1848) Het kleine beetje wind wat er was stond recht op het gevlucht. Dat scheelde weer kruien. Emiel ging wat knutselen aan de meelpijpen en ik ging de molen inspannen. Voor het gemak de twee lange zwichtlijnen bij elkaar geknoopt. Het zonnetje scheen heerlijk en de wind speelde wat met de wieken. Door de wanwichtigheid ging dat ook wel eens de verkeerde kant op.

Vlak voor de boterhammen nog ff een paal ruimend gekrooien. De wind trok iets aan en nadat ik de vang lichtte kwam hij vanzelf op gang. Na het eten een stapel molentijdschriften gepakt en buiten op de belt gaan zitten lezen. Heeeerlijk weer!

's Middags kwam ook het bezoek een beetje op gang. Voornamelijk geinteresseerd bezoek, maar ook van dat onnozele spul. “He, de molen gaat langzamer, hoe regel je dat nou?” Niet, want dat doet de wind voor me “O, echtwaar, wat mooi!” en dan zijn ze weer weg.

De meelverkoop ging als een trein. Met het bezoek ook. Om vier uur zou ik gaan uitspannen (ja, een beetje vaak ik, maar dat mocht allemaal) en om kwart voor, stond ineens de steenzolder vol met bezoek. Een manneke van een jaar of 10 was helemaal onder de indruk. Toen ik hem liet zien hoe je zeil voorlegd reageerde hij: “wouw, stoer!!!”. En toen was het over met de pret. Uitgespannen en de standaard handelingen van steen bij, pal in enz. En toen kwam pa me weer halen.

Fijn weekend!

Justin vd Heuvel

• gerrit jurgens

yep bergeijk heet er ook weer 700 omwentelingen erbij niet veel was dan ook draaaaaien (heel langzaam ) soms draaien maar ook regelmatig stil staan soms zslfs de neiging van achteruit maar dan ging de stok eronder tot dat hij weer vooruit ging

ach ja zon maakte veel goed . was lekker. en ik ben weer uitgerust .

groeten uit bergeijk .

• Meelmuisje

Yup wij draaide ook!

In Weesp de molen om kwart voor 10 al aangeslingerd op het westen met 4 volle. De molen deed niks dat mij ook niet veel verbaasde aangezien het min of meer windstil was. Vandaag niet heel erg veel gedaan. Wel even de buil schoongemaakt en de winkel volop bijgevuld. Verder ook enkele delen van het stellinghek even in de grondverf gezet om later netjes over te schilderen. Verder vandaag natuurlijk ook volop genoten van het mooie weer:) Rond een uurtje of half 2 kwam er nog een echte molengek uit Laren langs van 5 jaar die harstikke blij was dat ie mocht kijken. Hij bleek zelfs elke dag naar mijn filmpjes van mijn tuinmolentjes te kijken die ik ooit op youtube heb gezet:D Dus hij wist ook meteen te vertellen wat voor wieksystemen er op mijn molentjes zaten en hoe ze heette! Binnenkort komt ie maar eens een dagje spelen bij mij thuis met die 2 molentjes! Oohja, Verder stond De Onrust vandaag vanaf een uurtje of 1 ook te malen denk ik. De wind was namelijk uit een zeer gunstige richting en was ook wat in kracht toegenomen waardoor die wel redelijk rondkwam. Ook in Weesp wouden we nog gaan malen aan het einde van de dag maar dat niet gedaan. Lekker in het zonnetje gezeten:) Heerlijk weer zulk weer! Om 6 uur de molen ingehaald.

Groetjes, Thomas Griffioen

• Martijn Scholtens

Hier in het hoge noorden draaiden de molens best aardig vandaag.

Even na 12 uur op de fiets gestapt om weer op de Grote Geert te draaien vorige weer stond de Grote Geert in de rouw.Om 13 uur aan gekomen was Gerad er ook net ik ging vast naar boven alles los maken en de molen stond nog vrijwel goed op de wind en draaide voor de prins.Vanaf de stelling zag ik dat de Windlust in zandeweer ook draaide die normaal op donderdag draait ik er heen op de fiets en draaide een end of 30.Het is een erg kleine molen je kan bijna niet in de kap komen veder had de molen 2 week geleden nog gemalen tegen half 3 ging ik weer naar de Grote Geert.Toen ik er weer was waren de wethouders en de burgemeester ook al bij de molen er kon met ze gesproken worden in de molen en om kwart over 3 gingen ze weer weg.Toen alle stoelen en tafels weer opgeruimd,veder draaide molen molen over de 60 enden:) toen maar even de pelstenen er bij aangezet.En de maalkuip lag ook nog uitelkaar die hadden we laatst schoon gemaakt van binnen en die hebben we weer inelkaar gezet.En de molen om 17 uur stil gezet en ik ging weer naar Winsum en tot mijn verbazing draaide De Ster in Winsum die een tijd stil heeft gestaan omdat de molenaar ziek was veder draaide de molen best aardig:). daar hebben we de molen om 18 uur afgezeild

De molens die ik heb zien draaien: Zandeweer,Usquert,garsthuizen,Uithuizen en winsum.

Foto's http://www.mijnalbum.nl/Album=77PDCI4O

Gr Martijn

• L.v.d.W.W.

Vandaag met mijn eigen zeilmaker naar Groenveld gefietst en daar alseerst de weidemolen laten zien die nu echt 4 vaste zeilen op rails heeft hangen. Een aantal foto's plaats ik wel in een mijnalbumpje. Niet veel later kreeg leerling Peter kriebels omdat ik de Weidemolen ging inspannen (overigens de lichts draaiende molen van ‘t ’circus', loopt al bij WK 1-2) dus moest en zal hij de grote molen inspannen. Dus die werd ingespannen en kon na 15 min. al halfom gekrooien worden:)! Da's nou t handige van leerlingen die met molens bezig willen zijn. Dus Peter kwam met een rood hoofd binnen terwijl wij al aan de koffie zaten.

Ook werd er verder gewerkt aan de ondertoren van De Groene Wip die nodig aan vervanging toe was. Ziet er in ieder geval weer fraai uit!

Verder ging deze heerlijke dag vanzelf voorbij, heerlijk buiten gegeten enz.

De rest van het verhaal is wel uit de foto's te halen; http://www.mijnalbum.nl/Album=ON3EKXUJ

Morgen richting West-Braband!

Vandaag was het in ieder geval weer genieten.

Groetjes, Luc

• Rob Simons

Ook in het nabije Borkel & Schaft was Toontje weer los van half 11 tot 3. Zeilvoering uiteraard vier volle of rond in de top om het eens op z'n Brabants te zeggen. Eerst hebben we nog een stuk zoomlat vervangen. Daarna, na de as goed gesmeerd te hebben, kwam er toch wat beweging in, maar hij viel ook regelmatig stil. Wel veel bezoek gehad, dankzij het mooie weer. Verder is er een beetje maïs binnengekomen, dus hopen dat het volgende week waait.

Groeten,

Rob