karnspil

• dimitri

Hoop dat het lukt.

Hallo mensen. Heugelijk nieuws. De molenmakers komen de Hofwegense molen weer een beetje op kalefateren. Jammer dat het net voor de molendag is, maar ja je kan niet alles hebben.

In ieder geval om een beetje werkruimte voor de mannen te maken heb ik een boel spul uit de kast gehaald. Het meeste blijft gewoon bij de molen maar er is een item waar ik misschien iemand wel een plezier mee kan doen.

Er stond namelijk al jaren een spil van een karnmolen(?) of iets dergelijks.

Wie kan er iets zinnigs mee???

Het wordt tijd dat er iets mee gebeurt voordat ie helemaal is opgevreten door de molm.

Ik hoop bij deze dus dat ik er iemand een plezier mee kan doen. Wil wel graag weten waar ie voor gebruikt gaat worden.

De spil is een meter of twee lang en weegt een kilo of 40.

groet

dimitri

• dimitri

En hier de andere foto (eerste 2 x gekopieerd en geplakt)

• Martin E. van Doornik

Het lijkt me geen karnspil. De stok in de karnton beweegt vertikaal. Onderaan de stok zit een schijf met gaten, welke door de vette melk wordt bewogen.

Op de tweede foto zie ik een zwengel met contragewicht. Het lijkt wel of deze spil door mensenhanden in draaiende beweging wordt gebracht. De vraag is wat voor wiel cq. functie de schijfloop heeft aangedreven. In ieder geval met een vertraagde overbrenging. De as van de zwengel en de tap aan het andere einde rustten op draailagers, zeer mogelijk horizontaal. Misschien voor het hijsen van een hooibergkap o.i.d.?

• Andreas de Vos

Kweenie hoor Martin, en zijn ook karntonnen met een soort waaier/draaivleugel, die een slag van ongeveer 90 graden maakt. Er bestaan ook nog harpzeven, maar daarvoor is de slag van deze kruk wat groot. Wel vermoed ik dat er iets redelijk groots mee werd heen en weer gewapperd, vanwege dat contragewicht. Voor een karnton zou het misschien kunnen, maar moet dan wel een flinke geweest zijn. De slag is een cm of 40 schat ik? In dat geval zou deze as horizontaal gelegen moeten hebben.

In het geval van een karnton met zo'n draaivleugel/waaier stond de spil verticaal, met de kruk omhoog dan.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Bob Poppen

Op mijn website heb ik een pagina opgenomen over de drie rosmolens die er nog in de gemeente Eemsmond (Gr) aanwezig zijn.

Daarop heb ik meerdere foto's geplaatst, zodat de constructie van een rosmolen duidelijk in beeld komt:

http://web.inter.nl.net/hcc/B.Poppen/rosmolens.html

De in dit item afgebeelde karnspil lijkt er echter niet op.

• Aad schouten

Dit is inderdaad echt een onderdeel van een karnmolen.

die dus de spil niet laat draaien maar omhoog tilt.

het is dus voor de duidelijkheid geen vertikale spil.

er zijn grofweg twee varianten van karnmolens ,met alleen een draaiende beweging,en een die een opgaande beweging maakt.

vr gr Aad

• Andreas de Vos

Kijk dan nog maar eens goed naar het 1e plaatje (tekening) op jouw site. Lijkt er verdacht veel op, behalve dat de lengte van de horizontale as (met kruk) in dat plaatje veel kleiner is en het contragewicht ontbreekt.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Jacob Dekker

Hallo Bob,

Ik ben bang dat ik het met Andreas eens moet zijn.

Groet, jAAp