Rond 8.30 uur was ik op de Heidebloem in Erica. De molen hoefde eerst niet gekrooien te worden. We hebben drie enden opgezeild en bij het 4e end moesten aan het zeil twee nieuwe onderhoek touwen gesplitst worden. Daar zijn we even mee bezig geweest, maar ’t ziet er weer goed uit. Wat niet goed was, was de wind. Praktisch nihil. Later kwam er wat meer wind uit het westen en toen wilde ie wel. De as even gesmeerd en daarna de molen even stil gezet, want de vang sleepte aan bij de grens van het schouderstuk en het teenstuk. We hebben bij de rust er een blokje hout bijgedaan, maar helaas hielp het niet erg.

Toen we een tijdje later naar beneden gingen, was de wind weer foetsie. Om 11.45 uur dan ook maar afgezeild.

Daarna de trein naar Dalen gepakt en toen ik in Dalen aankwam, draaide de molen al met 4 vollen ( zo rond 12.50 uur kwam ik aan in Dalen). Bij de molen aangekomen, was naast molenaar Ricardo ook Vincent aanwezig. De molen liep eerst een endje of 30, maar in de loop van de middag deed ie het steeds beter. Molenaar Roelof Kooiker van molen de Arend in Coevorden, kwam ook nog even langs. Coevorden had ’s morgens met 4 vollen gedraaid, de buurman in Dalen (de Bente) draaide met 4 duikertjes. Ook de molen van Aalden draaide vandaag.

’s Middags besloten we ook de steenkuip van het zuidelijke maalkoppel schoon te maken. Dus eerst de steenkuip gedemonteerd en met z’n drieën de boel goed schoongemaakt. Toen dat gebeurt was, de steenkuip weer in elkaar gezet.

De molen draaide lekker, endje of 50. Vincent ging vóór 17.00 uur weer weg en we hebben de molen om 18.00 uur stilgezet en afgezeild. Ricardo heeft mij in Veenoord afgezet en ‘k heb nog even foto’s van de molen in Veenoord en Erica gemaakt.

De Jan Pol heeft vandaag 3029 omwentelingen gemaakt

Het was een leuke en leerzame dag, met veel klussen.

Foto’s: www.mijnalbum.nl/Album=GZU86RLV