Molendag in Vlaanderen

• Bart Aertgeerts

Op Zondag 26 april 2009 is het weer zover!

Vele Vlaamse molens verwachten opnieuw talrijke bezoekers tussen 10.00u en 18.00u. Van harte welkom!

http://www.levendemolens.be/docs/2009affichevlmd.pdf

• Jan Althof

Dag Bart,

Is er eventueel een aardige molenroute beschikbaar?

Groet,

Jan.

• Rob Simons

Ik moet zeggen dat ze dit jaar mooie foto's hebben gekozen. Vooral de foto rechtsboven is een plaatje!

• Lieven Denewet

Vanaf april zal een lijst van de deelnemende molens aan de Vlaamse Molendag on line worden gesteld op www.molenforumvlaanderen.be,

het web van Molenforum Vlaanderen vzw.

• Lieven Denewet

Ter aanvulling van mijn vorige mail.

Nu reeds is een overzicht van de deelnemende molens aan de Vlaamse Molendag beschikbaar op:

http://www.molenechos.org/molendagen.html

Van belang is wel te noteren dat wijzigingen (afmeldingen, aanvullingen) nog steeds aan de gang zijn.

• Bart Aertgeerts

Dank je voor deze waardevolle aanvulling Lieven!

Ik ben zelf nog maar een -weliswaar erg enthousiaste- molenaar-in-spe (al ga ik dit jaar over de kaap van veertig en ben ik al bezeten door molens sinds m'n 6de of 7de), en dan is alle correcte info vinden niet altijd voor de hand liggend.

Het fijne weet ik er verder ook niet van, maar de veelvuldige opsplitsing in Vlaanderen van vzw's die molens een warm hart toedragen maakt dingen er ook niet makkelijker op. Maar zoals ik zei, het fijne weet ik er niet van en voor een verdere discussie hierover is dit niet de juiste plaats dacht ik zo.

Verder nog dit: Mijn collega's zijn blijkbaar ook nog niet zo “internet-minded” want ik trek hier vooralsnog de kar alleen van onze ong. 55 cursisten dit jaar…

In elk geval hoop ik m'n mulder-eindexamen te kunnen afleggen zo rond september-oktober en wens jullie ondertussen met graagte verder te informeren over het reilen en zeilen in de Vlaamse -en vooral Kempense- molenwereld. En natuurlijk met de hulp van beslagen molenkenners als Lieven als extra stimulans.

Hartelijk,

Bart

• Mike Ekelschot

Bart,

Ben jij als “erg enthousiaste- molenaar-in-spe” al (nog) zoekende naar een molen?

mvgr.

Mike Ekelschot, molenmaker/molenaar

• Bart Aertgeerts

Mike,

Tot mijn overgroot geluk zit ik nu reeds elke zondagnamiddag (op één namiddag per maand na) op de Steenen Molen van Boechout (www.densteenenmolen.be) en dat zal hopelijk ook na m'n opleiding het geval blijven… 't Was mijn lievelingsmolen van kindsbeen af en dat is nog wel steeds zo.

De Kaasstrooimolen van Heist op den Berg is ook in mijn buurt maar die staat nu ook alweer enkele jaren stil en het verval zet zich steeds verder. Spijtig genoeg zie ik niet direct beterschap.

Verder ga ik me kortelings nog wat verdiepen in het olie slagen op de slagmolen van Lille. Maar dat zal eerder een avond in de week worden.

Maar interesse voor andere molens is er zeker! En als ik collega-molenaars kan uit de nood helpen op een zaterdag of een ander vrij moment, dan graag.

Ik lees dat u ook molenmaker bent. Ook dat ambacht wekt mijn nieuwsgierigheid - al sta ik niet verder dan één jaaropleiding meubelmakerij…

• Rob Simons

Bart Aertgeerts schreef:

>

>

> De Kaasstrooimolen van Heist op den Berg is ook in mijn buurt

> maar die staat nu ook alweer enkele jaren stil en het verval

> zet zich steeds verder. Spijtig genoeg zie ik niet direct

> beterschap.

Het zal waarschijnlijk om de houten roeden gaan? Het blijft een moeilijk punt.. En niet alleen in Heist-op-den-Berg.

• Bart Aertgeerts

Ja Rob, de conditie van zeker één pestelroede is erg slecht maar blijkbaar ook niet het enige probleem. Verdere info heb ik niet onmiddellijk (doorbuigen door gebrek aan opspiëen???) maar ik heb vandaag de vraag om een update gesteld aan de Dienst Patrimonium van Heist op den Berg.

De molenaar en het molencomité heb ik vandaag wel gesproken en zij hebben blijkbaar stevig geijverd voor het vervangen van de pestels door een metalen gevlucht. Door de zeldzaamheid in deze streek bleek dit voor Monumenten en Landschappen totaal onaanvaardbaar. De volledige restauratie behelst dan ook nieuwe pestelroeden. Tot groot ongenoegen van de molenaar en tot opluchting van mijzelf eerlijk gezegd…

De molen staat nu al enkele jaren stil en verder verval zet in. Naar verluid zou er tegen volgend jaar toch eindelijk schot in deze restauratie-zaak kunnen komen. Wij hopen er alleszins op!