Molendag in Vlaanderen

• Mike Ekelschot

Bart,

“De molenaar en het molencomité heb ik vandaag wel gesproken en zij hebben blijkbaar stevig geijverd voor het vervangen van de pestels door een metalen gevlucht. Door de zeldzaamheid in deze streek bleek dit voor Monumenten en Landschappen totaal onaanvaardbaar…”

Waar hebben we dat hier allemaal eerder gehoord (blijkbaar het nieuwe stokpaardje bij L&M…) ?!

"Tot groot ongenoegen van de molenaar en tot opluchting van mijzelf eerlijk gezegd…

"

Als ik u kan plezieren met pestels moogt ze hier zéker langs komen!

• Bart Aertgeerts

Mike,

Ik weet natuurlijk ook dat er redenen te over zijn waarom in de loop van de geschiedenis pestels plaats hebben gemaakt voor metalen roeden. De voordelen zijn onweerlegbaar.

Ik weet ook dat uw persoonlijke ervaringen met pestelroeden op de Heidemolen en de Nieuwe Tommenmolen de negatieve connotaties enkel kunnen bevestigen.

Anderzijds heeft de historie ook zijn rechten en kan toch moeilijk ontkend worden dat een molen uitgerust met pestelroeden eerder een zeldzaamheid geworden is. Dus bekeken vanuit een historisch referentiekader kan ik enkel toejuichen dat we her en der nog de kans zullen hebben om een molen kunnen aanschouwen waarbij een archaïschere vorm van roeden in gebruik is.

Of dit voor de molenaar zelf positief is kan zeker betwijfeld worden maar aan de andere kant kan hij/zij zich troosten met het feit dat zijn/haar molen op dat gebied nog nét iets unieker is…

• Mike Ekelschot

“Dus bekeken vanuit een historisch referentiekader kan ik enkel toejuichen dat we her en der nog de kans zullen hebben om een molen kunnen aanschouwen waarbij een archaïschere vorm van roeden in gebruik is.”

Mee eens, maar kan dat niet in Bokrijk?

Als de gemiddelde Belgische (dan wel Vlaamse) molen 52 keer per jaar

draait is dat waarschijnlijk zéér positief geschat…

Een houten roede moet meer draaien dan stil staan om gezond te blijven en

dat lukt dus niet erg.

Wetende dat een pestelgevlucht met 10 jaar is afgeschreven tegenover 30 jaar

of langer bij metalen roeden en dus ten lange leste ook méér kost zou dit

voor 99% van de molens moeten doorwegen(!)

Dan nog niet gesproken over de jaren dat er voorbij gaan tussen “slechte pestels”

en de vervanging (en dat is niet alleen in Malderen) waardoor de molen ook achterstand oploopt.

Goed… we dwalen af van het topic.

Iedereen, komt de molens zien hier!