Vandaag was het na een jaar stilstand eindelijk zover, de kast van de Bakelse molen werd gelicht. Gelukkig een stuk beter weer en minder wind als gister en dat komt niet vaak voor dat je hoopt op weinig wind
Wijbrand was om 6uur al op de molen te vinden, ik kwam tegen kwart voor 7 en toen kwam net de kraan aanrijden die de molen zou gaan lichten.
Iets na negen uur hadden ze alles geinstalleerd en kon voorzichtig worden begonnen. Eerst werd de kast een stukje gelicht zodat er ongeveer 25 ton in de kraan hing, maar aangezien de molen een beetje de neiging had om voorover te gaan moest nog even de balans gezicht worden voordat hij verder de lucht in kon en de stormpen dus los zou komen. Toen dat eenmaal gelukt was kon hij verder omhoog. In totaal weegt de kast+gevlucht 35 ton. In de positie waarin de kraan stond kon hij meen ik 45 ton hebben.
De stormpen bleek nog in goede staat, de glijplaat waar een stuk van was afgebroken bleek het enige mankement.
Tussendoor even naar Milheeze geweest waar de lange schoren alvast op de berg werden gelegd. Die zullen ook spoedig gemonteerd worden.
Toen weer terug naar Bakel en ging de kast nog wat verder de hoogte in om de nieuwe muts te monteren.
Het weer laten zakken van de kast heb ik niet meegemaakt want tegen 1 uur ben ik richting Acht gereden omdat de monumentenwacht kwam inspecteren. Daarna nog een poging tot malen gedaan in Nuenen met 4 in top, maar na 1,5 zak hield hij het helemaal voor gezien.
Mooi dagje was het!
http://www.mijnalbum.nl/Album=L3TIDRYM