beslissing molen boekel weer uitgesteld

• Frank T

Hallo Lolke en alle anderen ook natuurlijk,

De discussie is bekend. Wat echter altijd wordt vergeten erbij te betrekken is dat belevingswaarde niets zegt over de waarde als monument. Monumentenzorg is er juist om historisch waardevolle objecten voor lange termijn te beschermen en te behouden (conserveren). Als je alleen kijkt naar de beleving van in ons geval een molen, dan kun je het hele proces van monumentenzorg met daaraan ten grondslag liggende waardenstelling, analyse, abstactie etc achterwege laten en heb je voldoende aan clubs met initiatieven (waarover hier geen waardeoordeel wordt geveld) als in Bunschoten, Koedijk en noem maar op. Maar daarmee behoudt je hetgeen kwetsbaar is en van waarde, maar wat toevallig niet wordt beleefd door een groepering daar in de buurt, op dat moment niet!

Groet, Frank

• Lolke Rang

We zullen hier de hele bekende discussie maar niet overdoen, maar ik wil toch nog een opmerking kwijt. Mario, moet ik een Brabander nou nog uitleggen waar ‘herbestemming’ van een molen vaak toe leidt als jij dat zelf in Mierlo elke dag kunt zien?

• Rob Simons

Herbestemming hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn voor de molen. Denk maar bv. aan de Adriaan in Veldhoven, D'Orangemolen in Willemstad, … en er zijn vast nog wel voorbeelden van hoe het wel kan. De twee voorbeelden die ik noemde zijn zelfs (in principe) maalvaardige molens!

Groet,

Rob

• Lolke Rang

Nog even dit, Frank. Waar jij het over hebt is documentenzorg, geen monumentenzorg, zoals onze grote onvergetelijke Amsterdamse monumentenzorger Geurt Brinkgreve terecht schreef. Ik kan je aanraden zijn van fundamenteel belang zijnde artikel hierover te lezen. Voor het bepalen van de MONUMENTwaarde van een object, wat in wezen een synoniem is voor de feitelijk tijdloze waarde als schepping, is de belevingswaarde even essentieel als de historische waarde, zo niet belangrijker.

Een voorbeeld uit een ander, zeer verwant gebied: Rembrandt wordt heus niet als onze belangrijkste schilder beschouwd omdat zijn werk meer dan 300 jaar oud is en zo authentiek 17e-eeuws, maar omdat er genoeg mensen met genoeg smaak zijn die dat op grond van de uitzonderlijke, vanaf het moment van ontstaan aanwezig geweest zijnde, belevingswaarde van zijn schilderijen vinden!

• Bart Hoofs

Helaas is dit een van de slechte voorbeelden. Maar kijk eens naar voorbeelden hoe het wel kan. De Genenberg in St. Michielsgestel waar al vele jaren een woning in zit en de eigenaren er veel eigen geld in steken. Of De Annemie in Acht waar Elvira Heijmans de molen als bed en breakfast inricht en dat best passend.

Meteen ook het onderhoud in behandeling waarbij we (Mario Collombon en ondergetekende) haar aardig op weg hebben geholpen. Net een nieuwe ringleiding, 2e hands zeilen, inmiddels een 0-meting en straks een PIP-plan.

Of de Couwenberg in Kaatsheuvel waar de eigenaar goed voor de molen is en een bestemming goed past. In Bavel is er recent een nieuwe lange spruit gestoken en de eigenaren hebben nog meer op stapel staan. Natuurlijk moet het niet het doel zijn maar als het niet anders kan of zo loopt.

Liever draaiende en malende molens maar soms kan het niet anders.

• Frank T

Natuurlijk Lolke zijn er mensen nodig die iets waarderen. Maar Rembrandtkenners lopen ook niet even warm voor een kopie als voor een schilderij van de meester zelf! De echtheid van iets is een autonoom gegeven, los van de invloed van (wat) het publiek (ervan vindt).

• Lolke Rang

'Wat echter altijd wordt vergeten erbij te betrekken is dat belevingswaarde niets zegt over de waarde als monument.'

'De echtheid van iets is een autonoom gegeven, los van de invloed van (wat) het publiek (ervan vindt).'

Ik herhaal mezelf nog maar eens omdat je nog nooit op deze vraag bent ingegaan: is in jouw optiek een, zowel materieel als geestelijk, volkomen authentiek 19e-eeuws speculatiebouwpand in de Pijp in Amsterdam, met een volledig afleesbare 125-jarige bouw- en gebruiksgeschiedenis, als monument in principe even waardevol als de Bossche Sint Jan? Of misschien zelfs wel waardevoller omdat er aan de Sint Jan in de loop van de tijd veel en veel meer is vernieuwd?

• Lolke Rang

Reek.

Schaijk.

Egmond aan de Hoef.

Herwijnen.

Harskamp.

Schoonoord (Dr).

Nijetrijne.

Lutten.

Bombay.

Brandwijk.

Bergen, Damlander.

Amstelveen.

• Thijs

Hoi alle,

Eigenlijk heb je nu dus gelijk Lolke, die woning zou als je alle punten bij elkaar optelt misschien wel eens kunnen evenaarde aan de St. Jan (die in mijn Brabants hart zeker een heeel speciaal plekje heeft)

Toevallig kruiste onze wegen afgelopen week nog bij die mooie romp van Oosteind.

In mijn optie is die romp nu waardevoller als dat ie weer zou gaan malen op de wind. De hele inrichting is van na de brand en zou zonder een volledige sloop en herinrichting niet eens kunnen malen. De zolders zijn zelfs te licht uitgevoerd om uberhaupt stenen te kunnen dragen. Dat men er weer wieken aan hangt en een stelling enz. kan ik begrijpen maar het had voor mij niet gehoeven.

Het zal wel helpen om de molen in de buurt weer te doen “ leven”

Maar waar in den lande kun je nog terecht voor een maalderij in een molenromp? Zo eentje die van voor tot achter vol gestopt is met machines e.d.? Waar je minstens een week moet bivakkeren om te begrijpen hoe alles in elkaar “gegroeid” is in de tijd na dat de wieken eraf gingen?

Ik ben heel bang dat dat er niet meer als 10 a 15 zijn in heel Nederland.

Groeten Thijs

• Mario

'vaak toe leidt'

Wie weet hoe het in de toekomst met de molens verloopt die nu geheel als malende molen worden herbouwd? In de toekomst kijken kan niemand. Zullen we dan gelijk ook even de molens in slechte/vervallen staat opnoemen die niet herbestemd zijn? Dat zijn er waarschijnlijk meer dan dat er herbestemde molens zijn, maar dat is iets wat we blijkbaar als molenliefhebbers gewoon niet willen horen.

Je hoeft het mij als Brabander echt niet uit te leggen, ik ben er oud genoeg voor dat zelf te bedenken. Ik ken ook goede gevallen die (gedeeltelijk) herbestemd zijn als Zevenbergen, Bavel, Kaatsheuvel, St. Michielsgestel en sinds kort dus ook weer Acht waar het de goede kant mee op gaat.

Als molenwereld kunnen we toch ook proberen de herbestemde molens te betrekken bij ons wereldje i.p.v. af te stoten en links laten liggen omdat er geen koppel stenen in ligt?

Met een beetje goede wil is er veel meer mogelijk.