kostelijke avond zevenhuizen.

• AadSchouten.

Een donderdagavond was er een ledevergadering van de vriendeclub van de molenviergang in zevenhuizen..

na de eigelijke vergadering die na enige opschudding over de paardebloemen stand afgesloten werd door johan slingerland met het voordragen van het molenlied.

was er dan een lezing die verzorgd werd door arie butterman over u raad het al …..papiermaken.

een goed verzorgde lezing die voor de molenaars die aanwezig waren,en de overige vrienden goed te begrijpen was .

ook de dia s waren meer dan de moeite waard.

ook de manier waarop arie met zijn toehoorders om weet te gaan maakte de avond meer dan geslaagd.

o.a wist hij met zijn drooge humor ons te vertellen wat het geheim was tussen dat dikke en dunne water.

ik ga u het hier niet verklapen ,maar als jullie het willen weten nodig hem dan uit voor een lezing of ga die prachtige molen de schoolmeester eens bezoeken en hij zal het je het zeker willen vertellen

wij als waterpezers weten nu wel hoe wij in de winter als het water bevroren is gewoon door kunnen malen.

alleen kunnen dan onze bovenmolenaars der koek en zoppie spullen wel in de kast houden…………

al met al een zeer geslaagde avond met deze passie volle verteller.

vr gr Aad

• De Wilde Westlander

Na aanleiding van deze avond is mij ter ore gekomen dat de molenconsulent van de provincie erop uit gestuurd word om te onderzoeken of het mogelijk is om een speciale kachelpijp in de achterwaterloop van de molens van Aarlanderveen te metselen.

Dit naar aanleiding van de lezing van “De Zaansche Papiermaacker”die deze tip aan de hand deed.

Voor schepradmolens lijkt het niet zo moeilijk om zo'n pijp in te metselen,maar voor vijzelmolens zal dat zeker niet eenvoudig zijn,zeker niet als deze uitgerust zijn met z.g.“loskleppen”.

Ik zelf zal dit onderzoek op de voet volgen, om het eventueel op “De Groeneveldse Molen” toe te passen.

Nu is het wel de vraag of het hier nodig is,omdar de achterwaterloop aan de westenkant zit,en daardoor niet zo gauw last heeft van dik water.

Dit tot tegenstelling van de molens van Aarlanderveen waar de waterlopen aan de oostkant zitten,die daardoor meer last hebben van dik water.Ik weet niet of er overleg nodig is met de RACM om dit te mogen aanbrengen.

Als dit echt gaat werken voor de molens van Aarlanderveen,verdient de “Zaansche Papiermaacker”wel een of andere innovatieprijs of iets dergelijks,want dan kunnen de molens onder alle omstandigheden hun werk blijven doen.

Het is wel bedenkelijk dat ze op Aarlanderven daar nooit zelf op gekomen zijn,en dat ze daar door een “Zaansche Papiermaacker”op gewezen moeten worden.

Wordt Vervolgd,

Groeten van “De Wilde Westlander”.

Rob van Zijll.

• Bart Dooren

Ja Aad, het was inderdaad een enerverende avond. En dan vergeet je in jouw stukje nog de opmerking over bomen en bovenmolens, hergebruik van schaargebinten na vervijzelen enz. Ook de “derde helft” aan het eind van de vergadering was zeer geslaagd.

Gezien de opkomst uit de verschilldende delen van Zuid-Holland kun je zo langzamerhand wel van “Klein Haastrecht” gaan spreken.

Maar zonder gekheid: als je ziet wat de Molenvrienden in de afgelopen jaren (financieel) tot stand hebben gebracht, dan past alleen maar diep respect!

Bart Dooren

• AadSchouten.

Ha die Bart.

Ja de opmerking dat men in noordholland de schepraderen aan de kant zette en daar vijzels voor in de plaats nan ,dat kwam wel erg hard aan voor een deel van de waterpezers hee……………..

maar inderdaad wat men daar weet te bereiken door middel van deze vrienden club is formidabel, petje af.

de molenstichting daar kan op deze wijze het deel wat niet de subsidiabel is toch realiseeren.

daar kunnen de meeste stichtingen niet aan tippen ,wat dikwijls zijn er twee kampen de molenaars en de eigenaar en weet men niet dit tot een front te smeden , dit wordt bewust of onbewust in stand gehouden.

maar komt de molens zeker niet ten goede………

maar in zevenhuizen daar zijn de molenaars en een groot aantal molenvrienden en de stichting tot EEN blok gekomen om op te komen voor de belangen van de molens hulde daar voor.

en dit mag dan gezien worden aan de staat waar in men de molens weet te houden.

als men voor het derde deel een paar balen gehakt voor de dag weet te toveren dan kan dat wel eens een groot aantal nieuwe leden op leveren……wie weet.

vr gr van Aad waar de molen nog los is en in de volle nog aardig doet.

• Johan Ottevanger

Ja Bart, Aad en Rob als ik dit lees krijg ik bijna een brok in mijn keel, wat wij molenvrienden met elkaar doen is inderdaad niet verkeerd denk ik zo.

Maar ik moet zeggen het gaat niet altijd vanzelf, maar toch is het harstikke leuk dat wij met elkaar toch enig succes ondervinden, daar doe je het tenslotte voor.

Maar op deze avond is wel gebleken dat er toch weer veel goede praat is verkondigt, en temeer ons zeer grote succes die avond: WIJ HEBBEN NIEUWE LEDEN ER BIJ GEKREGEN EN ÉÉN HIERVAN IS WEL………………………….

ONZE BOVENPIET!!!!!

Je kan je afvragen waarom nu pas, dit is niet aan de orde, voorlopig is hij ook geridderd tot een echte molenvriend!!!

De stukken inzake arbo en andere formaliteiten zullen deze week per koerier bezorgt worden, zodat hij zijn boeken zinvol kan sluiten.

Wie zich geroepen voelt om van onze Vereniging lid wil worden voor € 10,00 per jaar is van harte welkom voor info johan@bovenmolen.nl