“Het is weer zaterdag hoor!” was het eerste wat ik vanmorgen zei. Heeft het de hele week lekker gewaaid en net nou je naar de molen kan is er geen wind.
Gelukkig bleek onderweg dat er toch een klein zuchtje stond. Het zuchtje was genoeg om “De Vriendschap” in Bleskensgraaf rond te trekken.
Rond 10 uur samen met Robert de molen rondvol gelegd. Voor een bui even de buitenroei leeg gehaald, maar die kon al gouw weer vol. Het heeft bijna de hele ochtend geregend, maar dat gaf ons de kans om de binnenkant van deze prachtige molen eens goed te bekijken. In deze molen heeft elke balk zo'n beetje z'n eigen verhaal. Robert en Jan hebben uitgebreid verteld hoe de molen in elkaar steekt.
's Middags na de boterhammen klaarde het wat op en kwam ook de zon tevoorschijn, evenals de wind. Op een gegeven moment ging het wel erg van “razend rond in de wijde bocht” dat we besloten naar 4 halve te gaan, waarmee
't meulenke nog lekker door liep. Halverwege de middag konden er nog twee halven af en daarmee heeft de molen heerlijk doorgehobbeld tot 16.00
Ondertussen kwam in Streefkerk ook wat opgang. De gebroeders Cees en Cor Noorlander spanden hun Oudewetering molen en Achtkantemolen ook in. Die hebben de hele middag lekker door staan draaien. Ook Dimitri had zijn Hofwegense wip losgegooid met 4 volle!
Rond 16.00 hebben we de boel uitgespannen en ging ik weer naar huis.
Onderweg draaiden ook nog ‘t Wingerdse orgel, de Tiendwegse (Hardinxveld) en ook de beide wippen van Hoornaar liepen ook lekker. Scheiwijk vol en Oudendijk had 2vol 2schuine. Ook de Stijvemolen in Noordeloos was in beweging en heel in de verte ging ook de Vlietmolen (Lexmond) nog lekker in de rondte. Deze dag is zeker voor herhaling vatbaar en ik wil Robert van ’t Geloof en Jan Dorresteijn hier dan ook hartelijk voor bedanken. Ik heb er van genoten!!!
Groeten,
Justin vd Heuvel
PS: Robert krijgt nogal eens commentaar over zijn zwichtgedrag, 'k wou maar ff zeggen dat dat commentaar onterecht is, want toen we vandaag zwichtten had hij wel iedere keer gelijk!!!