Nog gedraait vandaag?

• Justin vd Heuvel

“Het is weer zaterdag hoor!” was het eerste wat ik vanmorgen zei. Heeft het de hele week lekker gewaaid en net nou je naar de molen kan is er geen wind.

Gelukkig bleek onderweg dat er toch een klein zuchtje stond. Het zuchtje was genoeg om “De Vriendschap” in Bleskensgraaf rond te trekken.

Rond 10 uur samen met Robert de molen rondvol gelegd. Voor een bui even de buitenroei leeg gehaald, maar die kon al gouw weer vol. Het heeft bijna de hele ochtend geregend, maar dat gaf ons de kans om de binnenkant van deze prachtige molen eens goed te bekijken. In deze molen heeft elke balk zo'n beetje z'n eigen verhaal. Robert en Jan hebben uitgebreid verteld hoe de molen in elkaar steekt.

's Middags na de boterhammen klaarde het wat op en kwam ook de zon tevoorschijn, evenals de wind. Op een gegeven moment ging het wel erg van “razend rond in de wijde bocht” dat we besloten naar 4 halve te gaan, waarmee

't meulenke nog lekker door liep. Halverwege de middag konden er nog twee halven af en daarmee heeft de molen heerlijk doorgehobbeld tot 16.00

Ondertussen kwam in Streefkerk ook wat opgang. De gebroeders Cees en Cor Noorlander spanden hun Oudewetering molen en Achtkantemolen ook in. Die hebben de hele middag lekker door staan draaien. Ook Dimitri had zijn Hofwegense wip losgegooid met 4 volle!

Rond 16.00 hebben we de boel uitgespannen en ging ik weer naar huis.

Onderweg draaiden ook nog ‘t Wingerdse orgel, de Tiendwegse (Hardinxveld) en ook de beide wippen van Hoornaar liepen ook lekker. Scheiwijk vol en Oudendijk had 2vol 2schuine. Ook de Stijvemolen in Noordeloos was in beweging en heel in de verte ging ook de Vlietmolen (Lexmond) nog lekker in de rondte. Deze dag is zeker voor herhaling vatbaar en ik wil Robert van ’t Geloof en Jan Dorresteijn hier dan ook hartelijk voor bedanken. Ik heb er van genoten!!!

Groeten,

Justin vd Heuvel

PS: Robert krijgt nogal eens commentaar over zijn zwichtgedrag, 'k wou maar ff zeggen dat dat commentaar onterecht is, want toen we vandaag zwichtten had hij wel iedere keer gelijk!!!

• Rob Pols

Vandaag hebben we zelf niet gedraaid (tenminste, niet met een molen). In plaats daarvan was ik in Monster om de Strandmulder te feliciteren met zijn verjaardag. Later kwamen nog wat Westlandse molenaars op visite, met van links naar rechts Bart Dooren, George Middendorp, Wim van Uffelen, Rob van Zijll, Luc Ruijgt en Huub Lelieveld. Eerder was Toby de Kok al geweest. Het Duo BarPol was bij deze ook weer eens bij elkaar, al was het ditmaal niet op molenreis.

Op de terugweg reed ik langs Hoek van Holland en zag de Nieuwlandse Molen rondgaan met twee volle zeilen.

Prettig weekend,

Rob P.

• Ruben 4-Gever

Hey Justin en Robert!

“Rond 10 uur samen met Robert de molen rondvol gelegd. Voor een bui even de buitenroei leeg gehaald, maar die kon al gouw weer vol.”

Ik heb vandaag op De Hoop ook een hele tijd stilgestaan voor overkomende onweersbuien, maar toen wel alle 4 de zeilen weggetrokken.

Het lijkt mij ook verstandiger om voor een onvertrouwbare bui alle zeilen weg te trekken? toch??

Kijk maar eens in het Zuid-Hollands molenboek bij het molentje van Piershil, daar zitten wat strepen op de romp, en die zijn er niet op geschilderd….

Groeten uit de HW,

Ruben

• Rob Pols

"Ik heb vandaag op De Hoop ook een hele tijd stilgestaan voor overkomende onweersbuien, maar toen wel alle 4 de zeilen weggetrokken.

Het lijkt mij ook verstandiger om voor een onvertrouwbare bui alle zeilen weg te trekken? toch??"

Misschien was bij Justin geen sprake van onweersbuien, maar van buien met alleen neerslag en wind?

• L.v.d.W.W.

Vandaag om ff na negene aangekomen in de groeneveldse polder. Onderweg al een goed woordje bedacht om binnen te komen. “Moet jij nie heerlijk een molen inspannen?” was het al direkt tegen Peter van Sloten. Dit omdat hij vorige week de molen moest en zou inspannen. Maar dat werk werd al snel gestraft omdat hij ook nog eens 10 minuten later halfom kon kruien. Maar hij vond het op zijn Pijnackers gezegt ‘heerlijk’.

Om half 11 kwam er een zuchtje opzetten en besloot ik om de speelmolens maar eens op te trekken. Niet veel later hebben Peter en ik “De Groeneveldse Molen” ingespannen met de volle. En dit keer werd dat werk beloond: de molen kon een uur later in z'n werk en zo heeft hij de hele middag gemalen.

Rond een uur of half 5 nog even naar de verjaardag van de Strandmulder geweest. Laten we dat maar kort houden;): Het was gezellig.

Rond een uur of 6 terug in Schipluiden en toen ben ik weer eens op huis aan gegaan.

Volgende week weer eens een molenvriendelijke week van school: een aantal middagen vroeg uit:).

Gr, Luc

• Meelmuisje

Vandaag gebracht naar de molen ipv van met de fiets te gaan! Het kwam echt werkelijk met bakken uit de hemel zetten. Van die grote irritante druppels! Maarja.. eenmaal op Dikke Bertha bleek er ook nog eens 0.0 wind te staan… na zo'n hele week wind moet het weer uitgerekend op zaterdag weer niet waaien! Na wat gevuld te hebben in de winkel (dat toch super goed liep vandaag ondanks dat prut weer!) Toch maar de molen omgekrooien van N naar W. Ik voelde een heel klein beetje wind.. Ik wist dat het niet genoeg was maar volgens de “ voorspellingen” zou er wind komen. Ondertussen even de ligger van het Noordkoppel helemaal schoongemaakt omdat Wouter vandaag verder zou gaan met billen. Ook samen met Jelle nog alle bakjes van een ouwe elevator band gehaald. Het ging gelukkig makkkelijk! Maarja.. met een bakkie of 100 ben je alsnog een uurtje bezig:D Vervolgens weer naar boven gegaan waar ik het toch wat zag waaien. Na een zetje begon Bertha dan toch te draaien en hoe! In de loop van de middag trok de wind flink aan en trok de lucht ook weer wat open. Rond 1 uur van 4 vol naar 2 vol gegaan en de pletter erbij gezet( wind nam flink toe:) ) Na behoorlijk wat geplet te hebben naar 2 vol 2 half gegaan en het zuid-koppel er bij gezet. Dus met pletter & zuid in zijn werk. Daarmee leuk kunnen malen tot 5 uur. Toen ging de wind er weer wat uit (er lagen inmiddels al 4 volle voor) dus met enkel de pletter weer verder gegaan. Om kwart voor 6 de molen ingehaald. Toch zo'n 700 kg kunnen malen ofzoiets:) Een dag met een slecht begin maar met een mooi winderig einde:). Dat maakt het toch weer goed!

Groetjes, Thomas Griffioen

• Tom Blaak

Vandaag heb ik geen onweersbui gezien, wel heel veel regen. Vanmorgen plensde het goed door. Ik heb de Rijsoordse molen een groot deel van de ochtend aan de ketting gehouden want veel wind was er toch niet, en heb afgewacht tot de ergste regen voorbij getrokken was.

Om half 12 was t zo goed als droog met een zonnetje soms en een opstekende westenwind. Met behulp van een MIO welke lest in Schijndel heb ik de molen opgezeild, rond vol, en ben ik gaan malen. Dat viel niet tegen. Na 5 zakken gemalen te hebben was de voorraad weer goed op peil en heb op de buitenroe van de volle , halve gemaakt, daar heeft de molen de rest van d emiddag bij tijd en wijle nijdig mee gelopen, het spul liep prima.

Om kwart over 5 de vang er weer opgelegd en bijna 4000 omw mogen noteren. Vooral vanmiddag toch nog wat aanloop gehad vanuit t dorp.

Groetjes,

Tom

• dimitri

Howdy Molenvrienden en vriendinnen,

Om een uur of twee Hofwegen maar eens rondvol aan de gang gezet. Was weer een ouderwets hollen of stilstaan dagje. Af en toe leek het hier wel de hoge molen van Nieuw-Lekkerland. (dan heb ik het niet over kruien)

Desalniettemin ging alles naar wensch en heb ik de molen om een uur of 21.00 ingepakt en weggezet. Misschien wel voor de laatste keer, de komende maanden.

Verder vond ik, tot mijn grote genoegen van de week een mapje met een paar mooie A4 afdrukken van de Hofwegense molen in mijn brievenbus. Allemaal zeer oude foto's.

Ik heb geen idee van wie ik ze gekregen heb maar mijn dank is zeer groot.

Als de gulle gever zich op dit prikbord bevind en zich bekend zou willen maken?

groet,

dimitri

• Woldzigt

Nee, inderdaad, gisteren heeft Woldzigt niet gedraaid. Wel is de molen na zes weken, uit de rouw gegaan, jippie. Ik heb de kranten uitgezocht en vond nog wat aardige knipseltjes die ik jullie niet wil onthouden:http://www.mijnalbum.nl/Album=4LLHXBUQ

Het stukje met die mooie foto van collega Wieringa vond ik het leukste: zo positief, zo vooruitdenkend. In mijn agenda ligt altijd de foto van haar Goliath tussen de windmolens. Fijn ook om zo'n artikel met Wim Meerkerk in de laatste gildebrief te lezen.

Een andere molenaar die in de buurt van een windturbine woont vertelde me laatst dat hij had gefigureerd in man bijt hond: luister en huiver: http://www.manbijthond.nl/fragmenten/wish-you-were-here

Groet,Margreet

• Justin vd Heuvel

Ruben,

we hadden ff de buitenroei leeg omdat er aardig wat wind

in de bui zat. Van onweer was bij ons geen sprake.

Justin