Ik ben al lid sinds ik GVM-lid ben (wel iets later dan GVM). Als ik DHM van toen, met name de ledenvergaderingen, vergelijk met nu zie ik al een groot verschil in positieve zin. Meer jongere mensen, de opzet van de onderdelen van het programma is veranderd. Het leeft allemaal wat meer, het is wat bruisender. Nou kan ik niet bekijken of de verjonging van de bezoekers alleen daaraan ligt, of dat de gemiddelde leeftijd is gedaald vanwege het wegblijven van een groot deel van de ouderen.
Ook kun je niet ontkennen dat DHM flink aan de weg heeft getimmerd voor het molenbehoud, wat toch heeft geresulteerd in geld voor molens. Ik denk/hoop dat het molenonderzoek door Nico Jurgens mede de oorzaak is geweest dat molens in de RRWR goed konden profiteren (mits je als aanvrager je zaakjes goed op orde hebt!), er is geld via de Postcode loterij. Het jaar van de Molens heeft veel publiciteit geleverd. Ook op andere momenten worden molens door DHM meer in de media onder de aandacht gebracht. Het meeste lukt misschien niet, of we zien het niet, en het kan vast beter. Maar toch, er wordt aan gewerkt.
DHM probeert ook een vraagbaak te zijn voor molens en molenbelangen, en moleneigenaren, molenaars en geïnteresseerden te helpen waar mogelijk.
Zit je met een vraag of probleem, bel of mail en men probeert te helpen of adviseren. Misschien dat dit onder veel molenaars niet voldoende bekend is. Voor zover ik weet is het allemaal gratis ook nog.
Toch een puntje van kritiek, wat in een andere reactie ook al is aangehaald: een brief naar de leden sturen voor een bijdrage in restauratie van een aantal van de eigen molens mag natuurlijk wel. Vragen staat vrij en een beroep doen op de leden ook. Maar ikzelf en ik heb dit ook van anderen vernomen, keek er wel een beetje raar van op. Immers, waarvoor is dan dat FAOM (Fonds Aankoop en Onderhoud Molens), waar een aantal jaren geleden nog een miljoen of 6 (guldens, dat wel) in zat als ik het goed heb… Feitelijk is DHM de rijkste moleneigenaar, met “maar” 12 molens en een vorstelijk bedrag in de onderhoudspot. In ieder geval leeft die gedacht bij veel mensen in het molenveld. Hoeveel er nog van die FAOM-pot over is voor die brief de deur uit ging weet ik niet, maar het voelt een beetje raar…
Een aantal jaren geleden werd in de ledenvergadering door de toenmalige penningmeester nog aangegeven dat het tekort in de exploitatie van de vereniging (het kantoor) werd aangevuld met een bedrag uit het FAOM. Ik begreep het wel, maar het is toch raar, zo gaat langzaam toch het onderhoudsbudget van de eigen molens opgegeten worden?
Hoe dan ook, ik heb gemerkt dat die brief met de bepleisterde molens hier en daar toch wat verontwaardiging heeft opgewekt.
Wat ik ook niet begrepen heb is hoe het mogelijk is dat een vereniging die op professionele basis opereert en al een jaar van te voren weet dat op datum x de jaarrekening aan de leden gepresenteerd moet worden, dit niet kan want het is niet klaar…
Of dat afgelopen jaarvergadering ook aan de orde is geweest weet ik niet, tijdens dat onderwerp was ik niet in de grote zaal en blad Molens meldt een datum (1 maart) per wanneer de jaarrekening opgevraagd kan worden, dus het zal nu wel weer goed gegaan zijn.
Feit is wel dat deze 2 kritiekpunten geen waardeoordeel geven over de werkzaamheden die DHM voor het molenveld doet. En juist dat is het belangrijkste: dat DHM zich vol overgave blijft inzetten voor de molenbelangen, landelijk en waar nodig individueel per molen/moleneigenaar. Voor een groot deel van dit werk is het van belang dat DHM met recht kan spreken landelijk de molens, moleneigenaren en molenaars te vertegenwoordigen. Hoe meer leden hoe beter dit te staven is. Zo groot als de ANWB zal DHM nooit worden, maar hoe groter hoe beter. Bovendien brengt elk lid/donateur wat geld in het laatje waarvan DHM een deel van de exploitatie bekostigt.
Kortom, gewoon lid worden!
Groetsels,
Andreas de Vos (op persoonlijke titel)