Lid van De Hollandsche Molen

• Leo Endedijk

Tijdens de laatste Algemene Vergadering hebben we de geslaagde vrijwillige molenaars die (nog) geen lid waren van De Hollandsche Molen een gratis lidmaatschap voor 2009 aangeboden. Zij die al lid zijn, kregen een aantal publicaties van de vereniging. Alom werd er positief op gereageerd en wij hopen natuurlijk dat iedereen ook na dit jaar lid blijft.

Nu is al langer bekend dat ook onder de geslaagde vrijwillige molenaars en andere molenliefhebbers een substantieel aantal geen lid is van De Hollandsche Molen. Dat is regelmatig ook op dit prikbord te lezen en het lijkt er soms zelfs op dat men daar trots op is.

Niet dat een lidmaatschap verplicht is, maar de vraag is wel waarom. Is men het niet eens met de vereniging, is De Hollandsche Molen niet zichtbaar genoeg, doet ze de verkeerde dingen of is nut en noodzaak voor iemand die met zijn hobby bezig is te weinig aanwezig. Of is het gewoon een kwestie van geld. Ik ben benieuwd naar jullie reacties en schroom niet je mening te geven. We kunnen er allemaal alleen maar wat van opsteken.

Leo Endedijk.

• gerrit jurgens

hallo Leo ik denk niet dat het het geld is wat het mischien wel is dat er mensen zijn die denken of van mening zijn dat hollandse molen en vrijwillig molenaars

een en het zelfde zijn omdat het veel de zelfde dingen na streven .

ook zou denk ik een meer bekendhijd over wat hollandse molen precies doet en inhoud mischien wel goed is . veel mensen weten dat niet echt . soms lijken ze wel heel ver weg . in ieder geval ik juig het toe het gratis lidmaatschap (ben zelf al jaren lid ) maar of ze blijfend lid zijn ? tyd zal het leren .

groeten gerrit jurgens .

• Margreet

Vandaag zit ik nogal op de prikstoel, maar deze bijdrage is ook weer erg uitnodigend om op te reageren. Het heeft niets met eens of niet een zijn met de Hollandsche Molen te maken om wel of geen lid te zijn. Het bestuur van m'n molen is lid en op die manier is het de bedoeling dat ‘Molens’ circuleert onder bestuursleden en zo komt het blad mij ook weleens onder ogen. Ik was blij verrast als pasgeslaagde een lidmaatschapje cadeau te krijgen, maar eerlijk is eerlijk, ik denk niet dat ik dat na een jaar continueer. Ik lees ook Molenwereld, De Zelfzwichter, Stellingnieuws, heb alle Olienoten gekocht en als Mark een zaaggilde begint zal ik me zeker ook nog abonneren op De Zaagnoot! Echter: molens is een blad voor algemeen publiek. Van het Gilde ben ik lid en daarom krijg ik het verenigingsblad en dat lees ik enigszins plichtmatig omdat ik denk daar verenigingsnieuws in te vinden.Naast bovengenoemde molenbladen worden er in mijn huishouden ook twee kranten, een regionale en een landelijk gelezen en twee opniniebladen, daarnaast lees ik de vakbladen van mijn geliefde mee, lees ik kerkbladen van de kerken waar ik me bij betrokken voel en zo wordt het allemaal een heel behoorlijke kluif. Het is gewoon genoeg. Ik zegde gisteren een van m'n dagbladen op, want de komende maanden zal het te druk zijn om beide te lezen. Molens kan er gewoon niet meer bij, niet uit financiele overwegingen, maar omdat ik gewoon genoeg te lezen heb. Ik heb ook weleens overwogen de Utskoat te gaan lezen, maar dan ben ook lid van het Gild, een wat grote molenpolitiek keuze. Molens vind ik eigenlijk ook voor een andere doelgroep: molengeintereseerde leken. Ik doe denk ik al genoeg voor molens door te draaien en 5 maanden per jaar fulltime vrijwilligerswerk voor Woldzigt te doen, als het niet meer is. Dat is de reden en niet meer of minder, groet,Margreet

• Harry van Hoorn

Hallo Leo,

Vanaf mijn molenaarsopleiding tot op vandaag ben ik lid van DHM. In de eerste periode was dit lidmaatschap vooral gericht op het kennis opdoen over wat zich in de Nederlandse molenwereld afspeelt. De komst van het blad Molenwereld heeft die functie nu overgenomen vanwege de maandelijkse actualiteiten en uitgebreide veelal historische achtergrondartikelen. Het lidmaatschap van DHM heeft voor mij nu meer een symbolische functie; steunen van een boegbeeld van molenminnend Nederland.

Toch zijn er voor mij redenen het lidmaatschap te beeindigen.

In mijn beleving gaat het bij DHM vaak meer om de (bestuurlijke) poppetjes dan om de molens: het is nog net geen persoonsverheerlijking.

En waarom houdt DHM een ledencampagne voor het onderhoud van de eigen Noord-Hollandse molens? Als deze molens in de afgelopen jaren wat adequater waren onderhouden was deze actie niet nodig geweest. Twee van de molens zijn verhuurd aan niet-molenaars. Het regelmatig werken met deze molens lijkt mij dan ook niet aan de orde. Geen wonder dat zich dan opeens grote problemen voordoen. Het bekende verhaal van ‘rust roest’ en ‘stilstand is achteruitgang’ is volgens mij van toepassing op deze twee molens.Is DHM niet in staat het bedrag van € 227.000 binnen de bestaande begroting direct op te hoesten in plaats van tussentijds te bedelen bij de leden?

Positief in de laatste nummers van ‘Molens’ zijn de discussies tussen voor en tegenstander van een bepaald molenonderwerp. Dit maakt het blad ook wat spannender voor de meer ingewijde molenliefhebber. Voor herhaling vatbaar!

groeten, Harry van Hoorn

• Hans Roest

Ik vraag mij af waarom de DHM niet zoals de rijnlandse molenstichting een paar keer per jaar een paar pagina's koopt in de Molenwereld dat is toch kostenbesparend.

In het blad van DHM staat vaak wat allang in de Molenwereld gestaan heeft.

• Bart Hoofs

Nederlanders zijn calculerende mensen dus men bekijkt wat dit bedrag oplevert.

Een blad zegt men. Dat is niet alles. Gratis biotoopzorg van Mark Ravesloot.

Prima service. Maar een consulent die allerlei vragen direct beantwoord dat missen we nu. Wouter Pfeiffer was een prima vent daarvoor maar zit nu helaas bij de Rijksdienst (RACM). Helaas blijven vele vragen soms domweg onbeantwoord of een veel te late reactie. Dat hoor je vaak in het veld. Dat verdient verbetering want mensen die professioneel voor molens werken horen direct te reageren of iets te laten weten. Ik ken diverse moleneigenaren die om die reden geen lid worden of willen worden. Beroepsmatig krijg ik ook talloze mails en telefoontjes.

Je kan ze soms niet direct helpen maar je reageert wel als teken dat de klant serieus wordt genomen. Dat kan beter bij DHM. De klant moet meer koning worden.

Maar er wordt veel gedaan en ik denk als je nooit op kantoor bij DHM komt je het onderschat. Ik denk dat een groot deel van het werk op de schouders rust van Leo zelf. Dat zouden er meer mogen zijn die breed georienteerd zouden zijn.

Vergis je overigens niet dat de molenmakerij nu de beste tak van sport is qua orderintake en werk in Nederland. Dat is toch voor een groot deel het (lobby)werk van DHM c.q. Leo Endedijk. Zij mogen beslist niet klagen.

Veel blijft voor de leek onzichtbaar en dat mag best beter.

Een gecombineerd lidmaatschap met het Gilde merkte ik al eens op aan Leo.

Voorzitter Theun Vellinga noemde het al in zijn voorwoord. We moeten samenwerken als clubs en af van die eilandjescultuur. Ook het AKG en de molenmakersclub zullen mee moeten.

En niet onbelangrijk: spreekt de voorzitter van DHM wel genoeg de taal van de molenaars, leden en het molengebeuren?

Dat er zaken in Molens zouden staan die in Molenwereld staan valt reuze mee.

Nu reageer ik als redactielid. Ik zie trouwens regelmatig ook zaken die hier op het prikbord zijn gespost weer terug in Molenwereld…

Bart Hoofs

(op persoonlijke titel)

• AadSchouten.

Wat erg positief te vernemen is dat men de geslaagde leden die nog geen lid zijn , een gratis lidmaatschap voor een jaar cado hebben gedaan.

daar gaat mijn inziens meer vanuit dan dat de voorzitter verleden jaar op de jaarvergadering liet weten dat er aan de deur gecontroleerd zou worden of men wel of geen lid was.

dit was dan misschien als grapje bedoeld ,maar zo kwam dat mij mij niet over.

veder ben ik al vele jaren lid ,en ben mij best bewust dat niet alles uit amsterdam geregeld kan worden .

en dat er om voor de molens gelobyt moet worden en dat dat wel centraal geregeld moet worden ,dat zie ik dus wel als een taak voor de hollandsemolen

ook het beheer over het archief is daar in goede handen dunk mij .

maar veder denk ik dat het molenbehoud een zaak is die plaatselijk en regionaal gedaan wordt.

dat toen het 20 jaar geleden b v bij de rijnlandse molenstichting onspoorde en het een vrakken stichting werd daar kon zowel de hollandsemolen als de prov zh niets aan veranderen, en daar zijn meer voorbeelden van te noemen.

dit is geen verwijt maar een constatering.

dit wil niet zeggen dat de hollandsemolen geen bestaans recht meer zou hebben in tegendeel.

maar juist op het prov nivo en landelijk nivo daar zie ik toch echt het bestaansrecht van de hollandse molen.

maar dit deel van het werk is in het veld niet altijd even duidelijk als zichtbaar.

veder zie je bij de hollandsemolen en bij vele moleneigenaaren dat men niet de kans ziet om een front te vormen om op te komen voor de molens .

dit is zeer te betreuren ,want als je ziet waar men dit wel weet te bereiken dan sta je versteld wat zo n club voorelkaar weet te krijgen , maar daar weet jij alles van.

wat ook positief te noemen is ,dat je geregeld op dit forum laat horen, en zo dan ook met dit draadje.

leo zie voor de toekomst meer draagvlak voor de vereniging te krijgen,dat is denk ik voor de toekomst van kardinaal belang voor het voortbestaan van de vereniging.

en zodoende blijf ik dus voorlopig nog lid.

vr gr Aad

vr gr Aad

• Andreas de Vos

Ik ben al lid sinds ik GVM-lid ben (wel iets later dan GVM). Als ik DHM van toen, met name de ledenvergaderingen, vergelijk met nu zie ik al een groot verschil in positieve zin. Meer jongere mensen, de opzet van de onderdelen van het programma is veranderd. Het leeft allemaal wat meer, het is wat bruisender. Nou kan ik niet bekijken of de verjonging van de bezoekers alleen daaraan ligt, of dat de gemiddelde leeftijd is gedaald vanwege het wegblijven van een groot deel van de ouderen.

Ook kun je niet ontkennen dat DHM flink aan de weg heeft getimmerd voor het molenbehoud, wat toch heeft geresulteerd in geld voor molens. Ik denk/hoop dat het molenonderzoek door Nico Jurgens mede de oorzaak is geweest dat molens in de RRWR goed konden profiteren (mits je als aanvrager je zaakjes goed op orde hebt!), er is geld via de Postcode loterij. Het jaar van de Molens heeft veel publiciteit geleverd. Ook op andere momenten worden molens door DHM meer in de media onder de aandacht gebracht. Het meeste lukt misschien niet, of we zien het niet, en het kan vast beter. Maar toch, er wordt aan gewerkt.

DHM probeert ook een vraagbaak te zijn voor molens en molenbelangen, en moleneigenaren, molenaars en geïnteresseerden te helpen waar mogelijk.

Zit je met een vraag of probleem, bel of mail en men probeert te helpen of adviseren. Misschien dat dit onder veel molenaars niet voldoende bekend is. Voor zover ik weet is het allemaal gratis ook nog.

Toch een puntje van kritiek, wat in een andere reactie ook al is aangehaald: een brief naar de leden sturen voor een bijdrage in restauratie van een aantal van de eigen molens mag natuurlijk wel. Vragen staat vrij en een beroep doen op de leden ook. Maar ikzelf en ik heb dit ook van anderen vernomen, keek er wel een beetje raar van op. Immers, waarvoor is dan dat FAOM (Fonds Aankoop en Onderhoud Molens), waar een aantal jaren geleden nog een miljoen of 6 (guldens, dat wel) in zat als ik het goed heb… Feitelijk is DHM de rijkste moleneigenaar, met “maar” 12 molens en een vorstelijk bedrag in de onderhoudspot. In ieder geval leeft die gedacht bij veel mensen in het molenveld. Hoeveel er nog van die FAOM-pot over is voor die brief de deur uit ging weet ik niet, maar het voelt een beetje raar…

Een aantal jaren geleden werd in de ledenvergadering door de toenmalige penningmeester nog aangegeven dat het tekort in de exploitatie van de vereniging (het kantoor) werd aangevuld met een bedrag uit het FAOM. Ik begreep het wel, maar het is toch raar, zo gaat langzaam toch het onderhoudsbudget van de eigen molens opgegeten worden?

Hoe dan ook, ik heb gemerkt dat die brief met de bepleisterde molens hier en daar toch wat verontwaardiging heeft opgewekt.

Wat ik ook niet begrepen heb is hoe het mogelijk is dat een vereniging die op professionele basis opereert en al een jaar van te voren weet dat op datum x de jaarrekening aan de leden gepresenteerd moet worden, dit niet kan want het is niet klaar…

Of dat afgelopen jaarvergadering ook aan de orde is geweest weet ik niet, tijdens dat onderwerp was ik niet in de grote zaal en blad Molens meldt een datum (1 maart) per wanneer de jaarrekening opgevraagd kan worden, dus het zal nu wel weer goed gegaan zijn.

Feit is wel dat deze 2 kritiekpunten geen waardeoordeel geven over de werkzaamheden die DHM voor het molenveld doet. En juist dat is het belangrijkste: dat DHM zich vol overgave blijft inzetten voor de molenbelangen, landelijk en waar nodig individueel per molen/moleneigenaar. Voor een groot deel van dit werk is het van belang dat DHM met recht kan spreken landelijk de molens, moleneigenaren en molenaars te vertegenwoordigen. Hoe meer leden hoe beter dit te staven is. Zo groot als de ANWB zal DHM nooit worden, maar hoe groter hoe beter. Bovendien brengt elk lid/donateur wat geld in het laatje waarvan DHM een deel van de exploitatie bekostigt.

Kortom, gewoon lid worden!

Groetsels,

Andreas de Vos (op persoonlijke titel)

• Peter van Kuik

Beste Leo,

We hebben deze discussie al eerder gehad op prikbord. Ik ben al sinds mijn Jeugd lid van DHM. In mijn jeugd was dit vooral om informatie te krijgen via het kwartaal blaadje. Dit is allang niet meer zo, ik haal mijn informatie nu uit Molenwereld en o.a. dit prikbord. Toch blijf ik lid omdat ik vind dat er een landelijke overkoepelende organisatie moet zijn voor molens.

DHM doet op bepaalde gebieden goed werk, maar ik mis wel e.e.a. DHM lijkt geen enkele sturing te geven aan de molenwereld, terwijl zij de enige organistatie is die dit zou kunnen doen. DHM lijkt geen beleid te hebben in het zaken als: vastleggen en behoud van historische waarden, verdeling van subsidiegelden, molen nieuwbouw, steun voor crepeergevallen enzovoort. DHM heeft grote kansen op gebied van Historische waarden. bijvoorbeeld. Bij haar leden moet een grote mate van kennis aanwezig zijn. DHM beheert een molenbestand dat gebruikt wordt door diverse instellingen. Als DHM de historische waarden zou gaan vastleggen in dit bestand zou zij de autoriteit kunnen worden op dit gebied. Nu laat ze dit over aan RACM die door decentralisatie zowiezo al niet zoveel meer heeft in te brengen ( sorry Jos Bazelmans , maar kijk wat er in Spijkenisse gebeurd)

Wat heb ik als vrijwilllig molenaar expliciet aan DHM? Ik ben in okober 30 jaar geslaagd vrijwillig molenaar. Ik ben in 1980 1 keer naar de jaarvergadering geweest om mijn diploma te ontvangen. Ik heb sindsdien nog eens een blauwe wimpel ontvangen op een vorige molen, op mijn huidige molen heb ik er geen. Verder heb ik nog nooit iets van DHM gehoord buiten de nationale molendag organisatie. De eerlijkheid gebied dat ik ook geen contact heb gezocht. Ik kan mij echter voorstellen dat er vrijwillig molenaars zijn die een lidmaatschap niet vanzelfsprekend vinden. Dat is jammer , wij hebben een krachtige nationale molenorganisatie nodig!

• Peter van Kuik

Beste Leo,

Nog even ter aanvulling. Als je het verhaal van Andreas leest hieronder dat zie je dat DHM best wel wat doet, ook voor vrijwillig molenaars. Als DHM de vrijwillig molenaars als duidelijke doelgroep heeft moet je die doelgroep misschien ook duidelijk aanspreken. Een gratis abonnement voor een jaar is leuk, maar mist op zichzelf zijn doel denk ik. Waarom niet regelmatig een oproepje in de Gildebrief bijvoorbeeld waar DHM aangeeft wat ze allemaal doen voor molens en specifiek voor molenaars?