Ik zat net op de Molendatabase de foto's van Bunschoten te bekijken. Is er anderen ook iets opgevallen op de foto met het detail van de kap, askop en gevlucht?
Groeten, Bart Dooren
Ik denk dat het trouwens te maken heeft met de vlakke zeeg bij busselneuzen. In het geval van schuifijzers is dit geen probleem maar in dit geval zou denk ik het langehalstouw tegen het hekwerk gedrukt worden omdat de binnenroe t.o.v. het hekwerk van de buitenroe te ver naar binnen ligt, vandaar deze zeilarmen. Vandaar ook dat er op de buitenroe geen normale zeilarmen nodig zijn.
Aangezien Zandwijk vroeger ook busselneuzen had is dit misschien de verklaring.
Als ik de onderste twee Bunschoter foto's in de database met elkaar vergelijk: inderdaad veel slanker dan de voorganger. Ook het witte huis met het gebroken dak staat nu aan de andere kant van de molen, als ik aanneem dat het water op de voorgrond hetzelfde is. Verder is het gebroken dak nu anders van vorm, veel steiler. Het jaartal 2007 op de baard vind ik eigenlijk een jaar te vroeg….
Hoi Mario,
Toevallig heb ik het ook zonder bril bekeken haha.
Ik vind het zonde dat de molen zo weinig lijkt op zijn voorganger. Dit geldt natuurlijk voor meerdere molens die herbouwd worden, denk aan bijvoorbeeld de molen van Harderwijk, die ook veel grover is uitgevallen dan zijn voorganger.
Overigens vind ik de kleur groen van de askop in Bunschoten wel mooi.
Groet,
Tom
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?