Assen gegoten (Geraedts)

• Bart Hoofs

Afgelopen week zijn er diverse assen gegoten bij gieterij Geraedts in Baarlo (L.).

Met behulp van het gietmodel van Straver Almkerk:

- molen Enterprise in Kolham (molenmaker ?),

- molen De Bataaf in Winterswijk (molenmaker Vaags),

Met het gietmodel wat werd gebruikt voor de Saasvelder molen in Saasveld werd de as gegoten voor de korenmolen van Voorst (Gendringen). Molenmaker Vaags.

Wie maakte het model? Coppes Bergharen? Werd toen gebruikt bij de Nijmeegsche IJzergieterij.

Naar ik begreep is er nog een 4e as gegoten? Best of Amerongen mogelijk?

Wellicht kan John de Jongh ons informeren.

Ook worden er plannen gesmeed om een nieuwe as te gieten voor de standerdmolen van Moergestel door de Gebr. Coppes uit Bergharen.

Aan de molen van Voorst in de Achterhoek wordt nu gewerkt door aannemer Nijland. Dat betreft het bouwkundig werk. In de werkplaats van Vaags in Aalten wordt er al wat werk gedaan voor de de molen. Bijzonder is dat een van de molenmakers van Vaags (Andre Nibbelink) hier de adviseur is en heel veel werk voor de romp deed. Andre is z on noeste werker en een veel te bescheiden Achterhoeker. Nadat Henk Vaags die bekend stond om zijn kwaliteiten omtrent wielen en het op steek zetten gestopt was heeft Andre veel van dit werk overgenomen. Maar niet alleen op het gebied van uitvoerend werk heeft hij zijn kwaliteiten maar ook op het vlak van bestekken e.d heeft hij zijn sporen verdiend.

Daar profiteert het stichtingsbestuur van de korenmolen van Voorst zeker van.

Zie ook de site: www.korenmolenvoorst.nl

Ik hoop dat Jaap Dekker tevreden is over het woord “gietmodel” :-)

• Peter van Kuik

Ik had gehoort dat het model van Saasveld slecht was en dat Coppes een nieuw model zou maken voor Dreumel. Dat is dan wellicht de vierde as.

• Jacob Dekker

Beste Bart,

De hoop die jij uitspreekt in de laatste alinea van je bericht wordt niet beschaamd, want ik ben buitengewoon tevreden over het feit dat iemand uit de pure molenwereld hier het woord gietmodel in plaats van gietmal gebruikt. Ik heb al diverse keren , ook op dit prikbord, geijverd voor het gebruik van de juiste namen voor zaken uit de gieterijwereld en ik begin te merken, dat dat vruchten gaat afwerpen.

Groet, jAAp

• Margreet

Molenmaker Kolham: Molema Heiligerlee.

• Johan van Dijk

Zoals vaker is hier ook weer de fout gemaakt voor wat betreft de molen van Kolham. De molen heet EntREprise en niet EntERprise en de naam dient derhalve ook op z'n Frans te worden afgesproken! Molenmaker is inderdaad Molema uit Heiligerlee. Misschien kan Lammert Groenewold of Henk Klöpping iets meer over de herbouw vertellen.

• Johan van Dijk

Via de site van de eigenaar van de Entreprise, www.slochtermolenstichting.nl kwam ik terecht op de nieuwe site van de Kolhamster molen, zie: www.molenentreprise.nl

• Michel Dellebeke

Als het goed is zijn voor zowel Ammerongen als Best de assen gegoten naar model straver. Ze worden deze week afgedraait.

Groet,

Michel

• Bart Hoofs

Het lijkt wel of het assen gieten in zwang is. Net een berichtje dat recent bij de Nijmeegsche IJzergieterij de nieuwe as voor de standerdmolen in Moergestel is gemaakt. Momenteel wordt die in Wijchen afgedraaid en zal weldra verhuizen naar de werkplaats van molenmakerij Coppes in Bergharen. Dat zou betekenen dat mogelijk deze zomer al deze meer als 5 jaar stil staande molen weer gaat draaien.

Natuurlijk mits de Gebr. Coppes tijd vinden in hun drukke werkzaamheden.

We zijn erg verheugd dat onze buurmolen binnenkort weer kan draaien en malen.

De mulders Theeuwes en De Waard moesten al die tijd hun heil zoeken bij Verbruggen in Oirschot.

Maar welk gietmodel is hier gebruikt? Wim Coppes meldde eens dat hij een gietmodel “op zolder” had liggen. Zou dan meteen de as van Dreumel ook gegoten zijn zoals Peter van Kuik schrijft?

• Rob Simons

In Moergestel was toch alleen de askop van gietijzer?

• Martin E. van Doornik

Wow, nu al wordt het nieuwe achtkant voor de EntREprise gemaakt! Prachtig! Achtkant van Oregon pine hout, neem ik aan?

Ik maak momenteel een schaalmodel van een Pools paltrok-korenmolen op schaal 1:10, compleet met geraamte (grenen) en gaande werk, naar inspiratie van Penterbak. Maar dan wel met Berton-wieken erop. Een Achterhoekse molenmaker stuurde mij hiervoor een tekening.