Assen gegoten (Geraedts)

• Mike Ekelschot

Awel Martin, schaal 1/10 nogwel! Wij willen foto's…. ;)

• Martin E. van Doornik

Mike, leuk dat je vraagt! Hier zijn de foto's:

http://www.mijnalbum.nl/Album=JRGIFNAH

Het voorbeeld heb ik in 1981 gefotografeerd in Tokarnia (Polen).

Ik ben vandaag begonnen, de linkerzijweeg is na een paar uur al klaar, op de veldkruizen, weegbanden en de kroonstijl na. De toognagels zijn in stukken gesneden satéstokjes.

Sommige gereedschappen moest ik zelf maken, zoals dit beiteltje van 5 mm breed (op de foto onder de liniaal).

Het model zal later als voorbeeld dienen voor de bouw van een zaagmolentje bij mijn huis in Zweden, zoals het Dekkermolentje bij molenmaker Verbij. Zo kan ik bijvoorbeeld brandhout zagen voor de kachel. Ik gruw al bij de gedachte om een kettingzaag in handen te hebben…. Hij heeft de vorm van een Poolse paltrokmolen, omdat die evengoed past in het Zweedse landschap, geschilderd met roodbruine falurödfärg. De indeling wordt natuurlijk wat anders.

De kast wordt twee meter breed, 2½ meter diep, met een vlucht van 8 meter. Zadeldakvorm met een naar achteren uitspringend dakgevel. Op de grond een ringmuur met rollenkruiwerk. Een bovenwiel, een raam, een deur en onderdelen van een vang heb ik daar al klaar liggen.

In Zweden is een bouwvergunning tot 15 m2 oppervlakte niet nodig!

• Leen Boshuizen

Martin dat is 1op10 van de molen die jij wil gaan bouwen in Zweden maar toch niet van de molen in Polen?

Vr,gr.Leen Boshuizen.

• Martin E. van Doornik

De molen van het Poolse Tokarnia is een mooi voorbeeld voor hoe mijn molen in Zweden eruit gaat zien. Daarvan maak ik nu hier een proefmodel van schaal 1:10.

In Zweden wordt de vlucht 8 meter, hier 80 cm. Die van Tokarnia is natuurlijk veel groter, het is een driezolderkast. Duidelijk?

Ik was in 1981 op fietsvakantie door het Oost-Europa van “onder hamer en sikkel” en kwam bij toeval deze Poolse molen tegen. Met name het visgraatmotief in verschillende richtingen van de kap vind ik bijzonder mooi.