Het Moderne Molenleven Version 2.0 deel 13
Werkwind (een soort van gelijk)
Bekentenis 1: Hoewel het fenomeen ‘koffiekotten’ in molens regelmatig het onderwerp van spot is in deze rubriek, moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat – eenmaal daar gezeten tussen pruttelende koffie en vrijwillige vakbroeders – het best gezellig kan zijn.
Zo was ik onlangs te gast bij een viertal vakbroeders en de sfeer was opperbest. Zoals wel vaker viel het me ook nu weer op hoe weinig ik feitelijk van molens weet, met name als het gaat om ‘vaktermen’ en dan in het bijzonder als er termen over tafel vliegen waarvan ik met grote zekerheid durf te beweren dat ze pakweg 35 jaar geleden nog niet bestonden.
Ditmaal ving ik het woord ‘werkwind’ op. In een vlaag van onwetendheid stak ik van wal over die schitterende noord-westenwind van twee dagen eerder: “Vaak kun je buien uit die hoek verwachten, maar nu niets van dat! Stralende zon, wolken en een opvallend constante wind. Echt een prima productie gedraaid; vaak sta je aan één stuk aan de licht, maar nu hoefde ik hem bijna de hele middag niet aan te raken en dat met oud-Hollands tuig en zonder regula…”. “Dat is nu net GEEN werkwind WvdA!”, werd ik abrupt onderbroken. “Maar ik had toch een prima productie gedraaid, dus lekker gewerkt…”, stamelde ik, “Nee”, corrigeerde een andere collega mij met een belerend vingertje, “een werkwind is juist als je heel veel WERK aan de molen hebt: steeds veranderen van zeilvoering, voortdurend moeten kruien”. “En als je gaat kruien moet je de molen steeds stilzetten, dus niet zoals jij WvdA!”, merkte weer een ander op terwijl hij knipoogde naar zijn collega’s. “Maar”, probeerde ik mij te vermannen, “het is maar net wat je onder werken verstaat”. Ik probeerde het verhaal te vertellen van de molenaar die ooit als grap (maar met een serieuze ondertoon) de opmerking maakte dat hij het vangtouw het liefst onder stroom zou willen zetten, maar wederom werd ik abrupt onderbroken: “Geen wonder dat jij ooit gezakt bent voor je examen!”. Hilariteit alom; vier bulderende lachen vulden het koffiehok….
Gelijktijdig met het verstommen van de lach, hield ook het pruttelen van de koffie op. Nog eenmaal probeerde ik mijzelf bij elkaar te rapen: “Resumerend: een werkwind is dus een wind waarbij een molenaar nauwelijks aan werken toekomt”….. Vier gapende monden en dito zuchten waren mijn deel… Eén molenaar greep met gebogen hoofd en uitgestrekte arm naar het koffiezetapparaat: “Koffie WvdA?”.
Bekentenis 2: Nog geen kwartier later hoorde ik op de zolder boven mij triomfantelijk: “Jongens, de wind is gedraaid; werk aan de winkel”!” en bedacht mij: Vanuit HUN standpunt bezien hebben ze een soort van gelijk…..
WvdA