Ouderwets spruit vervangen

• Mario Collombon

''Ik denk dan altijd dat ze dat ongeveer zo deden als met hunebedden en dat ga ik voortaan ook maar zo vertellen"

Ik zou oppassen met dingen vertellen waarvan je ongeveer denkt dat ze het misschien zo gedaan zullen hebben. Voor je het weet gaan dingen een eigen leven leiden. Mensen fantaseren er zowizo al lustig op los, Zo krijgen we ook regelmatig de opmerking ‘vroeger deden ze vaak dat wiekdraaien he om mensen te straffen’ en vervolgens ‘ga jij daar ook nog een keer mee rond?’ ……….

Is wat betreft de kantstenen niet meer bekend wat terug te lezen is in boeken e.d. of navraag bij molenmakers? Mij lijkt dat je net als bij het vervangen van de spruit met een stel touwen en katrollen een heel eind komt?

groeten Mario

• M. Sijbom

Inderdaad bijzonder mooie foto Bob!

• Margreet

Je hebt helemaal gelijk Mario! Ik verwijs meestal naar de foto's in ons museum, waar inderdaad met katrollen en veel man- en (1!) vrouw kracht gewerkt wordt. Zal niet creatiever worden. En de foto op de site van Bob is inderdaad prachtig, maar zou inderdaad een man benden en twee in de kap genoeg zijn geweest om die spruit te steken? Groet,Margreet

• Mark den Boer

Wat Boorsma schrijft is dat kantstenen via een flink touw om de wentelas werden opgetild. De wentelas was te vergelijken met een liggende kaap'stander'. Door de einden van het gevlucht middels een lang touw met elkaar te verbinden konden een paar man op de stelling het binnenwerk - en daarmee de wentelas - in beweging zetten.

Zelf zeg ik vaak dat het hakken en het transport van de steen uit de groeve naar de molen heel wat meer inspanning zal hebben gekost. Kantstenen werden doorgaans liggend vervoerd op dekschuiten.