Waar hebben deze molens gestaan

• Henk de Wilde

Hallo

Hierbij een link naar een website waar 2 molens staan afgebeeld waarvan men de plaats waar ze hebben gestaan niet bekend is .

graag reacties op deze prikbord of naar geplaatste email adres henkdew

http://www.onbekendinnederland.nl/index.html

Deze foto's kan men vinden met deze nummering bij de Gastkaarten

G 636 Groningse molen?

G 626 Watermolen

BVD

Henk de Wilde

Wirdum (GN)

• Robert Van't Geloof

G 636 Volgensmij is dat molen fram in woltersum.

En G 626. Lijkt me de zwakkenburger molen bij Nielzijl. grt robert

• Johan van Dijk

Welke molens het wel zijn weet ik niet, maar jouw veronderstellingen kloppen in ieder geval niet Robert. De Zwakkenburger (waar ik toevalligerwijze vanmiddag nog binnen ben geweest) heeft nooit zelfzwichting gehad en is ook kleiner dan de afgebeelde molen. Die houtzaagmolen lijkt ook niet op de Fram, vergelijk hem maar es met foto's van de Fram. Bovendien lijkt deze molen rietgedekt, terwijl de Fram met hout bedekt is.

• Robert Van't Geloof

hoi johan., Nu ik beter gekeken heb vind ik de zaagmolen heel erg veel weg hebben van de bolwerksmolen in Deventer, Dus ik gok dan de bolwerksmolen grt robert

• Michiel Regelink

Ik denk bij het zien van de afbeelding in eerste instantie aan de Velsmolen/Benninkmolen in Doetinchem, toen de stelling nog ommuurd was.

• Martin E. van Doornik

Ik denk dat de watermolen ergens in in gemeente Slochteren of verder in Oost-Groningen gezocht moet worden. De dakvorm van de boerderij achter de molen (schilddak met pannen en pinakel) is typerend voor deze streken. En die groepen oude bomen op de achtergrond doet me veel denken aan Fraeylema of aan Westerwolde. Voor een molenaarswoning ziet het vrij statig uit met een uitbouw naar voren en een extra verdieping.

De molenaar/machinist staat met hond voor het gemaal, terwijl zijn vrouw bij het broodbakhuisje staat.

De Deventer Bolswerkmolen is absoluut onmogelijk. Die heeft geen “noordelijke” stellingschoren en de Bolswerkmolen staat vrij hoog boven het water met een lange en steile sleephelling.

De molenaarswoning maakt wel een zeer oude indruk, misschien 17e of 18e eeuws. Vermoedelijk ergens aan het Damsterdiep tussen Groningen en Appingedam.

• Martin E. van Doornik

Op de gastkaarten 564 en 566 staan Friese molens. De eerste is een spinnekop met een zandloper op de deur. Waar?

• Sicco Fockens

Grotendeels mee eens; het huis bij de watermolen vind ik zelfs wat typerend voor de Veenkolonien en ruime omgeving, maar de hoge dijk die er links lijkt te zijn is daarmee een beetje in tegenspraak.

De zaagmolen is noordelijk, maar ik zou m'n hand er niet voor door het vuur durven te steken dat hij niet ook Drents of Fries is, zij het dat aan Friese molens vaak wat uitbundiger houtwerk zit.

Op de nieuwe beeldbank Groningen heb ik beide molens niet 1,2,3 gevonden.Martin E. van Doornik schreef:

• Martin E. van Doornik

Ik ontdekte nog een foto (G 272) waarop twee of drie molens staan. Zo te zien een stoomveerboot. Op de boeg staan de letters DAS. Boven de witte zeilboot een overhek wiekenkruis. Rechts zijn er aan de horizon vaag twee molens te zien die min of meer achter elkaar staan. Mocht het in de buurt van de Zuiderzee zijn, dan kan het Nieuwendam/Buiksloot zijn en het water het IJ zijn bij Amsterdam. Ik kan echter de toren niet plaatsen die net boven de boot te zien is. Of het kan Hoorn zijn, weet ik niet.

• Martin E. van Doornik

Denk aan de witte voorkeuvelens van de zaagmolen, zeker niet Fries of Drents.