Honderdjarige oud-molenaar

• Rob Pols

Ik zag zojuist op Nederland 2 in het programma Netwerk een hele leuke reportage over Piet Luteijn, oud-molenaar van de achtkante korenmolen van Sasput in Zeeuws-Vlaanderen. De man is 100 jaar geworden en bezoekt nog regelmatig molens, zoals de stellingmolen van IJzendijke, waar een leerling van hem draait (Ton Koops). De honderdjarige draaide vrolijk aan het kruirad en trok de molen (weliswaar zonder steekborden!) in de lege op. Nou, zo zou ik ook best honderd jaar willen worden.

De heer Luteijn vertelde ook over de oorlog, toen hij in een schuilkelder zat vanwege beschietingen en zijn molen, die er vlak naast stond, daarbij werd verwoest. De molen ving de granaten op, letterlijk en figuurlijk. Zijn remedie om honderd te worden: dagelijks een borreltje. De man heeft een leuk gevoel voor humor en is nog goed bij de tijd. Zo neemt hij nog steeds de telefoon op met ‘de molenaar!’.

Kijk eens op uitzending gemist, misschien dat het daar bij staat.

Rob P.

• Ruben 4-Gever

Hierbij de link: http://player.omroep.nl/?aflid=9213544 en dan begint het stukje op 13:45 (tijd)

Groeten uit de Hoeksche Waard,

Ruben Viergever

• Martin E. van Doornik

Bedankt voor de tip! Niet op 13.45 maar op 14.02.

Gelukkig voor mij grotendeels ondertiteld, maar hij oogt nog vitaal voor een eeuweling! Rijdt nog zelf in een 45 km-autootje, hij doet zijn moestuin nog en kookt iedere dag. Er mankeert nog wel een en ander aan hem (zoals gehoor), maar zo te zien niet bepaald iemand om achter de geraniums te zitten. Om een brok in je keel van te krijgen. Echt een Zeeuw tot en met.

• M.-Th. Wilhelmi

Harstikke leuk dit bericht over deze molenaar!

Zo willen wij toch allemaal oud worden!

Marie-Theres

• Andreas de Vos

Sterk volk die Zeeuwen!

Groetsels van een De Vos met Zeeuwse (Zeeuws-Vlaamse) roots,

Andreas

• Margreet

Dankjewel voor je link, wat een respectvol portret! En dan het prachtige Zeeuws-Vlaams, heeft de afgebeelde molen ook dat heel bijzondere vangsysteem Piet v/dBosch? Groet,Margreet

• Mario Collombon

Schitterend stukje! Echt mooi om te zien!