Ha Tamara, op zoek naar vlaggenlijnen…nou als ik ze op de molen had liggen dan had je ze zo op mogen halen. Misschien kun je ze gewoon lenen?
Maar even serieus, ik mis eigenlijk een discussie op dit forum over het gebruik van vlaggelijnen (of is het vlaggenlijnen). Voorheen hadden we op dit fraaie forum altijd gelijk discussie over wel of niet van dit soort gebruiken. Gelukkig is dat niet meer zo. Het is allemaal wat rustiger, volwassener geworden. Waarom zwengel ik het dan nu aan? Omdat ik me toch wel zorgen maak. Het moet gewoon even van het hart dat er toch, of het nou komt door het Gilde en het Vrijwillig Molenaarsschap, of dat het er evengoed was geweest, steeds meer vervlakking op treedt in molenland, (en misschien wel in Nederland in het algemeen). Er zijn streken geweest waar vlaggelijnen gebruikt werden om molens mooi te zetten, maar dan wel stilstaand. Draaien met vlaggen is iets van het vrijwilliger-tijdperk. Logisch ook, want als je vroeger reden tot feest had, had je ook reden om niet te hoeven werken en dus draaide je niet. Nu doet iedereen in het land dus steeds meer het zelfde, en noemt ook alles het zelfde. Een voorbeeld, ik leidde laatst enkele mio's rond op een pelmolen in het westen van het land(?ja die ene). Je had ze moeten zien kijken naar de middelbalk bijvoorbeeld, dat was toch de ijzerbalk?? En die balk voor het bovenwiel dan, dat is een…?? nu, bleek toch dat er wel erg veel dingen in deze molen anders waren dan op de ‘lesmolen’, gelegen in een provincie die iets zuidoostelijker ligt. Maar zelfs de molenaar hier hoorde ik het lelijke woord Koningspil gebruiken (ja, met 1 S), terwijl in geen enkel Zaans molenboek volgens mij het woord voorkomt. Wel woorden als lange spil, molenspil, grootte spil. We moeten als Gilde er eigenlijk voor zorgen dat de streektermen geleerd worden en niet de veralgemeniseerde molentermen. Maar hoe te doen? ‘De blauwe map’ de deur uit gooien? zonde van de het vele werk en geld dat daarin gegaan is. Misschien de instructeurs op het hart drukken om toch vooral GEEN molen ABN aan te leren. Bij het examen zou het toch niet moeten uitmaken of je weet hoe iets heet maar moet je weten waarom iets er is en hoe er mee te werken
Nou, even mijn hart gelucht
Oliepul