Vlaggenlijnen!!??

• Tamara

Voor mijn molen ben ik op zoek naar een bedrijf die vlaggenlijnen maakt.

In mei hebben we de officiële heropening na een restauratie en de molen moet er dan in zijn geheel netjes bij staan.

Het liefst een lijn met niet van die hele kleine vlaggetjes en zeker niet van plastic (wat bij een beetje windkracht kapot gaat).

Heeft iemand enig idee van zo'n bedrijf.

Ik ben al wat op internet aan het zoeken, maar kom dan steevast uit op lijnen met kleine vlaggetjes, gemaakt van plastic.

Groetjes,

Tamara van Lohuizen

Windesheimer molen

• Rob Simons

Kijk eens op www.molenzeilen.com .

• Jacob Dekker

Hallo Tamara,

Wat jij zoekt zijn zogenaamde pavoiseerlijnen en dan wel voor zeeschepen, d.w.z. met vrij grote vlaggen.

Ik heb in 1978 de Blauwe Molen in Hoogmade met dit soort lijnen gepavoiseerd ter gelegenheid van het dertigjarig regeringsjubileum van Koningin Juliana. Jammer genoeg heb ik daar geen foto's meer van.

Ik betrok die lijnen toen van de Firma Hendrik Veder te Rotterdam. Ook zou je het kunnen proberen bij Mennens, eveneens te Rotterdam. Het zijn allebei scheepstuigers en ze staan wel op internet.

Succes, jAAp

• Gerard Sturkenboom

Tamara,

Goed om te proberen: http://www.vlaggen.com/ (Veluwse Vlaggencentrale).

Ze maken pavoiseerlijnen naar wens. Voor de St. Victor in Heeze heb ik rechthoekige vlaggen (rood-wit-rood-wit) bij dit bedrijf laten maken voor tijdens de Brabantse Dag die jaarlijks in ons dorp gehouden wordt (nb: de Brabantse vlag is rood/wit).

Zeker informeren!

Succes ermee.

Gerard Sturkenboom

• Andreas de Vos

Of de Dokkumer Vlaggencentrale.

Die hebben stevige linten met rood/wit/blauwe 3-hoekige vlaggetjes van doek. Vlaggetjes zijn niet zo groot maar wel sterk.

ik weet niet of ze ook andere maten vlaggetjes hebben.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Tim Dreessen

Shipmate vlaggen in Vlaardingen levert ook behoorlijke vlaggenlijnen, met vlaggen op de gewenste maat. Zie ook www.shipmate.nl

• chiel treffers

Vooe de sprangse standerdmolen zijn de lijnen geleverd door Nieuwenhuizen vlaggen en masten te Sprang-Capelle: oersterk, en naar wens te leveren.

• gerrit jurgens

hoi tamara ik heb toevallig een aantal weken geleden nieuwe vlaggelijnnen voor bergeijk besteld (inmiddels ook binnen) daze hebben we gekocht bij bosvlaggen

www.bosvlaggen.nl ze zijn niet zo heel erg groot maar wel stevig in band genaaid en wat ook niet onbelangrijk is ze zijn niet zo schreeuwend duur 6 euro voor een lijn 10 meter . verder hebben ze ook de mogelijkhijd om zelf maat en patroon te kiezen . succes groeten gerrit jurgens

• Oliepul

Ha Tamara, op zoek naar vlaggenlijnen…nou als ik ze op de molen had liggen dan had je ze zo op mogen halen. Misschien kun je ze gewoon lenen?

Maar even serieus, ik mis eigenlijk een discussie op dit forum over het gebruik van vlaggelijnen (of is het vlaggenlijnen). Voorheen hadden we op dit fraaie forum altijd gelijk discussie over wel of niet van dit soort gebruiken. Gelukkig is dat niet meer zo. Het is allemaal wat rustiger, volwassener geworden. Waarom zwengel ik het dan nu aan? Omdat ik me toch wel zorgen maak. Het moet gewoon even van het hart dat er toch, of het nou komt door het Gilde en het Vrijwillig Molenaarsschap, of dat het er evengoed was geweest, steeds meer vervlakking op treedt in molenland, (en misschien wel in Nederland in het algemeen). Er zijn streken geweest waar vlaggelijnen gebruikt werden om molens mooi te zetten, maar dan wel stilstaand. Draaien met vlaggen is iets van het vrijwilliger-tijdperk. Logisch ook, want als je vroeger reden tot feest had, had je ook reden om niet te hoeven werken en dus draaide je niet. Nu doet iedereen in het land dus steeds meer het zelfde, en noemt ook alles het zelfde. Een voorbeeld, ik leidde laatst enkele mio's rond op een pelmolen in het westen van het land(?ja die ene). Je had ze moeten zien kijken naar de middelbalk bijvoorbeeld, dat was toch de ijzerbalk?? En die balk voor het bovenwiel dan, dat is een…?? nu, bleek toch dat er wel erg veel dingen in deze molen anders waren dan op de ‘lesmolen’, gelegen in een provincie die iets zuidoostelijker ligt. Maar zelfs de molenaar hier hoorde ik het lelijke woord Koningspil gebruiken (ja, met 1 S), terwijl in geen enkel Zaans molenboek volgens mij het woord voorkomt. Wel woorden als lange spil, molenspil, grootte spil. We moeten als Gilde er eigenlijk voor zorgen dat de streektermen geleerd worden en niet de veralgemeniseerde molentermen. Maar hoe te doen? ‘De blauwe map’ de deur uit gooien? zonde van de het vele werk en geld dat daarin gegaan is. Misschien de instructeurs op het hart drukken om toch vooral GEEN molen ABN aan te leren. Bij het examen zou het toch niet moeten uitmaken of je weet hoe iets heet maar moet je weten waarom iets er is en hoe er mee te werken

Nou, even mijn hart gelucht

Oliepul

• Rob Simons

Hier kennen we helaas dezelfde trend.

In Noord-Brabant krijgen de leerlingen vaak een lijstje mee, opgesteld door Jan Scheirs, met streekeigen Brabantse molentermen. Misschien dat dit in andere streken ook gedaan kan worden?

Nu hoor je hier (ook in België) vaak nog een wildgroei van molentermen, en als je de streekeigen benamingen gebruikt, verstaan sommige molenaars je niet eens, erg jammer.. En inderdaad de instructeurs of andere molenaars zouden het zo aan de leerlingen moeten leren.

Wat betreft het versieren van molens ben ik ook van mening dat dit zo veel mogelijk dient te gebeuren zoals het vroeger ook gedaan werd. In Brabant en Limburg was dit vaak betrekkelijk eenvoudig.

Om maar een voorbeeld te nemen: http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=491 (3de foto).

Deze zaak zou m.i. meer aandacht mogen krijgen.

Groeten uit Limburg (waar de koningsspil gewoon koning heet),

Rob