Een nieuwe jonge beroepsmolenaar

• Bart Hoofs

Gelukkig komen ze er toch nog bij: nieuwe jonge beroepsmolenaars.

In de laatste editie van De Zeflzwichter lezen we dat de zoon van Jan Pot uit Kropswolde zijn opleiding tot (beroeps)molenaar aan het volgen is in Duitsland.

Nieuwe aanwas dus en dat is goed nieuws in tijden dat diverse oud-gedienden het muldersvak verlaten.

Zo te lezen is het de 5e generatie binnen de familie Pot. Komt dit meer voor in Nederland?

Omdat de opleiding in Wageningen is ophouden te bestaan schoolt Erik Pot zich in Braunschweig Duitsland. Deze 2-jarige opleiding tot “Meistermueller” leert je alles over granen, malen en reinigen. Dat was vroeger ook in Wageningen maar helaas is die opleiding gestopt. Was dat de opleiding onder leiding van de heer Hartgerink? Meer en meer denk ik is de kennis van de beroepsmolenaar belangrijk nu de kennis bij vele bakkers(knechten) aan het veranderen of verminderen is.

Natuurlijk als je hieraan nog levert. De korenmolenaarsopleiding voorziet daarin ook voor een deel. Jammer is dan dat het AKG weinig moeite doet om die nieuwbakken mensen met belangstelling voor het vak aan zich te binden.

Ofwel nieuwe aanwas van onderop.

We mogen blij zijn dat er bij Pot een volgende generatie het stokje overneemt.

Zij zijn momenteel voor veel molenaars en graanhandelaren het laboratorium en doen de DON-controles.

Bart

p.s. voor degene die nog mooie stenen willen hebben: Vanuit de stil gelegde meelfabriek van Verhagen in Fijnaart worden nu via Adrie Peereboom de koppels molenstenen (Frans, blauwe en kunst) verkocht. De walsen mogen niet binnen Nederland blijven maar moeten vanwege concurrentie NL verlaten.

• Jippe Braaksma

Bart,

Wat betekent dit, is hier ervaring mee ofzo?

“Meer en meer denk ik is de kennis van de beroepsmolenaar belangrijk nu de kennis bij vele bakkers(knechten) aan het veranderen of verminderen is.”

Dit wordt wel vaker verondersteld, maar vergeet niet de bakkerij is de afgelopen jaren veel complexer geworden. Als iemand die werkzaam is in de bakkersbranche ben ik eerlijk gezegd benieuwd wat de bedoeling van deze zin is.

Ook is het volgens mij nooit zo geweest dat iedere bakkersknecht, om het nu zo maar te zeggen, altijd alles wist over alle grondstoffen in de bakkerij, vroeger was dat volgens mij niet altijd beter hoor.

groeten,

Jippe Braaksma

• Bart Hoofs

Inderdaad hier in de buurt hoor je het wel vaker van collega molenaars maar ook van bakkers. Er werd eens aan een collega mulder gevraagd of die zelfs recepten wilde aanleveren en hoe hij het tarwemeel moest verwerken. Recent sprak ik een bakker die het vak van zijn vader en opa leerde. Hij had zelf wel een goede opleiding genoten en wel de bakkersopleiding van de Rooi Pannen in Breda.

Maar op veel plaatsen is de kennis voor een deel verdwenen door franchising of door desinteresse bij de jeugd. Je ziet dat de bakkers waar wij als malende mulders aan mogen leveren degene zijn die nog veel vakkennis bezitten en veel investeren in vernieuwing en dergelijke.

Vrijdag vernam ik nog op mijn werk dat een echte bakker hier in de buurt een goede bakkersknecht zocht. Iemand met kennis van het ambacht maar dat blijkt een schaars goed te zijn vertelde hij mij. Wel mensen die bij wijze van spreke operator kunnen zijn bij Bakkersland e.d.