nog gedraaid donderdag vrijdag zaterdag?

• Robert Van't Geloof

Hoi Donderdag vanaf 09:45 op de walvisch.

Eerst vol en later de dag 4halve 2halve. op oost

Om 15:45 ging ik weg. En heeft fred het vangtouw overgenomen.

Vrijdag Kwam onderweg pendrecht tegen die net opgezeild werd rondvol.

De Walvisch liep tamelijk rustig in de volle op o.

Later de dag ging de wind steeds beetje meer weg. Paar keer moeten kruien.

Eerst o naar ozo later zzo later o later w.

Om 14:45 hebben we maar afgezeild. Onderweg naar huis Stond barend nog in de zeilen 4vol de molen op gang te helpen door paar zetjes.

Vandaag op de vriendschap.

Om 09:30 begonnen rondvol. Later de dag 2volle-2half

4half 2volle-2half 4vol- 4halve .

Om 16:00 gestopt En de eindborden uitgehaald. Want de molen staat nu de komende 3a4 weken weer stil voor onderhoudsbeurt nummero 2.

Onderweg naar de molen liep de hoop in oudalblas leuk in de lege . En vanmiddag onderweg naar huis zag ik de kerkmolen stilgevallen met 4halfjes staan Maar later kwam hij weer wat op gang. En zag De Wingerd mooi rond gaan in de 4vol. En ook Het Haantje was los. De Hoop stond inmiddels al stil. Ook draaide kooiwijk Die ging leeg rond. Gr robert

• Meelmuisje

Yup Yup vandaag weer in Weesp geweest natuurlijk:)

Er stond toch wel een beste wind. Begonnen met kneusen en met oostkoppel erbij met 2 vol 2 half. Al rap 4 volle voorgelegt. Het liep echt gigantisch onregelmatig! De ene keer viel ie zowat stil om paar minuten later weer stevig door te lopen.. mjaa! Na 100 kg spelt hebben gemalen in de menger hebben we oost er weer uitgehaald en even opgezwicht naar 2 vol 2 half en verder gegaan met kneusen. Na het eten de steen er weer bijgezet en weer 4 volle ervoor gezet en dit keer in de buil gemalen. Dat liep erg stevig door! na 5 minuten hadden we er alweer 100 kg doorheen gemalen:D Daarna weer de steen eruit gehaald en maar meteen naar lege hekken gegaan waar ie nog steeds flink mee liep. Tot half 4 ofzo in de lege gekneusd en toen zuid-koppel erbij gezet en tarwe gaan malen. Toen 2 vol 2 half erbij gelegt waarmee ie prachtig liep:) Wind was mooi regelmatig geworden en hij liep netjes 60 enden. Bij een vlaagje deden de regelkleppen netjes hun werk. Tot kwart over 5 gemalen en 500 kg gemalen.

Mooi dagje !

Groetjes, Thomas

• Martijn Scholtens

Hier ook weer gedraaid op de Grote Geert,Gerad was om half 12 op de molen ik kwam wat later omdat ik moest voetballen…Vandaag zijn er molenaars uit Meppel en omgeving op excursie geweest in Groningen even voor 2 uur waren ze op de Grote Geert.Eerst viel de wind nog wat tegen maar later een redelijke wind en geprobeerd te pellen met 3 gewichten aan de zwichtketting en liep 65 tot 70 enden.Veder nog even de vloer opengehad waar de pelsteen onder ligt,rond kwart voor 3 gingen ze naar de volgende molen.Wij draaiden nog even door en nog even gepeld het ging nog iets beter de wind was nog iets toegenomen en de molen liep ongeveer 80 enden de molen om half 5 stil gezet en naar huis gegaan.

Gister (vrijdag) Had ik stage bij Dunning molenbouw en gister is de lange spruit vervangen en de roeden zijn doorgehaald om kwart voor 10 kwam de kraan aan bij de molen en om 10 uur is begonnen de oude spruit uit de kap te halen de spruit is door de helft gezaagd.om half 12 werd niet nieuwe spruit in z'n geheel geplaatst.na de middag zijn de roeden nog doorgehaald.

Foto's http://www.mijnalbum.nl/Album=KGVPKN66

Gr Martijn

• leo middelkoop

Martijn,

je vertelde er niet bij dat het molenmakerswerk bij De Meeuw te Garnwerd was. Ik dacht dus even aan Grote Geert.

Maar De Meeuw is, met zijn veel te grote en lichtblauw geverfde askop dermate onmiskenbaar, dat dat misverstand maar even duurde. Wat mij opvalt: uit sommige hoeken heeft De Meeuw een windvang waar velen jaloers op zouden (moeten) zijn. Werkelijk formidabel.

Roeden doorschuiven lijkt mij bij deze molen geen makkelijke zaak, juist vanwege het vulhout dat nodig is om de roeden te kunnen laten passen in die enorme kop.

Succes met jouw stage!

Beste groet,

Leo

• Martijn Scholtens

Leo,

Ik was inderdaad even vergeten er bij te zetten dat het op de Meeuw was.

Over de biotoop van de meeuw de Oosthoek is inderdaad een hele mooie hoek van de molen, maar op zuid staat een grote boom pal naast de molen en vooral 's zomers heeft de er last van met draaien.En de bovenas komt vermoedelijk uit een grote poldermolen http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=323

Gr Martijn