Wat een maffe ervaring kun je hebben op je eigen molen. Nee, ik heb niet staan dansen op de koning. Dansen is niet miijn hobby. De Eenhoorn staat weer te dansen op zijn koning.
Gisteren kreeg ik een verontruste mail van onze vice voorzitter. Hij was met de molenmaker en de gemeente op de molen geweest. Aan de hand van de molennota en het plan van aanpak dat daaruit voortvloeide, werd er een inspectieronde gehouden. Helemaal niks mis mee want soms levert dat ook nuttige zaken op. Mij werd gemeld dat de Eenhoorn was doorgezakt en volledig op zijn rollen stond. Er mocht niet meer gekruid worden eer de molen was opgezet.
Ik schrok. Was het zo ernstig? We kruiden tot heden helemaal niet zo beroerd. Oke we stonden een beetje meer op de rollen dan zou moeten maar toch niet zo ernstig?
Vandaag besloten we dan maar meteen aktie te ondernemen. Ik had een afspraak met Ella ter Heide, een van mijn nieuwe leerlingen die straks op het Industrieel Erfgoedpark in Uitgeest aan de slag wil. De paltrok leren kennen staat bij haar voorop en ze viel meteen in de prijzen. Op je eerste lesdag een paltrokmolen opzetten is uiterst zeldzaam. Ook stond Siep Markerink voor het hek om half elf. Ook een leerling van mij, die tevens bij de SMZK zeer aktief is. Die had ik helemaal niet verwacht. Ge was er als gewoonlijk om 11 uur. Tegen twaalven verwachtte ik Kees Mens, ook mio in Noord-Holland en voor mij een bekend gezicht van de theorieopleiding. Zelfs uit Zeddam kwam nog een leerling.
Nadat we de molen aan alle kanten hadden doorgelopen, de vier bruine lappen er op hadden gelegd, kon de de populier op slee 2 voor een tweede handeling nog even op windkracht naar de beginkant van het zaagraam getrokken worden.
Oja, we moesten de molen nog opzetten. De vang ging er even op en we heen en weerden even naar de werkplaats om de oliekrikken op te halen. Ik had vrijdag al twee stevige stukken bankirai op mijn werk gevonden, dus dat ging wel lukken.
Binnen een half uur was de hele operatie al weer gedaan.
www.mijnalbum.nl/Album=4ALIHYLY
De foto's laten de operatie zien en tonen wat er wezenlijk is veranderd. En het resultaat is voor mij toch wel weer even wennen. De molen is aan de achterzijde zeker 5 cm boven de rollen komen zweven. Dat is voor een paltrok eigenlijk de gewoonste zaak van de wereld. Maar het voelt zo vreemd aan als de wind even stevig in de zeilen wordt gedrukt. Aan de achterkant deint de hele molen zeker 2 cm naar beneden en veert dan doodleuk weer op.
De volle 40 ton wordt steeds even op de koning gezet. Boven in de kap wordt je weer als vanouds zeeziek.
Ik heb weer een punt van aandacht voor al de argeloze bezoekers. Blijf met je tengels weg uit de ruimte boven de rollen. Je hand wordt geplet.
Maar kruien met de hand kan weer door het molenaarsknechtje worden gedaan.
Volgens Kees kruit ie makkelijker dan zijn kap.
De Eenhoorn danst weer op zijn koning. Kom maar eens kijken.
Kees, Ella en Siep, bedankt voor de assistentie,
En nou weer kruien. Groet,
Jos.