Afgelopen weekend heb ik de vermolmde kippenhok vernieuwd. Op zich geen molennieuws, maar er zijn wel molenonderdelen in verwerkt. Ik heb de kippenhok in 1989 gemaakt met planken van oude pallets. Die planken zijn nu na 20 jaar vergaan. De geraamteconstructie is blijven behouden, want het zijn onderdelen uit het hekwerk van de wieken van De Jonge Hendrik in Den Andel. De zoomlatten (looplatten, volgens de molenmaker) waren in 1989 verwijderd en ik mocht ze meenemen. Het Amerikaanse pitch-pine hout afkomstig van de grote restauratie in 1973 verkeert op zich in uitstekende staat, maar de asjes van de zelfzwichtingskleppen hebben door de nylon lagerbusjes heen gesleten. Dit had tot gevolg dat de zelfzwichting helemaal ging rammelen.

Bij het verwijderen van de oude beplanking van de kippenhok kon ik de spijkers met veel moeite uit de looplatten trekken, vaak braken de spijkerkopjes af. Zo goed is de kwaliteit van dit hout tot nu nog toe! Ik heb nu nieuwe geïmpregneerde rabatdelen op getimmerd en het pannendak geplaatst. De gedachte alléén al dat Tiddo Muda veel gepeld heeft met deze molenonderdelen….

Naast de kippenhok staat een schutting, afkomstig van de molenstelling!

http://www.mijnalbum.nl/Album=VUBKWFBL