Molens en Motoren

• Jan Althof

Goedendag,

Het is alweer even geleden maar er wordt nog regelmatig door het Hollandsche land getoerd. De laatste tijd weer vaak met de motor en de combinatie motor/molens is een hele goede. Niet altijd kun je overal komen met de auto en vaak nog wel met de motor. Ook het maken van foto`s is wat minder problematisch als je op smalle wegen rijdt waar weinig parkeergelegenheid is. Gewoon stoppen strak langs het kantje en soms kun je dan schieten vanaf de motor.

Afgelopen zondag was er de eerste rit met de FJR-Club. Deze voerde ons over zulke weggetjes. Langs Het Waver of Het Gein, De Vecht, De Kromme Mijdrecht en ander nat gedoe. Bij de foto`s heb ik een kaartje gezet voor een overzicht. Het aardige voor mijzelf vind ik het leuk allerlei molenrestanten te zien waar ik vroeger als een blinde langs ben gereden. Ik zag ze gewoon niet. Nu ga ik bij het minste of geringste wat op een molenrestant lijkt in de remmen. Thuis zoek ik dan op wat voor molen het is geweest.

Dat valt wel eens tegen, vooral als er meerdere molens in elkaars buurt hebben gestaan. Eigen schuld want ik noteer vaak niet waar ik een foto neem. De baard biedt dan meestal uitkomst omdat ik die dan als herkenpunt op de plaat zet. Op die manier doe je de rit nog eens digitaal over en is het spitten in de database een leerzame tijdspassering.

Deze keer zet ik maar eens geen naam o.i.d. bij de plaatjes. Wellicht is het aardig om zelf eens uit te vogelen welke restanten het hier betreft. De serie is een combinatie met een rit van dinsdag 31 maart die de Oliebollentoer heette en een deel van zondag overlapte.

Een prachtige rit om eens te rijden. Er is maar één minpuntje. De verschrikkelijke “builenpest” in de vorm van verkeersdrempels, een soort konkoers hippekeu zal ik maar zeggen. :-)

Groetings,

Jan.

www.althofweb.nl

http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/VechtsePlassentoer#

• Margreet

Oh, Jan, dan moet je maar nooooit per motor naar Woldzigt komen. Voor de molen ligt zo'n enorme verkeerdrempel. Toen ik hier pas woonde dacht ik altijd dat iedereen even stilhield om de molen te bewonderen, totdat ik ontdekte dat het respect vooral de verkeersdrempel betrof! Ik mag mezelf ook graag per tweewieler verplaatsen, maar dat is een ouderwets damesrijwiel met stangetjestrommelremmen, gekocht van m'n laatstverdiende geld, zoals mijn baas snedig opmerkte toen ik mijn baantje opzegde om hier molenaarsvrouw te kunnen worden! Gisteren heb ik er nog een molenroute mee voorgefietst, die gaan we met Drentse molendag omtoveren tot een molinaire puzzeltocht door het Noordenveld, doet allevijf de molens in onze gemeente aan, groet, Margreet

• Johan van Dijk

Dan ben ik wel erg benieuwd naar de vijfde molen in de gemeente Noordenveld!

Groeten van een molenaar die ook meestal zich per fiets richting de molen verplaatst en op die wijze ook nog wel eens uitwijkt naar de gemeente Noordenveld.

• Meelmuisje

Daar staat voor mij een hele bekende molen tussen die foto's Ik was er 2 uur geleden nog.. :)

Groetjes, Thomas

• Maarten van Scheppingen

Hallo Jan,

mag ik de foto's van de Westveense voor mijn site gebruiken? Ik ben een nieuwe aan het maken namelijk en heb nog geen gelegenheid gehad om op de Amstelkade zo'n mooie plaat te schieten nu de molen uitelkaar ligt.

Groeten Maarten van Scheppingen

• leo middelkoop

De Broekzijdse molen staat ook al een tijd met maar één opgehekte roede (met de omstreden imitatie-fok). Gebeurt daar om financiële redenen niets of is er een andere oorzaak? Men kan ook overwegen om de molen terug te restaureren tot de binnenkruier die hij lang geleden was. De kruikrammen in de kap hoeven in ieder geval niet opnieuw te worden gemaakt.

Groet,

Leo

• Maarten van Scheppingen

Hallo Leo, de Broekzijdse wordt op dit moment door Verbij onderhanden genomen.

De vertraging heeft andere redenen gehad.

Groeten Maarten

• Willem Bever

En als alles volgens plan is verlopen zijn vandaag de nieuwe staart, korte spruit, korte en lange schoren, en de nieuwe binnenroe gestoken.

Gr, de Bever.

• Bart Dooren

Alleen de wind en de regen verliepen niet volgens plan! Maar ondanks alles is het werk toch nog redelijk voorspoedig verlopen. Voorafgaand aan de werkzaamheden van vandaag is het boventafelement hersteld, rolvloer en overring gevlakt en voorzien van stalen platen, onrondheid uit de overring (17 cm) gehaald, kuip hersteld, voeghouten versterkt etc. Veel werk maar onzichtbaar voor Jan Publiek.

Groeten, Bart Dooren

• Rob Simons

Krijgt de molen weer fokwieken volgens Dekker?