Bijgaand de link naar een paar plaatjes van vandaag. Afgezien van het heugelijke feit dat de aanbrenger van Gouda weer draait en vanmiddag voor het eerst echt water gegeven heeft heb ik ook nog wat anders te melden.
Viavia werd ik benaderd door de vrijwilligers van de watermolen van Wenum. Deze molen heeft al vele functies gehad in het verleden maar nu hebben ze een oude zaagmachine op de kop getikt bij de collega's van het zuiderzeemuseum. De machine is in gebruik geweest bij een radmakerij, dus voor niet al te zwaar werk.
Het heeft natuurlijk niets met de historie van de molen te maken maar ze willen het voor elkaar krijgen deze machine op waterkracht aan te drijven. Dat kan lukken. Probleem is echter dat ze geen idee hebben hoe de lorrie moet worden aangedreven. Omdat ze dachten aan een krabbelwerk kwamen ze bij mij terecht, maar ik denk niet dat dat erop gezeten heeft.
Mijn vraag aan prikbordend Nederland. Kent iemand van jullie een soortgelijke machine die nog in gebruik is? Of heeft iemand afbeeldingen waarop de aandrijving van de lorrie zichtbaar is?
Wat ik wel denk te kunnen herleiden is dat de lorrie, die door een tandheugel wordt voortgetrokken, uit het werk gezet kon worden door het drijvende tandwiel uit de heugel te trekken.
http://www.mijnalbum.nl/Album=JZHDJGQ3
Punt is dat men meer materiaal uit Enkhuizen heeft meegekregen dan er ooit op gezeten heeft. Dat werkt (en werkte) nogal wat verwarring in de hand. Zo is er een dikke ketting bij, maar die is niet zondermeer te verbinden aan de zaagmachine. Dat geldt voor een aantal andere tandwielen ook.
Volgens de vrijwilliger kunnen dit soort machines werken met een constante voeding. Dus een ‘slagmechanisme’ is niet nodig, ondanks dat de heen en weer gaande zaag telkens even stilstaat.
Wie kan helpen?