Nieuwe kap op windmolen De Hoop in Elen

• paul

Twee hijskranen hebben woensdag de nieuwe kap van 18,5 ton op de romp van stenen windmolen De Hoop in Elen gezet.

“De wind speelde ons een beetje parten, maar uiteindelijk is de klus goed meegevallen”, zegt André Schroyen, secretaris van vzw Molen De Hoop.

“De gietijzers zijn op de lagers geplaatst. Via die lagers kan de kap dan draaien op rails. Deze week nog krijgt de kap een staart, en er worden grote balken bevestigd aan de korte en lange spruit. De staart van de kap krijgt beneden een kruiswerk met kettingen, zodat we de kap kunnen draaien in de richting van de wind.”

Binnenkort volgen de nieuwe wieken.

Bron: http://www.hbvl.be/limburg/dilsen-stokkem/nieuwe-kap-op-windmolen-de-hoop-in-elen.aspx

• Rob Simons

De voortgang van de restauratiewerken is de volgen op http://restauratie.dehoop.be/#home . Het Maasland krijgt er in ieder geval weer een prachtige molen bij!

• wim herrewijnen

In Belgie denken ze schijnbaar anders over hydrofoberen dan in Nederland,zou dit een voor of achteruitgang zijn?

MVRGR. Wim Herrewijnen.

• Rob Pols

Het is in ieder geval wel dezelfde hoge puntkap als de oude en dat is al heel wat als je sommige restauraties ziet waar van alles verandert omdat de bestekmaker en/of de molenmaker(s) niet zo nauwkeurig zijn. Niet dat ik die puntkap nu zo geweldig mooi vind, integendeel…. maar dat is gewoon mijn eigen smaak. :)

Gr. Rob

• Mike Ekelschot

Rob, ik last een typefout, ik meen dat er onderstaande had moeten staan:

".. van alles verandert omdat de bestekmakers niet zo nauwkeurig zijn.

En de molenmaker het wellicht niet had bemerkt of tenslotte niet als zijn

taak zag de bestekmakers er op te wijzen."

@ Wim: gelukkig is niet elke Belg overtuigt van zó hydrofoberen.

(überhaupt een zéér moeilijke ingreep met soms moeilijk te voorspellen

resultaten op langere termijn.

• Rob Pols

Nee, dit is geen typefout; in Nederland komt het soms voor dat de molenmaker tevens bestekmaker is, als ik goed ben ingelicht.

• Bart Hoofs

Wie heeft hier het bestek gemaakt? Architect Sabine Okkerse? In Belgie ben je verplicht een architect in de arm te nemen. Niet altijd met het beste resultaat.

De molen wordt nu gerestaureerd door Thomaes maar het gevaarlijkste werk ofwel de onttakeling is gedaan door de molenmakers John de Jong en Joris van Iersel.

Waarvan akte.

Ik zie dat er hier ook een kap komt met leien en een goot om de kap.

De eigenaar van De Heimolen van Meerle (prov. Antwerpen) deed dit ook.

Misschien dat deze zomer de kap weer op die molenromp gaat.

• Martin E. van Doornik

Wel apart gezicht, zo'n hoge steile kap. Dat hadden bepaalde Gelderse molens ook, die door molenmaker Kreeftenberg waren gebouwd, zoals in Giesbeek.

Merkwaardig is de hoekige spantring! Decoupeerzaag stuk?

• Camiel Damen

Inderdaad is het bestek voor de molen van Elen door Sabine Okkerse gemaakt. Aan de hand van de foto's te beoordelen ziet alles er keurig en vakkundig gemaakt uit met een voor Limburg uitheemse kap.

Jammer is wel dat de molen een kromme buitenroe gekregen heeft, wanneer je op de historische ansichten van de molen kijkt, zie je dat de molen in het verleden een kromme binnenroe, zoals we in Nederland gewend zijn.

• Rob Simons

De kap loopt nog wat door over de spantring heen. Vroeger was die ook zo afgewerkt.

Wel jammer dat de buitenroei een rechte achterkant heeft (hoort niet in Limburg) en verder mis ik nog de betonnen rand aan de galerij.

De stroomlijnneuzen worden geloof ik nog ‘ouderwets’ gemaakt, dus in hout met metalen platen, temeer omdat deze molen de allereerste!! was met Van Bussel stroomlijn!