Nog gedraaid ?

• Robert Van't Geloof

Heey allemaal . Donderdag van af 09:45 tot 16:00 aan de gang geweest met De Walvisch. Rondvol. op zzo z

zw > z. om 16:00 molen leeg getrokken.

Want mijn leermeester Fred vroeg dit Omdat hij hem dan alleen savonds hoefde te vangen. Zonder Af te zeilen. maar leeg deed de molen toen ik weg reed het ook nog wel aardig hoor. Ook was de 3 koornbloemen los. ook 4vol. Vanaf 8:00

Gisteren kwam ik om 09;15 aan molen stond nog hartstikke stil.

Dus jan en ik samen ff snel de boel opgezeild rondvol.

En de steen erop. Later vroeg Jan of ik wilde zwichten naar 4 duikers. Het meel werd te heet. Daarna ben ik beneden wat gaan brengen. Toen ik boven kwam was jan even van de 4 duikers 2vol-2duikers aant maken. Ik was binnen

Nog bezig En even later maalde we weer volop. Ik liep naar buiten . Maar Toen zag ik Wat vreemds Jan had ipv op 1 roe vol gelegen. Per abuis tijdens dat zeilen buij leggen de molen niet over de kop gezet Maar 1 end verder gezet. dus maalde de molen met 1 duiker op een end van de binnenroede en 1 duiker op een end van de buitenroed. En 1 vol op een end van de binnenroed En 1 vol op een end van de buitenroed. Dus ik liep naar binnen ik zei het ff tegen Jan Waarom die zeilvoering. Waarop jan naar buiten liep En lachend binnen kwam O sorry foutje.

Dus zei hij nou leg maar vol . Dus vol gelegd. Nadat we klaar waren met malen steen eraf En lekker laten lopen in de 4vol. En gingen we eten. Na het eten moesten we op het andere koppel nog malen. Inmiddels was de wind aant toenemen. Dus paar keer moeten zwichten Op het laatst hadden we er 4 l half voor. Om 16:00 ben ik weer weg gegaan. in Schiedam draaide De Nolet. En de vrijheid Rondvol>4half>2vol-2half En vanaf 13:00 3 koornbloemen met 2half En 16:00 leeg .

Vandaag gaan we een weekend naar duitsland. Naar dorsten. En morgen wordt ik dan naar Xanten Gebracht En daar blijf ik bij de molen tot een maandag overnachten. Erg leuk. Ik wenst iedereen een mooi draai/maaldag vandaag toe. En hele fijne pasen. Groeten Robert.

• leo middelkoop

Doen jullie op De Walvisch nog iets anders dan voortdurend zwichten en weer bijleggen?

Lang geleden heeft iemand op dit Prikbord al opgemerkt dat het vangtouw het beste onder stroom kon worden gezet, om te verhinderen dat te vaak de zeilvoering wordt veranderd.

Wat ik lees vind ik nogal vermoeiend.

Succes evengoed,

Leo

• william dolman

haha wat een mop

vooertaan moeten jullie wel opletten

wij hebben dat nooooit

hadden julie gisteren 10 april ook die onweer

hier was het niet normaaal

voor de rest lekker gemalen hoor robert

groetjes uit ijsselstein

• Margreet

Tsja, at was dan weer zo'n dag met een werkwind dus! Grinnik. Even aansluiten bij het draadje hieronder.Ik heb me na het voorzetje van WvdA laatst afgevraagd of dit ook zo'n boeiend stukje vrijwillige-molenaars-blauwe-mappen-taal is.

Vorige week heb ik samen met een instructrice uit Oost-Groningen lekker kunnen kouten over mijn stokpaardje streekeigen molenbenamingen. In het prachtige pelmolensboek, wat je niet alleen bij haar, maar ook bij het Groninger Molenhuis voor een tientje kunt kopen, staat een lijstje wat volgens haar completering behoeft. Mijn hoop is gevestigd op het bezoek van onze molenbouwer en zijn vader. Tijdens mijn proefexamen (jawel Bert) kon ik de commissie in Diever commissie nog verblijden met wat rasechte Groninger molentermen, geleerd van de Doornboschen. Ik hoop mar dat het gauw 18 april wordt!

Overigens gaan streekeiegen molentermen en technische duidelijkheid soms erg mooi samen. Takrad kan moeiteloos uit mijn mond vloeien om uit te leggen dat je daar de kracht van de wind aftakt naar ofwel het oliewerk ofwel de maalsteen. Groet,Margreet-zeer verkouden van al dat babbelen in een koude molen vorige week-

• Martin E. van Doornik

Zwakke ZZO-wind vanmorgen. Heiig zonnig, later ging het langzaam ruimen. Vandaag om half 12 heb ik bij een dealer in Eenrum een pas gekochte, gloednieuwe auto opgehaald en zag molen “De Lelie” met vier volle zeilen en neergelaten vangstok smachtend op een zuchtje wind uit ZW te wachten.

Thuisgekomen kleurde de lucht grijs en het ging eventjes hard regenen, waarna de wind uit NW-richting kwam. Nu schijnt het zonnetje weer zwakjes. De lucht voelt iets broeierig aan.

• robert van´t geloof

´Vanuit duitsland heb ik ff internet.

Beste leo. We doen ook veel andere dingen. Maar ik schrijf eigelijk vaak

op wat er met de molen zelf te maken heeft

Maar we doen de hele dag van alles.

luien builen mengen in de winkel staan en daar wel eens helpen.en nog veel meer.

Dus van alles dan alleen zwichten grt robert,

• Meelmuisje

Gisteren heeft bertha volop kunnen malen op het Zuiden:) Eerst nog 400 kg tarwe gemalen vervolgens 100 kg rogge en daarna nog eens 75 bio rogge. Ook is het Noord-koppel gisteren afgebild en meteen klaargemaakt. De molen stond trouwens met 4 vol.

Vandaag natuurlijk weer op bertha! Niet hoeven te kruien.. t is dat de molen op de goedde hoek stond anders mocht ie van mij blijven staan. Dus Bertha rondvol opgezeild en vang eraf… molen wou af en toe wel eventjes draaien:) Om half 2 rappido ingehaald omdat echt werkelijk bloedheet werd, wind ging om en er heerste nogal wat omweerdreiging in de lucht. Dat onweer daar zit ik nu pas middenin. Voor de rest vandaag de kuipdelen geplaatst rond Noord-koppel en nog het 1 en ander gemengd en nog een menger schoongemaakt.

Groetjes, Thomas

• Marcel Stroo

Geen molentocht gemaakt zaterdag, maar weer eens een mooie wandeltocht gemaakt door de prachtige natuur van Zuid-Limburg. Een gedeelte van het Pelgrimspad gelopen van de stations Voerendaal naar Schin op Geul, totaal 21,5 kilometer lang. Onderweg passeer je de molen van Ubachsberg. De molen stond zonder borden en zeilen op het NW, dus veel draaien zal die ook niet. Wel staat de molen prachtig hoog gelegen. Vanuit de trein ook nog de molens van Heeze en Oisterwijk zien draaien. Verder heel aardig en warm weer met de meeste zon in de middag.

Voor wie niet alleen molenfoto's wil bekijken, kun je de foto's van deze wandeltocht bekijken op: http://www.mijnalbum.nl/Album=67YUENPO

Marcel Stroo

• Martijn Scholtens

Gister (zaterdag) niet op de Grote Geert gedraaid die gister stil stond dus naar naar de Eva in Usquert gegaan.

Om 13 uur bij de molen aangekomen en ik zag dat er al gedraaid was gistermorgen niet veel later kwam Willem er ook al aan, eerst hebben we een nest weggehaald tussen de windpeluw en de baard toen opgelzeild naar 4 vol en draaide zeer rustig.Het was een middag van veel kruien van Zuid naar West en van West naar Noord.Hier was het prachtig weer en lekker genoten van de zon op de stelling:) de Eva om 17 uur stil gezet en weer naar huis gegaan.

foto's http://www.mijnalbum.nl/Album=XO6QMMAF

De foto's van de Zaan zijn te zien bij Wim Degeling.

Gr Martijn

• Stefan Teeling

Gisteren gedraaid op de Hemriksmole in de Groene ster bij Leeuwarden. Een bijzondere spinnenkop, want het is de enige scheprad spinnenkop, de enige schepradmolen is Friesland en de molen heeft vangstok (wat rond Leeuwarden vrij normaal was). Ook moet ik er even bij dat wat in de molendatabase gesteld wordt, met dat het de Hemriksmolen de enige schepradmolen is waarbij, als functie als inmaler het gevlucht sneller draait dat het scheprad niet helemaal klopt. Dit om de reden dat het geen inmaler is. De molen is alleen maar maalvaardig in een circuit, bovendien als de molen niet in een circuit gemalen had, was het een uitmaler geweest.

Gisteren zo rond een uur of negen aangekomen, even later kwam Tritte Talsma, de voormalige molenaar, er ook aan. Eerst eens binnen gaan kijken bij het waterwiel, prachtig om te zien. Vervolgens de molen los gaan maken en gaan kruien naar het zuiden. Vervolgens gaan opzeilen, met vier vollen. De vang gelicht, geen beweging te zien. Wat bleek, de molen stond nog in het werk. Dus de molen maar uit het werk gaan halen. Niet zo als bij andere (spinnenkop) molens beneden in het onderhuis, maar boven in het bovenhuis. Hiervoor moest de hele poordeur weggenomen worden. Effe wat meer werk als met een molen waar een wervel aan de onderkant van de koningspil zit. Na dit gedaan te hebben, nog geen beweging te zien. Vervolgens met de ijdele hoop dat er toch nog meer wind (in het niet al te beste biotoop van de molen zou komen), maar eens wat gaan eten en drinken. Nog even bij het scheprad gekeken. Zo tegen een uur of elf maar weer gaan afzeilen en de molen weer in het werk gezet. Nog wat foto's gemaakt en weer huiswaarts gekeerd.

De foto's:

ttp://picasaweb.google.nl/soepcom.teeling/Hemriksmole?authkey=Gv1sRgCMaEuIaKhqmldQ&feat=directlink

Mvg. Stefan Teeling

http://www.everyoneweb.com/molendevictor/