Dat was wat gisteren in het museum. De Brabantse Ploeg was op bezoek. Dat vonden we erg gezellig.
Maar er was een speciale aktie, waarvan ik hoop dat er foto's zijn. Want wat was het geval.
Zoals jullie misschien weten is de paltrok (waar ik op draaide gisteren) deze winter opnieuw ommuurd - en daarmee de enige paltrok ter wereld met een dubbele ringmuur - en daarbij zijn de kruipalen ook tijdelijk uitgenomen.
Het gaat overigens om de muur rond het eiland, dat is normaal natuurlijk een houten beschoeiing, maar in Arnhem dus niet. De muur begrenst het 12-kantige eiland.
Nu heeft de molen de hele winter stil gestaan. De brug is ook vernieuwd en die heeft er tijdens de werkzaamheden natuurlijk ook lange tijd niet gelegen.
Dus de molen had lang stil gestaan op het (ongeveer) ZW. Omdat de kruipalen pas vorige week zijn ingegraven en de grond daar ter plekke ‘geroerd’ is wilde ik deze niet belasten.
Ergo, we hebben de Brabantse Ploeg ingespannen. Met een grote hoeveelheid trektouwen aan de staart en hier en daar ook een paar handen aan de diverse stevige onderdelen bleek dat we met 15 mensen* over ruim voldoende kracht beschikten. Daarbij moeten we aantekenen dat er 1 kind bij was, maar ook dat de meeste mensen er niet ideaal voorstonden. Eerst probeerden we het met 13 mensen, maar dat ging net niet…
Ik hoop dat iemand er een foto van heeft. Het ging zo snel dat ik er zelf niet aan heb gedacht. Mocht iemand erover beschikken dan houd ik mij van harte aanbevolen.
Vriendelijke groet,
Mark den Boer
* eerlijk is eerlijk, mijn collega en ik hebben niet meegeholpen, het ging helemaal met
‘BRABANTPOWER’