witte zeilen op de buitenroe

  • nathan voogd

    hallo allemaal,

    op de hoop in ouddorp zitten op de buitenroe 2witte zeilen.

    de bruine op de buitenroe zijn er af.

    die moeten waarschijnlek gerepaareerd worden.

    en er zitten stickers op de buitenroe zodat ik weet dat ik hem op de buitenroe moet zetten.

    want dat is het beste voor een molen.

    grt van nathan

  • De Wilde Westlander

    En waarom is dat het beste?Nathan.

    Groeten van “De Wilde Westlander”.(die graag uitleg wil van een ervaren molenaar)

    Rob van Zijll.

  • Mike Ekelschot

    Rob, da's zodat het water van de binnenroe beter binnen kan waaien, was't niet?

  • nathan voogd

    nou ten eerste met je kettingen kom je uit en als je stel voor twee volle legt dan heb je haast geen zeilslag en je staart staat niet te schudden.

  • nathan voogd

    als je hem op de binnenroe zet heb je heel veel water in je askop.

    en als het heeft gesneeuwd zit ie vol met sneeuw of ijzel.

    en als je hem op de buitenroe zet heb je dat allemaal niet.

    en je askop roest niet weg.

    dus als je een tijdje stil zet zet hem dan op de buitenroe.

    maar je kan hem ook natuurlijk overhek zetten wat ze ook in schiedam doen.

  • leo middelkoop

    Fijns, maar wat heeft dat met witte zeilen te maken?

    Trouwens: in het ZH Molenboek van 1980 staat dat de romp van De Zwaan ‘geheel okerkleurig gemaakt’ is. Dat is kennelijk thans niet meer zo.

    Waarom is deze molen tegenwoordig weer in schoon metselwerk uitgevoerd en sinds wanneer?

    Het lijkt mij, dat als de romp inderdaad okergeel gemaakt is (of weer wordt) dat bruine zeilen het beter doen dan witte.

    Groet,

    en nog goede Paasdagen gewenst,

    Leo

  • L.v.d.W.W.

    Da's natuurlijk onzin, want als een molen op de binnenroede stil staat en er valt neerslag blijft dat ook liggen, alleen dan op de buitenroede. En waarom zit die as erin als deze toch alleen roest? Daar hebben we nou verf voor eh;).

    “dus als je een tijdje stil zet zet hem dan op de buitenroe.” Ik heb geleerd om dan juist weer voor de binnenroede te kiezen (tenzij er onderhoud tussen de roede en de romp moet gebeuren, dan staat de buitenroede beneden om de molenmaker ruimte te geven) omdat de molen dan dichtenbij de vang vastgehouden wordt door de ketting.

    Maar over sommige dingen zullen onze meningen wel verschillen..

    Gr, Luc

  • nathan voogd

    nou die witte zeilen zitten er op omdat de bruine zo slecht zijn

  • nathan voogd

    vroeger en nu ook zetten ze hem op de buitenroe omdat dan de kettigen beter uit komen want het is het beste voor de ketinggen als hij ver van de romp staat dus de buitenroe.

  • De Wilde Westlander

    Beste Nathan,

    Dat met die kettingen zie ik niet zo dat dat beter uitkomt,maar molens verschillen.

    Nou is mij geleerd om de binnenroe beneden te zetten,omdat deze bij het massiefste gedeelte van de as zit,en daadoor sterker zou zijn.Dit gold voor houten assen.

    Maar nadat er ijzeren assen zijn gekomen, werd dit minder noodzakelijk.

    Persoonlijk vind ik de binnenroede beneden het mooist om te zien,en dan liefst een beetje komend,zo leer ik het m'n leerlingen ook.

    Maar ik wissel het altijd af,de eene keer de binnenroe en dan weer de buitenroe beneden.

    Zo heb ik ook geleerd dat je eerst gaat zwichten op de buitenroe,om de zelfde reden als hier boven aangegeven.

    En met twee volle malen gebeurt sporadisch,en al helemaal niet voor de buitenroe om de zelfde reden.

    In Noord Holland met binnenkruiers word ook wel met zeil alleen voor de buitenroe gemalen,ook op oude foto,s.

    Ik (denk zelf) dat het met een ijzeren as niet zoveel kwaad kan.

    En een molens altijd op het zelfde end wegzetten(keerklossen) is helemaal niet goed,want dat kost je op de lange duur je altijd horizontale roe.

    Je ziet,Nathan er zijn heel veel manieren om met een molen om te gaan,en iedereen doet het zoals hij of zij het geleerd heeft

    Groeten van “De Wilde Westlander”.

    Rob van Zijll.