Beste Nathan,
Dat met die kettingen zie ik niet zo dat dat beter uitkomt,maar molens verschillen.
Nou is mij geleerd om de binnenroe beneden te zetten,omdat deze bij het massiefste gedeelte van de as zit,en daadoor sterker zou zijn.Dit gold voor houten assen.
Maar nadat er ijzeren assen zijn gekomen, werd dit minder noodzakelijk.
Persoonlijk vind ik de binnenroede beneden het mooist om te zien,en dan liefst een beetje komend,zo leer ik het m'n leerlingen ook.
Maar ik wissel het altijd af,de eene keer de binnenroe en dan weer de buitenroe beneden.
Zo heb ik ook geleerd dat je eerst gaat zwichten op de buitenroe,om de zelfde reden als hier boven aangegeven.
En met twee volle malen gebeurt sporadisch,en al helemaal niet voor de buitenroe om de zelfde reden.
In Noord Holland met binnenkruiers word ook wel met zeil alleen voor de buitenroe gemalen,ook op oude foto,s.
Ik (denk zelf) dat het met een ijzeren as niet zoveel kwaad kan.
En een molens altijd op het zelfde end wegzetten(keerklossen) is helemaal niet goed,want dat kost je op de lange duur je altijd horizontale roe.
Je ziet,Nathan er zijn heel veel manieren om met een molen om te gaan,en iedereen doet het zoals hij of zij het geleerd heeft
Groeten van “De Wilde Westlander”.
Rob van Zijll.