witte zeilen op de buitenroe

• Het Duo BarPol

De andere Ouddorpse molen, De Zwaan, heeft ook zo'n gele kleur romp gehad, maar dan wel een heel stuk lichter van tint. Zoek op Qoop of Marktplaats maar eens naar oude kleurenansichtkaarten, dan zie je het verschil. Ik denk dat deze rompkleuren (die niet origineel waren) ergens rond 1980 zijn vervangen.

Op oude foto's is De Hoop ook te zien met bruine en witte zeilen, dus het is ergens wel hysterisch verantwoord.

Over het wegzetten met de buitenroede beneden kun je discussiëren. Bij een zware storm met die fokken zou ik toch liever de binnenroe beneden hebben daar vlak aan de kust. Dat het minder goed uitkomt met de roekettingen is een kwestie van de kettingen anders neerleggen of een langer stel kettingen aanschaffen.

Groeten, Rob P.

• Rob Simons

Worden de Ouddorpse molens hier niet door elkaar gegooid als het gaat om rompkleuren?

Van de Zwaan is het inderdaad bekend dat deze een gele romp heeft gehad (ik meen tot in de jaren '80); of de Hoop (waar Nathan het over heeft) ook een geverfde romp heeft gehad weet ik niet.

Ik denk trouwens dat Nathan gewoon twee dingen wil zeggen in één bericht, het heeft dus niet zo zeer met elkaar te maken.

Maar als de molen op de wind staat en het regent, dan schijnt het bovenste eind nogal wat regenwater op te vangen, dus misschien zit er iets in om de buitenroei onder te zetten in de natte periode van het jaar; verder als men het op die molen al generaties lang zo doet, dan zal het zijn reden wel hebben. Maar natuurlijk als je dikwijls draait blijft er nergens regenwater op of in staan hé ;)

Wel is het aan te raden om de witte zeilen voor te hangen op de roei waarop je het vaakste zeil voorlegt, want anders worden ze snel vuil en slecht..

Groeten,

Rob

• Andreas de Vos

Een andere reden om de buitenroe rechop te zetten zou zijn geweest dat deze verder van de romp ligt (van de kap ook) wat men als een voordeel zag in geval de bliksem toch in zou slaan. Men dacht dat de kans dat de bliksem dan alsnog naar binnen kwam, of vonken trok tussen roe en romp of zo, kleiner was.

Of dat bliksemtechnisch juist is weet ik niet, maar zo dacht men er blijbaar over. Ik vernam dit van een van de Schermer molenaars, in de Schermer was dit vroeger gebruikelijk.

Bovendien zijn dat allemaal binnenkruiers, dus als die zeil voorleggen ligt het meeste op de buitenroe (je begint te zwichten op de binnenroe, of op de slechtere van de 2 natuurlijk).

Dat een molen met 2 volle op de binnenroe minder zou raggen dan met 2 volle op de buitenroe (of andersom) geloof ik niet. Het verschil in moment vanwege de afstand binnenroe/spil tegenover buitenroe/spil is nou ook weer niet zo heel groot.

Wat dat water betreft: op de horizontale binnenroe/ashuis blijft inderdaad minder water liggen dan op het ashuis van de buitenroe. Goed in de verf en regelmatig draaien helpt wel tegen de roest.

Wat betreft de belasting van de askop: bij houten assen klopt het, bij ijzeren assen in principe ook, maar die askoppen zijn dermate veel steviger dat ik me daar geen zorgen om maak.

Wat betreft die roekettingen: ik weet niet hoeveel meter de binnenroe toppen binnen die van de buitenroe lopen, maar met een beetje normale porring in de binnenroe zou dat toch niet zoveel moeten uitmaken dat het voor die kettingen heel veel uit maakt toch? Het scheelt toch niet veel, minder dan een halve meter schat ik.

De meeste zaken doet men zoals men het gewend/geleerd is. Of de argumentatie waarop men die zaken doet zoals men ze doet gebaseerd is op feiten of veronderstellingen? Ik weet t niet…

Groetsels,

Andreas de Vos

• Meelmuisje

Hierzo slaan die zeilen op de binnenroed & buitenroed gewoon:D… Dus dat maakt eigelijk amper wat uit. Wat bedreft zeilen voorleggen of minderen op een bepaalde roed vind ik zelf onzin. De kracht die op de as komt is niks vergeleken met het vangen van een molen. Wat ik me wel kan voorstellen is dat de molen op de keerklossen word gezet als ie voor een zeer lange tijd stil zou staan. Maar of het nou zoveel uitmaakt of dat nou de binnenroed of buitenroed is..?

Oohja..:) De Onrust deed he vandaag weer netjes uit het noorden. Tot 5 uur doorgedraaid ging niet echt hard maar toch 2266 omw. kunnen maken. Er was verder veel bezoek!

Groetjes, Thomas waar een speelmolentje in de tuin draait, erg rustig met 1 half.

• Meelmuisje

Hmpff.. beetje te snel getypt!

Een molen op keerklossen zetten gaat lastig worden… Ik bedoel de horizontale roed met dan de keerklossen onder;)

Groetzels,

Thomas Griffioen

• Andreas de Vos

Misschien een domme vraag, maar leg eens uit wat het probleem is als de keerklossen onder zitten (bij een horizontale roe)?

Groetsels,

Andreas de Vos

• Meelmuisje

Ik zal hem als ie erg lang stilstaat zo stilzetten omdat dan de roedwiggen niet worden belast met het gewicht van de roedde. Zou je hem nou andersom wegzetten dan komt het gewicht van de roedde op de roedwiggen te liggen.. dan willen die wiggetjes wel wat inzakken als je erg lang stilstaat. Maar dan moet je wel knap lang stilstaan:D

Groetzels, Thomas Griffioen

• Rob P.

Hoop dat-ie werkt:

http://fotos.marktplaats.com/kopen/b/f6/qAhs/foEORQDDkK+i2MtEg==.jpg

De Hoop op z'n paasbest :).

• Rob Simons

Volgens mij is dat de Zwaan! De Hoop heeft nooit Van Busselneuzen gehad.

• Rob P.

Rob Simons schreef:

>

> Volgens mij is dat de Zwaan! De Hoop heeft nooit Van

> Busselneuzen gehad.

Nou, ik dacht het niet! Kijk maar eens naar de plaatsing van de lange spruit. Het waren trouwens geen Van Bussels op de foto, maar het was gewoon oud tuig met een typische blauw-grijze-witte kleur die er nu gelukkig al lang vanaf is.

Het is dus toch echt De Hoop!

Rob P.