Het was in elk geval onvergetelijk. Ludo kon er niet bij zijn dus het was Theo en ik. En een paar zakken koolzaad…
Rond de zessen begonnen met alle lagers en assen te smeren. Handig als je zelf je koolzaadolie produceert! Vervolgens de kollergang in beweging gezet en ik moet zeggen, die gaat er redelijk vlot vandoor. Begonnen met een kleine 10kg onder de stenen (toch effe wennen om die zo tussen de lopende kollerstenen uit te strooien) en al gauw was de eerste lading ver genoeg gemalen om in de bodemloze pan te kieperen. Theo had voor mijn komst al een aardig vuurtje onder de pan gestookt dus alles warmde snel op. Tegen dat de eerste zakjes in de slagbank gingen was de tweede lading al gemalen en kon die in de pan. En zo ontstond het ritme: malen-zakjes-pan-slag-loshei-zakjes reinigen-malen-zakjes-pan…
Enkele uren later, na een voor- en naslag van de 50kg koolzaad wist ik perfect waarom ze spreken van ‘de hel’… Zo iets voor tien en een liter limonade later was alles opnieuw opgeruimd en kon ik huiswaarts.
All in all, een prachtige avond. Veel geleerd, zowat alles kunnen oefenen en zeker voor herhaling vatbaar. Dank je Theo!
@Lieven,
Dank je voor de tip van de Napoleonsmolen. Dat wist ik niet!
De Oostmolen in Gistel heb ik het afgelopen jaar 2x bezocht en telkens voor de deur gestaan - had ik kunnen weten, want het was telkenmale geen zondag.
Hij ziet er wel mooi uit zo met zijn verdekkering. Ik ga zeker dit jaar nog eens voor een volledig bezoek!
…en hoop dat Gistel eindelijk het Meerlaantje zal aanpakken nu…
Treft ook dat je net Juul Vanhevel aanhaalt, de dag dat ik het artikel over zijn dood las in Vlaamse Molens - geschreven door zijn opvolger, Benoît…