Eerste ervaring op olieslagmolen

• Bart Aertgeerts

Vanavond heb ik -mede in het kader van m'n molenaars-opleiding maar vooral uit oeverloze interesse- de kans om een avond koolzaadolie te slaan op De Slagmolen van Lille.

Nu het malen met de wind zo stilaan een beetje in de vingers kruipt wil ik zeker ook het olie slaan wat onder de knie krijgen. Want dat is toch prachtig om zien, die reuzengrote kollergang, de hete bodemloze pan en de heien… En onder deskundige leiding van 2 ervaren rotten Theo Ghoos en Ludo Van De Velde moet dat zeker gaan lukken.

Ik kijk er zeer naar uit en zet natuurlijk m'n wedervaren en indrukken spoedig hieronder op het forum. We beginnen eraan zo rond de zessen zodat we zeker vòòr het uur van tienen met het nachtlawaai kunnen stoppen.

Je wordt er wel moe van zeggen ze… :-)

• Bart Aertgeerts

Voor mensen die meer info wensen over de slagmolen zelf:

http://www.molenechos.be/molen.php?AdvSearch=582

• Lieven Denewet

Dergelijke bijzondere eerste “olieslagmolenervaring” deed ik zelf ook op in de jaren 1990, maar dan hier in West-Vlaanderen in de Oostmolen van Gistel, onder leiding van Juul Vanhevel. (Deze molenaar “van vader op zoon” overleed onlangs op 81-jarige leeftijd).

Ik deel volkomen je mening dat Theo Ghoos en Ludo Van de Velde zeer kundige leermeesters zijn. Verdere olieslagervaring kun je ook opdoen in de Hoolstmolen van Balen (watermolen) en de Napoleonsmolen van Hamont (stellingmolen), waar een heel actieve molenaarsploeg aan het werk is.

Evenwel, als je b.v. in het weekend eens onze kust opzoekt, vergeet niet om ook de Oostmolen van Gistel te bezoeken: de enige nog bestaande staakmolen met nog aanwezig oliewerk in het torenkot! Je kunt er kennismaken met de jonge vrijwillige molenaar Benoît Delaere die de knepen van het vak heeft geleerd van de hogergenoemde Juul Vanhevel. (Contactinfo: zie het Belgisch Molenbestand op www.molenechos.org).

• Bart Aertgeerts

Het was in elk geval onvergetelijk. Ludo kon er niet bij zijn dus het was Theo en ik. En een paar zakken koolzaad…

Rond de zessen begonnen met alle lagers en assen te smeren. Handig als je zelf je koolzaadolie produceert! Vervolgens de kollergang in beweging gezet en ik moet zeggen, die gaat er redelijk vlot vandoor. Begonnen met een kleine 10kg onder de stenen (toch effe wennen om die zo tussen de lopende kollerstenen uit te strooien) en al gauw was de eerste lading ver genoeg gemalen om in de bodemloze pan te kieperen. Theo had voor mijn komst al een aardig vuurtje onder de pan gestookt dus alles warmde snel op. Tegen dat de eerste zakjes in de slagbank gingen was de tweede lading al gemalen en kon die in de pan. En zo ontstond het ritme: malen-zakjes-pan-slag-loshei-zakjes reinigen-malen-zakjes-pan…

Enkele uren later, na een voor- en naslag van de 50kg koolzaad wist ik perfect waarom ze spreken van ‘de hel’… Zo iets voor tien en een liter limonade later was alles opnieuw opgeruimd en kon ik huiswaarts.

All in all, een prachtige avond. Veel geleerd, zowat alles kunnen oefenen en zeker voor herhaling vatbaar. Dank je Theo!

@Lieven,

Dank je voor de tip van de Napoleonsmolen. Dat wist ik niet!

De Oostmolen in Gistel heb ik het afgelopen jaar 2x bezocht en telkens voor de deur gestaan - had ik kunnen weten, want het was telkenmale geen zondag.

Hij ziet er wel mooi uit zo met zijn verdekkering. Ik ga zeker dit jaar nog eens voor een volledig bezoek!

…en hoop dat Gistel eindelijk het Meerlaantje zal aanpakken nu…

Treft ook dat je net Juul Vanhevel aanhaalt, de dag dat ik het artikel over zijn dood las in Vlaamse Molens - geschreven door zijn opvolger, Benoît…

• Rob Simons

De Oostmolen heeft (helaas) geen verdekkering, maar Van Bussel stroomlijn.

De Napoleonsmolen te Hamont kan nu zowel op de wind als op elektriciteit olie slaan!

Groeten,

Rob

• Bart Aertgeerts

Dank je Rob voor deze verbetering. My bad. 't Zijn wel degelijk verbusselde roeden.

• Bart Hoofs

Er wordt ook ook nog olie geslagen in de Laermolen (watermolen) in Hoogstraten.

Ik begreep van Brabantse leerlingen dat het er ook leerzaam en gemoedelijk is (Belgische pinten ;-) Maar van oudsher wordt er als ik het goed heb nog olie geslagen op de Hoolstmolen in Balen. Vader en zoon Huybrechts en Jef Druijts.

Molens die ook zeer sfeervol in het landschap liggen.

Waar blijven jullie met de (koolzaad)olie die geproduceerd is?

Bart

• Bart Aertgeerts

De uiteindelijk geproduceerde olie wordt grotendeels verbruikt op de ‘Smoutebollen Evenementen’ doorheen het seizoen. Daar komt telkens zeer veel volk op af, een soort Vlaamse kermis als het ware.

Voor de agenda van de komende festiviteiten: http://www.slagmolen-lille.be/Slagmolen/Agenda.html

• Bart Hoofs

Dank je. Maar misschien kan je de lezer ook uitleggen wat dan wel die “Smoutebollen” zijn?

• Rob Simons

Oliebollen