Correctie Leo,
Het merk bestaat uit drie klompjes waar een poes of kat in zit. Ze zijn inderdaad van F. Pollmann uit Remscheid. Maar op Google kom je deze zagenmaker niet tegen. Het wemelt evenwel van de metaalbedrijven die Pollmann heten in het Roergebied.
Ik heb een tijdje geleden alle zaagbladen die in de werkplaats stonden eens uitgezocht. Tot mijn verbazing zaten er erg veel Pollmann zagen tussen. Zowel half verslepen als weinig verslepen en van verschillende lengtes. Deze worden in de loop der tijd allemaal aangepast aan de zaagramen van de Eenhoorn, desnoods met nieuwe zaagspanners.
Deze zagen zijn absoluut niet hard maar eerder taai. Slijpen met de hand gaat vrij gemakkelijk en zetten doe ik met een stuk koperplaat. Dat zetding is nog steeds van Frits. Voor het slijpen zijn er nog steeds vijlen in de handel onder de naam zaagmolenvijlen, of molenzaagvijlen. Deze zijn basterd en enkelzijdig gekapt met twee ronde gekapte zijkanten. Deze zijn nodig om de tandholte rond te krijgen tegen het inscheuren van het zaagblad.
We zijn ook in staat om vanuit een vlakke staalplaat zelf een zaag te maken. We hebben de spanstrookjes die op de bladen zijn geklonken en de klinknagels in voorraad. Maar veel interessanter is de ponsbank waarmee we de basisvorm van de tanden kunnen knippen of ponsen.
Als ik meer informatie vind gaat die naar de Gereedschappen site van Penterbak.
De Kraan- kort- trek- span- en handzaag staan ook in het oude timmerboek en de afbeeldingen staan al in de wacht op mijn site.
Groetjes, Jos.