Nieuwe wieken voor De Fortuin - Noordhorn

• Jeffrey

Afgelopen woensdag heeft De Fortuin in Noordhorn zijn nieuwe roeden gekregen.

Ben gister even wezen kijken, de binnenroede was al opgehekt dus schiet al lekker op!

Hier even een paar fototjes, hoop dat iedereen ze kan zien:

http://img12.imageshack.us/gal.php?g=bild1059.jpg

Groetjes Jeffrey

• Johan van Dijk

Gister aan het einde van de middag ben ik er nog even langsgefietst, de molenmakers van Vaags waren toen inderdaad nog bezig met het ophekken van de binnenroede. Aangezien ik mijn foto's nog analoog maak, kan ik (nog) geen foto's plaatsen. De fraaie oude panden rond de Noordhorner molen zorgen er wel voor dat het passen en meten is met de hoogwerker. 8 mei wordt de molen weer in bedrijf gesteld.

• Martin E. van Doornik

Worden de zeer merkwaardige, erg korte fokborden weer normaal? Op de oude roeden zaten die, vanaf de askop gezien, een meter lager dan de bovenste heklatten….

• Jeffrey

wat ik toen had gehoord is dat ze de oude fokken gingen repareren…

ik weet niet wat daarvan klopt, maar brengen ze op de buitenroe ook weer van bussel aan?

• Enkie

Ik heb het niet gezien maar wel op radio Noord gehoord en het schijnt zo te zijn dat een roe is uitgerust met van Bussel en de andere met fokken.

Enkie

• Rob Simons

Tja, als we alles wat merkwaardig of niet mooi is zouden wegrestaureren, dan zijn straks alle molens hetzelfde.

Dus gewoon weer aanbrengen zoals het was. Misschien is het niet mooi, maar wel apart en het maakt de molen meteen herkenbaar. Overigens wel apart dat de stroomlijnplaten van de (imitatie) Van Busselneuzen over de voorplaat van de roeden lopen.

Groeten,

Rob

• J.S. Bakker

Merkwaardig toch eigenlijk dat in de oude Groninger moleninventarisaties van 1958 en 1981 nergens over Van Bussel wordt gesproken terwijl toch heel wat molens stroomlijnneuzen hadden. Zouden de mensen achter de boeken dat niet geweten hebben? Is het grote licht later opgegaan?

• Rob Simons

Waarschijnlijk omdat het in de meeste gevallen geen echte Van Busselneuzen betreft. Het systeem werd vaak nagemaakt omdat er geen octrooi voor verkregen was. In het Drentse molenboek (1979) staat er bij sommige molens: systeem Bremer (stroomlijnneus).

De molen van Noordhorn heeft in feite geen echte Van Busselneuzen, maarja hoe moet je het dan noemen?

Overigens zie je wel vaker fout uitgevoerde Van Bussel stroomlijnneuzen, vaak te diepe zeeg (waarop men dan maar planken achter de roeden maakt om de zeilslag te verminderen), foute opstand van het profiel, enz. Daar zou men wat beter op mogen letten.

Groeten,

Rob

• J.S. Bakker

Bij dat imiteren zet ik zo mijn vraagtekens. Het punt is dat men omstreeks 1980 veelal alle stroomlijnneuzen op één grote (Van Bussel-)hoop is gaan gooien. Dat is veel te kort door de bocht. Groningse en Gelders molenmakers hanteerden hun eigen systeem. Het Van Bussel-systeem kwam dan ook in Groningen eigenlijk niet voor. In hoeverre dit namaak was laat ik in het midden. De oplossing voor de terminologie is simpel. stroomlijnneus plus zonodig de naam van de verantwoordelijke molenmaker/omtwerper als Bremer/Ten Have