Officiele opening molen Hunsingo Onderdendam.

• Rob Hoving

Vanochtend om 11 uur begon de opening van molen Hunsingo in Onderdendam.

Rond half 12 werd de vang gelicht. Ook waren er verschillende activiteiten rond de molen. Ook stond er een draaiorgel en werden er soep, popcorn en poffertjes verkocht.

Hier een link naar de foto,s:

http://www.mijnalbum.nl/Album-3L8W7O3I

En hier nog een filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=Y1N278hJv5U

Mvg Rob Hoving.

• Mario Collombon

Moet me toch even van het hart, zo`n mooi windje en dan zo met die molen zonder zeil staan sukkelen….! En waarom niet die steen in z`n werk en malen! :)

• Bob Poppen

Het antwoord is simpel.

Er was grote belangstelling voor deze opening en om zoveel mogelijk mensen - en daaronder waren veel kinderen - in de gelegenheid te stellen de molen te bezichtigen, heeft hij maar kort gedraaid.

Daarna ging de vang erop en kon iedereen tot in de kap de molen bekijken.

En daarvan werd gretig gebruik gemaakt.

Het malen komt heus wel, laat dat maar aan de kersverse molenaar over.

En die molenaar is Jan Knegt, ooit molenaar op de Achterste Hellouwse wipmolen, nu woonachtig voor deze molen.

Eén van de plechtigheden tijdens de opening was dan ook het ondertekenen van zijn contract.

Extra leuk is dat zich ook al een leerling, uit het dorp, heeft aangemeld.

• Mario Collombon

Helemaal duidelijk ;) in ieder geval gefeliciteerd met de opening van de molen.

• Gerad Werkman

Heel veel geluk toegewenst in Onderdendam. Hierbij mijn felicitatie voor Jan Knegt, als eerste vrijwillige molenaar op molen Hunsingo in het dorp waar drie watergangen bij elkaar komen. Een stukje historie weer terug in het dorp Onderdendam. Helaas kon ik niet aanwezig zijn, omdat ik met de molenaarswerkgroep Oost Groningen op reis was vandaag.

Wij waren o.a. in Beuningen, Groesbeek,Plasmolen, Heijen en Haps.

Dit was een geslaagde molentocht.

Gerad werkman; Kantens.

• Vincent Claessens

Ja, het was me het dagje wel, kom je als 14 jarige leerling-molenaar op de molen, terwijl ik wist dat er misschien molenaars uit Groningen komen (dit was door niemand bevstigd), hoor je dat er net een paar dagen terug iemand van Monumentenzorg is langsgeweest, en dat die de molen vanwege de slechte staat van het bovenwiel heeft moeten stillegen………Uiteindelijk zagen we een grote Duitse bus aankomen, en er kwamen misschien wel 60 man uit! Erg jammer dat ‘ie niet draaide, maar met molendag draait ’ie wel weer.

Kom nog maar eens een keer terug.

Mvg,

Vincent

• Rob Simons

Wat mankeert er aan het aswiel (als Limburgers spreken we liever niet over bovenwiel)?

Nog een vraagje: hoe valt er met deze molen te maken? Meestal gaan hoge overbrengingsverhoudingen met Van Busselneuzen niet zo goed samen, zeker niet in Limburg, waar de wind vaak zwak is..

Groeten,

Rob

• Vincent Claessens

De wiggen van het bovenwiel waren op een gegeven moment zó versleten, dat ze de de grote krachten niet meer aankonden, en hierdoor is het aswiel kromgetrokken, en loopt hij op een bep. zeer zwaar aan, waardoor de krachten alleen maar groter worden, en de molen ook steeds meer wegvalt bij weinig wind.

Nou over het malen (dat zul je wel bedoelt hebben), dit gaat eigenlijk veel te snel, als de molen er goed de gang in krijgt kun je onderhand mee pellen. Je hebt er dan zo 10 zakken doorheen!

Nog iets: Doordat de Bussels geen kleppen hebben draait hij in vlage wel eens harder dan 100 enden(!), wat ook een oorzaak van het kromme bovenwiel zou kunnen zijn geweest.

• Stefan Willems

Hallo Vincent

Ben jij de Vincent Claessens uit Cuijk ?

• leo middelkoop

Wat mij zeer aangenaam verraste was de aanwezigheid van een koppel maalstenen. Tot nu toe was volgens mij uit niets gebleken dat er sprake zou zijn van een maalvaardige molen, maar dat deze molen alleen maar in de recreatieve sfeer zou worden gebruikt.

De vraag is natuurlijk wel, of degenen, die daar komen voor Bed & Breakfast, ooit schone lakens zullen hebben als daar ook regelmatig wordt gemalen!

Groet,

Leo