Officiele opening molen Hunsingo Onderdendam.

• Vincent Claessens

Ja!

• Johan van Dijk

De molen is zelfs uitgerust met twee koppels maalstenen Leo! Bij mijn weten gaan ze daar alleen af en toe maïs malen om het stuiven naar de hotelkamers te voorkomen. De luiluiken zijn ook alleen in de steenzolder aangebracht omdat door de hotelkamers onderin de molen normale luiken niet mogelijk zijn. Al is de molen in mijn beleving een beetje plomp, het is een prachtig exemplaar geworden in het zo mooi gerestaureerde Onderdendam. Ook het uitzicht vanaf de stelling is geweldig, prachtig doorkijkje over het Boterdiep naar de scheve toren van Bedum. In de verte is zelfs de kerktoren van Eenrum te ontwaren!

• Piet Groot

Onderdedam, gefeliciteerd!

Piet Groot

Winsum

• Martin E. van Doornik

Het heeft die zeer zonnige zaterdag heel hard gewaaid, hoor! NO Bft 6 à 7. Ik zag ook De Lelie in Eenrum zonder zeil draaien.

Kenmerkend voor Groningen kan het in de maand april stralend zonnig en helder worden met meer dan 50 km zicht. Vaak langdurige NO-winden.

De grasmaand wil ons graag verblijden

met 'n staal van alle jaargetijden.

Nu eens wordt voor ons uitgespreid

een wit en smetteloos sneeuwatpijt.

Dan gaan we fietsen zonder jas,

sneeuwplukjes liggen nog in 't gras.

Er zijn ook lente' en herfstdagen;

dan pril en kil; dan stormvlagen.

In 't algemeen wil het nog niet;

't zijn donkere wolken die gij ziet.

Eén dag straalt gul de zonnelamp,

des avonds rijst een kille damp.

Vooral toont veel de avondstond

een wolkenbank aan de horizont,

die d'andere morgen, aan het ontbijt

de ganse hemel overspreidt.

Houdt sneeuw en hagel op met zegenen,

dan moet het nog geducht gaan regenen.

April heeft wel een raar humeur.

Maar mei stelt toch veel meer te leur.

Jan Pelleboer

• leo middelkoop

Zit er ook een luiwerk in, als dat in de praktijk niet of moeilijk kan worden gebruikt?

Ik vind inderdaad deze molen een aanwinst, in een provincie waar na 1945 naar mijn mening veel teveel is gesloopt.

Nou de Entreprise in Kolham nog. Gisteren zag ik nog hoe mooi hij te zien is vanaf de A7, zelfs zonder bovenbouw. Laat men daar wel vast gaan praten over het onderhoud van de begroeiing, want die molen moet wel blijven domineren!

Groet,

Leo

• Rob Hoving

hier nog 2 filmpjes van de molen in Onderdendam.

http://www.youtube.com/watch?v=k7h0Db3WdQw

http://www.youtube.com/watch?v=caBUaTEYQLI

Mvg Rob Hoving

• Jan Danes

sorry ik was een nieuw onderwerp begonnen. ik had het hier moeten plaatsen. http://www.dejee.nl/fotografie/#/content/04reportage/01evenementen/04molEnFoto/

• Martin E. van Doornik

Ik zou het voorbeeld van de Windlust in Wolvega maar nemen, want die heeft een luiwerk via de stelling vanwege het museale karakter in de onderbouw.

• Martin E. van Doornik

Nu ik de foto's op de Ned. molendatabase heb gezien vind ik het erg jammer dat de rode biezen op het voorkeuvelens en op de krullen voor de windpeluw zijn vergeten. Die horen zo op een Groninger molen.