Schiffmühle von Minden (op YouTube)

  • Kees Vanger

    SCHIFFMÜHLE VAN MINDEN

    Het steeds groter wordende team van molen “De Weert” te Meppel kan vandaag terugzien op een erg drukke en enerverende middag op de molen. Genieten dus! Mooi weer en lekker veel wind!

    Vanmiddag constant gemalen met vier volle en meer dan 300 kg tarwe gemalen. Geef ons maar meer van deze prachtige zaterdagen op de molen.

    Vanmiddag foto’s ontvangen van collega molenliefhebber Albert van der Werf die hij onlangs gemaakt heeft van de schiffmühle van Minden.

    Alles bewerkt en op YouTube gezet.

    Zie: http://www.youtube.com/watch?v=So4_XElSN8E

    Groet, Kees Vanger

    www. molendeweert.nl

    zie logboek

  • Kees Vanger

    Prachtige bewegende beelden van deze varende korenmolen staan op:

    http://www.youtube.com/watch?v=eq2hMkIquMg&feature=related

    Kees

  • Martin E. van Doornik

    Mooie film! Wat een breed rad heeft die Schiffsmühle, op zich een knap molenmakerswerk. Zulke brede raderen heb ik verder alleen gezien achterop de Amerikaanse Mississippi-steamboats. Je weet wel, met de twee grote pijpen en sierlijke galerijen langs de flanken. In 1977 heb ik daar op gevaren vanaf St. Louis. Door de zeer grillige watereigenschappen van de Mississippi is de diepgang slechts 80 cm!

  • Jan Hofstra

    Je kan je afvragen hoe zo'n molen nu energie uit de rivier kan halen, want als hij er niet zou zijn dan ging de rivier ook wel zijn gang. Als je de rivier nu vol met dit soort schepen zou leggen dan zou je toch veel energie kunnen benutten?

    Het is minder onschuldig dan het lijkt. Het schip met toebehoren verstoort de stroom waardoor de rivier bovenstrooms een hoger peil krijgt. De diepte neemt daar dus toe en de stroomsnelheid neemt dus af, want het aantal kubs per minuut blijft gelijk. Door de afname van de stroomsnelheid neemt ook de wrijving met de rivierbodem af. Deze energiewinst wordt door de molen benut. De molen kan dus alleen werken wanneer hij de rivier opstuwt. Bij een normale watermolen is het verval veel groter en kan het rad smal zijn. Hier is dus ook wel degelijk sprake van een verval, maar dat is zo klein dat het rad wel heel breed moet zijn. Het moet dus uit de breedte of de hoogte komen.

  • Jacob Dekker

    Hallo Jan,

    Denk je werkelijk dat dit alles meetbaar is bij zo'n brede rivier en zo'n nietig schipmolentje. Theoretisch zal het wel kloppen, maar over hoeveel nuttig vermogen hebben we het in verhouding tot het vermogenspotentieel van de hele rivier? Ik denk, overigens met allle respect, dat we hier van muggenziften, zoniet van mierenneuken kunnen spreken.

    Groet, jAAp

  • Martin E. van Doornik

    Dit is ‘em, zo’n Mississippi steamboat, de “Robert E. Lee”, gefotografeerd vanaf een gelijksoortige boot, de “Samual Clemens” waar ik aan boord zat.

    Op de achtergrond de poten van de 210 meter hoge “Gateway Arch” in Saint Louis (Missouri, USA). Foto 5 juni 1977 tijdens mijn fietsvakantie door Amerika.

    Het rad is maar net zichtbaar aan de achterkant. Natuurlijk niet door de rivier aangedreven maar door de stoommachine met een heel langzaam werkende zuiger.

  • Jan Hofstra

    Het ging mij meer om het principe dan om de verstoring die zo'n molen geeft. Ik vroeg mij vroeger altijd al af hoe je nu energie aan een rivier kan ontrekken door er een stuwdam in te maken, want benedenstrooms blijft alles hetzelfde en kun je nergens aan zien of merken dat er energie is afgetapt. Ik vond het heel verrassend dat je gewoon bovenstrooms de energie benut die uitgespaard wordt door de verminderde wrijving tengevolge van de lagere stroomsnelheid. Normaal gaat alle energie van de rivier door wrijving met de rivierbodem verloren.

    Ik las overigens net in de krant dat vrouwtjesmieren zich zonder tussenkomst van mannetjes kunnen voortplanten.

  • Jacob Dekker

    Hallo Jan,

    Zou het niet zo kunnen zijn, dat we hier te maken hebben met twee soorten van energie, oftewel arbeidsvermogen. Vroeger op de HBS had men daar twee heel mooie uitdrukkingen voor, nl. Arbeidsvermogen van Plaats en Arbeidsvermogen van Beweging (potentiele energie en kinetische energie).

    Bij een min of meer normale watermolen wordt water opgestuwd in een rivier of beek of stuwvijver en ontstaat er een energievoorraad (Arbeidsvermogen van Plaats), die benut kan worden om een waterrad aan te drijven waardoor het arbeidsvermogen van plaats van de verbruikte hoeveelheid water afneemt.Deze afname wordt in het rad benut om de molen aan te drijven

    Bij een schipmolen benut men het arbeidsvermogen van beweging van een stromende hoeveelheid water om een waterrad aan te drijven. Hier dus geen verschil tussen het arbeidsvermogen van plaats voor en na het wiel, maar wel een afname van de stroomsnelheid vlak na het rad, waardoor het arbeidsvermogen van beweging van de verbruikte hoeveelheid water eveneens afneemt. En ook hier dient de afname om de molen aan te drijven

    De biologische les over het geslachtsleven van mieren heb ik ter harte genomen. Het feit was mij niet bekend en ik zal er in mijn toekomstig taalgebruik ernstig rekening mee houden.

    Groet, jAAp

  • paul

    Wat de mieren in hun donkere holletjes uitspoken, doen de bijtjes ook in tijden van crisis.

    Maar nu terug naar de molens.

    Als je nu in theorie een enorm aantal schipmolens in serie zou plaatsen, dan zal dit uiteindelijk toch tot gevolg hebben dat het water en dus ook de molens komen stil te staan?

    In praktijk zal het opgestuwde water een ander weg zoeken en komen de molens ook stil te staan.

    Groet Paul