Vanmorgen rond 8.30 uur op de Heidebloem in Erica. De molen moest naar het NO toe, dus eerst maar even gekrooien. Daarna 4 vollen voorgelegd en de vang gelicht. In het begin liep ie endje of 50, maar hij begon later flink door te trekken, 70 a 80 enden en even later zelfs 90 endjes. Dus maar besloten om van de 4 vollen 4 halven te maken en ook daarmee liep de molen nog regelmatig 60 a 70 endjes. Vandaag ook weer veel theorie gehad, o.a. over veiligheid, voorkomen van brand, wieksystemen en wielen.
Rond 11.45 uur de molen afgezeild.
Daarna besloot ik een fietstochtje te gaan maken, aangezien het erg mooi weer was. Eerst richting de Zeldenrust in Zuidbarge gereden, die stond stil. Vervolgens doorgereden, via Emmen, ook nog door wat bosrijker gebied, de bordjes volgen met de plaatsnaam: Noord-Sleen. Onderweg nog wat goede bekenden van mij (niet uit de molenwereld!) tegengekomen, altijd leuk.
Doorgereden en op een gegeven moment zag ik in de verte een molen draaien met twee vollen: Dat moest de molen van Sleen zijn. Dus de borden richting Sleen gevolgd en rond 14.00 uur was ik bij de molen. De molen draaide lekker met twee vollen. Op het moment dat ik de stelling opliep, was de molenaar nog bezig uitleg te geven aan een groep mensen uit Nieuw-Zeeland. Even later gingen deze weg. De molen heeft een Engels kruiwerk en toch een keerkuip. Normaal gesproken heeft een molen met Engels kruiwerk geen keerkuip nodig, maar molen de Hoop heeft eerder een rollenkruiwerk gehad en deze heeft wel een keerkuip nodig. De molen heeft 1 koppel maalstenen. Van de molenaar mocht ik ook wel even boven in de kap kijken, waarvoor nog hartelijk dank. De molen heeft een vrij ruime kap. Even wat foto's gemaakt en filmpjes en toen weer naar beneden gegaan.
Beneden nog een tijd gepraat met de gastvrije molenaar en daarna vertrokken. Hierbij wil de molenaar bedanken voor de vriendelijke ontvangst.
Hierna vertrokken, richting Noord-Sleen. Daar even de molen de Albertdina op de foto gezet. Daarna vertrokken richting Veenoord. Daar even de molen op de foto gezet en even ergens wat gedronken, want van zo'n fietstocht krijg je dorst. Daarna eerst richting Erica, waar de Heidebloem nog los was zonder zeilen, maar niet rond kwam. Daarna naar huis gegaan.
Rond 18.00 uur met Ricardo naar de Jan Pol in Dalen gegaan. De molen moest verkrooien worden naar het NNO. Vervolgens even 4 vollen voorgelegd en af en toe liep de molen best door. Even later kwam er ook nog even iemand van het bestuur langs. De molen liep nog steeds mooi.
Later op de avond ging de molen nog wat harder en rond 21.30 uur hebben we de molen afgezeild. De molen heeft 1788 omwentelingen gemaakt.
Foto's: www.mijnalbum.nl/Album=37YDM8DP
Filmpjes komen morgen.