Excursie naar Gelderland,Limburg en Brabant

• Martijn Scholtens

Gister (zaterdag) gingen we met een bus vol op excursie naar zuid Nederland,we stapte met een groepje in bij het station in Groningen er zaten al mensen in die zijn ingestapt in Winschoten.Om 10 uur kwamen we bij de eerste molen aan.

De Haag ,Beuningen

Toen we bij de Haag aankwamen stond de molen stil wat ik begrepen heb is dat de molen niet mag draaien maar waarom weet ik niet.De molen zien er vrij nieuw uit van binnen en heeft 2 koppels stenen de kast stond gewoon te schudden omdat we met mensen veel boven waren:P Om kwart voor elf gingen we naar Groesbeek.

Zuidmolen,Groesbeek

De molen stond leuk te draaien 60 enden ongeveer,de molen is nog volop in bedrijf:) alleen gister niet er werd niet gemalen er was geen molenaar aanwezig naar die zat in de molenwinkel beneden. We konden de molen tot in de kap bekijken de kap die zeer groot is:) en ik heb ook voor het eerst een Feyenoord as gezien wat ik dus nog niet gezien had.

En in het stormschild zit een raamje waar je het gevlucht ziet draaien.Om Kwart voor 12 gingen we naar Plasmolen.

Bovenste Plasmolen,Plasmolen

Deze watermolen licht prachtig gelegen bij de Sint-Jansberg,het water kwam niet uit de goot bovenlangs dus maar middenslag er werd ook gemalen.Even veder in het cafe/restaurant vederop konden we wat drinken en eten bestellen.Om kwart voor 2 gingen we naar Heijen.

Gerardamolen,Heijen

Helaas stond de molen stil toen we op de molen waren hoorde ik dat het bovenwiel in slechte staat was.(lees Vincent,Heijen) Veder de molen goed bekeken.Toen verder gegaan naar de laatste molen Haps.

Mariamolen,Haps

Vanuit de bus konden we de zeskant molen al zien draaien met 4 halven,van de buitenkant ziet de molen er mooi uit maar van binnen is het een rommeltje…overal takkentjes.En de maalkoppel ligt nog steeds uit elkaar http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=530 2e foto van onder beetje jammer allemaal veder draaide de molen een endje of 50.

Om kwart voor 4 gingen we weer richting groningen onderweg nog een paar molens zien draaien.Het was een leuke en leerzame dag:)

Foto's http://www.mijnalbum.nl/Album=IMTYSK8R

Excursie van molenaarswerkgroep Oost Groningen.

Gr Martijn

• Vincent Claessens

Jullie hebben nu wel zo'n beetje de allermooiste en/of bijzonderste molens van de omgeving Cuijk-Nijmegen opgenomen in de route.

Nog even over je foto's:

Op een van de foto's zie je de gescheurde pokhouten halssteen vna de Heijense molen, deze gaat nu waarschijnlijk worden vervangen door een steen (hij draait er nog wel heel mooi en vlak mee, maja). En er is ook nog een korte schoor geknapt tijdens het kruien een jaar of 3 geleden. Verder zitten er wat kapspanten los, wat te zien is aan de lijmklemmen op de foto van het bovenwiel.

Maar met molendag is hij weer gerepareerd, en mogen we weer draaien. Het komt eigelijk heel goed uit, want nu gebeurt er eigenlijk iets aan dat wiel, dat is al meer dan 10 jaar aan de gang, maar het afgelopen jaar was het wel heel erg geworden. Ik neem nog wel een keer wat foto's en filmpjes van een volop draainende en malende molen.

Omdat ik wist dat jullie naar Haps zouden gaan, wist ik dat die molen open zou zijn, dus daar ook nog even wezen kijken. En wat bedoel je met ‘een rotzooitje’?

De molen mag dan niet vaak helemaal schoongemaakt worden, maar daarom zou het interieur toch niet mooi zijn? En dat koppel stenen ligt open voor restauratie en onderzoek (de ligger heeft een groef meer dan de loper, of was het andersom?), de oorzaak dat het al een beetje lang duurt, is weer die dat de molen niet elke week open is.

mvg,

Vincent

• Peter Pouwels

Jammer dat we met de Bovenste Plasmolen maar op halve kracht konden draaien. Het toeval wilde dat net die zelfde dag door een groep vrijwilligers aan de opgeleide beek werd gewerkt. Zodoende was er te weinig vermogen om ook de motor aan te trekken. Ieder jaar voordat het seizoen begint voeren we herstel en reparatie werkzaamheden uit de de opgeleide beek. Hierbij worden de gaten die door graafwerkzaamheden van ratten, mollen en konijnen in de bedding van de opgeleide beek zijn gemaakt weer gedicht, tevens wordt de oude blad, takken en modder uit de droog gevallen beekbedding gehaald. Voor deze werkzaamheden kunnen we ieder jaar een beroep doen op een groep enthousiaste vrijwillers die graag een daje in de natuur willen werken. Als molenaars gebruiken we deze grote schonnmaak dag om beide kopels in de molen open te leggen en schoon te maken. Opvallende was dat het meel in de meelring van de laatste keer dat we gemalen hadden in oktober 2008 (voor de winterstop) helamaal geen spinsel van meelmot had. Waarschijnlijk te wijten aan de strenge vorstperiode van afgelopen winter. Tevens hebben we alle kammen gewassen met een mengsel van bijenwas, grafiet, lijnolie en terpetijn.

De molen staat er nu weer spik en span bij, gereed om zondag met nationale molendag de deuren weer eens wijd open te zetten voor het grote publiek.

• Rob Simons

Beste Peter,

Waarom malen jullie in de winter niet? Dat is net het maalseizoen!

• Bart Hoofs

Ik denk dat Martijn bedoelt dat het interieur en de sfeer in de Mariamolen in Haps zeker de moeite waard is maar dat door allerlei (molen)onwaardige zaken het een rommeltje is. Zo was er ooit een tent in de belt als molenaarsonderkomen…

Jammer is ook dat de molen erg weinig draait en dat ondanks vele mooie woorden die collega molenaars altijd moesten vernemen van de heer R. Verkerk.

Nu lees ik op de molendatabase dat Don Werts weer de enige molenaar is?

• Vincent Claessens

Hoi Bart,

Die tent is weer allang verdwenen, alleen liggen er overal (resten van) vogelnesten, die via gaten onder bij de roosterluiken e.d. naar binnen kunnen. Verder ligt er erg veel hout e.d. in de molen opgeslagen (op de begane grond).

Tegenwoordig zitten er 3 (!) molenaars op de molen, Robbert Verkerk en zijn vrouw en Don Werts, maar ze laten de molen niet heel vaak draaien. Toch draait de molen de laatste tijd weer wat meer (meer dan ooit), ik heb hem laatst een keer 3 (!) weken achter elkaar zie draaien, al ging het erg langzaam…

mvg,

Vincent

• Peter Pouwels

Hoi Rob,

Er zijn verschilende reden waarom wij in de winter niet draaien, een daarvan is dat de molen pariculier bezit is de eigenaar bij de molen woont. De andere reden is dat de meeste bezoekers dagjes mensen zijn (lees toeristen) en hiervan komen er niet zoveel in het winterseizoen. De andere reden is dat het een wateraangedreven molen is en hierbij kunnen rad, as schuiven en sluiswerken vastgevroren zitten.

Volgens het reuliere schema draaien en malen we iedere tweede zondag van de maand van mei t/m oktober. In principe draaien dus maar 6 x per jaar dit lijkt weinig maar met enkele aangevraagde draaidagen erbij trekken we toch jaarlijks meer dan 1000 bezoekers. Bijvoorbeeld in 2008 hebben we 11 keer gedraait en hadden we in totaal 1285 bezoekers. Dit is toch een respectabel aantal waarop menig molenaar jaloers zou zijn!

PS Buiten de Bovenste Plasmolen maak ik vweekelijks voldoende draai en maaluren op andere windmolens.

Groet Peter

• Mario Collombon

Hallo Peter,

Respectabel aantal of niet, het gaat toch niet alleen om zoveel mogelijk bezoekers maar toch ook om het werken met de molen zelf en het plezier daaraan? Hoe vaak komt het nou voor dat de boel vastgevroren zit in de overwegend zachte winters in Nederland? Dat is toch ook de charme van de molen?

Vanwege de eigenaar naast de molen de molen niet los in de winter? Als eigenaar zie je je molen toch het liefst draaiend?!

groeten Mario

• Mopperende Molenaarsvrouw

Wat een grappige verhouding omwentingen/bezoekers ofwel draaiuren bezoekers….Zelfs in onze molen is die verhouding heel anders. En dat zoals iedereen in molenwereld heeft kunnen lezen veel bezoek in een stilstaande molen werd ontvangen..Margreet-die in een volgend draadje verder gaat-

• Vincent Claessens

Hoi Mario,

Bij de Plasmolen ligt het toch allemaal wat anders. Toen de huidige eigenaar molen en huis kocht was het nog een wrak, en de eigenaar gebruikte hem als tuinhuisje (tenminste zoiets had ik weleens gehoord, als het fout is moet Peter me maar even corrigeren), maar toen werd de stichting opgericht, en de molen weer gerestaureerd, maar de eigenaar wil nog steeds niet veel bezoek dus daarom is de molen niet vaak open, dit omdat de molen in zijn tuin staat. En Peter draait inderdaad vaak ook op molen de Reus in Gennep, dus dit moet denk ik voor hem geen probleem zijn.

mvg,

Vincent