Gister (zaterdag) gingen we met een bus vol op excursie naar zuid Nederland,we stapte met een groepje in bij het station in Groningen er zaten al mensen in die zijn ingestapt in Winschoten.Om 10 uur kwamen we bij de eerste molen aan.
De Haag ,Beuningen
Toen we bij de Haag aankwamen stond de molen stil wat ik begrepen heb is dat de molen niet mag draaien maar waarom weet ik niet.De molen zien er vrij nieuw uit van binnen en heeft 2 koppels stenen de kast stond gewoon te schudden omdat we met mensen veel boven waren:P Om kwart voor elf gingen we naar Groesbeek.
Zuidmolen,Groesbeek
De molen stond leuk te draaien 60 enden ongeveer,de molen is nog volop in bedrijf:) alleen gister niet er werd niet gemalen er was geen molenaar aanwezig naar die zat in de molenwinkel beneden. We konden de molen tot in de kap bekijken de kap die zeer groot is:) en ik heb ook voor het eerst een Feyenoord as gezien wat ik dus nog niet gezien had.
En in het stormschild zit een raamje waar je het gevlucht ziet draaien.Om Kwart voor 12 gingen we naar Plasmolen.
Bovenste Plasmolen,Plasmolen
Deze watermolen licht prachtig gelegen bij de Sint-Jansberg,het water kwam niet uit de goot bovenlangs dus maar middenslag er werd ook gemalen.Even veder in het cafe/restaurant vederop konden we wat drinken en eten bestellen.Om kwart voor 2 gingen we naar Heijen.
Gerardamolen,Heijen
Helaas stond de molen stil toen we op de molen waren hoorde ik dat het bovenwiel in slechte staat was.(lees Vincent,Heijen) Veder de molen goed bekeken.Toen verder gegaan naar de laatste molen Haps.
Mariamolen,Haps
Vanuit de bus konden we de zeskant molen al zien draaien met 4 halven,van de buitenkant ziet de molen er mooi uit maar van binnen is het een rommeltje…overal takkentjes.En de maalkoppel ligt nog steeds uit elkaar http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=530 2e foto van onder beetje jammer allemaal veder draaide de molen een endje of 50.
Om kwart voor 4 gingen we weer richting groningen onderweg nog een paar molens zien draaien.Het was een leuke en leerzame dag:)
Foto's http://www.mijnalbum.nl/Album=IMTYSK8R
Excursie van molenaarswerkgroep Oost Groningen.
Gr Martijn