fietstocht langs molens in Schipluiden en Schiedam

• vluchtje

Gisteren heb ik kennisgemaakt met een poldermolen met waterrad (Groeneveldse molen), een achtkante korenmolen op een gemetselde onderkant (Korpershoek), de oudste stenen poldermolen (1710, Babbersmolen) die wordt gerestaureerd, twee Schiedamse reuzen (De Walvisch en De Vrijheid, die volgens de molendatabase ‘thans buiten bedrijf’ zou zijn) en een molenwerkplaats.

Het weer was schitterend, de fietsroute ook. We waren met zo'n veertig Brabantse molenaars, leerlingen en andere molenfanaten op stap.

De ‘omgekeerde emmer’ heeft gisteren op windkracht de polder bemalen, op De alvisch werd tarwe gemalen, en op de Vrijheid mout. Later liet men ons daar zien hoe je met windkracht vier op een Schiedamse reus met vier vollen plus vier fokken de molen flink kan laten lopen!

Veel gezien en veel geleerd!

Ik blijk voornamelijk veel foto's van boven- en spoorwielen, rondsels, bonkelaars, kneppels en een vangtrommel met gaffelwiel te hebben gemaakt. Als iemand wat meer tot de verbeelding sprekende foto's heeft gemaakt…

• Robert Van't Geloof

Heey Vluchtje Het was leuk jullie te ontmoeten.

Jullie hadden idd een schitterende dag .

Groeten Robert,

• vluchtje

Hoi Robert

Leuk om jou ook te ontmoeten. En bedankt voor je boeiende verhalen daar op die mooie hoge stelling!

groet van Vluchtje

• Bart Hoofs

Ha die Robert,

Jij in ieder geval bedankt om mij als organisator op weg te helpen met de organisatie.

Het was een mooie dag mede dankzij de inzet van: Rob van Zijll en dochter,

Luc en Toby, Gerard van Leeuwen en kleinzoon, Rob Batenburg, Fred Prins en bemanning waaronder Robert en ook dankzij Bas Batenburg en Theo de Rooij die 3 molens aan de gang hadden gezet.

We hebben gezien het mooie werk van de restauratiewerkplaats Schiedam waar Rob Batenburg de bedrijfsleider is. Vele jaren beroepsmolenaar en nu erg mooi werk als molenmaker. Daarnaast diverse personeelsleden.

• Erwin

Inderdaad: Een geweldige dag!

Mooi weer, een leuk gezelschap en een aantal prachtige molens.

Voor mij als moutliefhebber was de Vrijheid, die met twee koppels mout stond te vermalen, de kers op de taart!

Een compliment naar Bart, die wederom een prachtige fietsroute had uitgezet.

Wij hebben in ieder geval genoten!

Erwin.

Molen van Jetten, Uden.

• Robert Van't Geloof

Ha Bart, Graag gedaan hoor.

Ik kijk er met goed gevoel op terug.

Hoe laat waren jullie weer terug bij het startpunt in Schipluiden??

En hoe laat waren jullie weer in het Brabantse ?

Ik denk dat heen met de fiets meer kracht koste (tegen wind) dan terug

(windje mee) .grt robert

• Patrick

Ook ik heb genoten van de molentocht.

En zeker van de Vrijheid die nu toch weer mout maalt.

Robbert was zeer gastvrij. Hij bood zelfs mij fiets even omhoog op de stelling te halen als ik een bewijsfoto van mij bezoek op de Walvis wilde.

Maar dat ging mij een beetje te ver.

Vandaar een foto vanaf de Walvis met de Vrijheid, de Noord en de Palmboom.

En een foto van mijn fiets in de Vrijheid.

Patrick

Die andere van de Molen van Jetten uit Uden

• L.v.d.W.W.

Op www.degroeneveldsemolen.web-log.nl staat een stukkie met foto's.

Ook staat er een stukje op over vanmorgen, toen er een groep mensen kwam ontbijten in de molen!

Gr, Luc

• Martin E. van Doornik

Je zou de koplamp van je fiets moeten corrigeren, hij hangt te slap omlaag…. en het zadel dient horizontaal te zitten.

Gr. van Martin met 40 jaar ervaring wereldfietsen.

• Andreas de Vos

@ Patrick

Het gaat niet over molens, maar wat dat zadel betreft heeft Martin wel gelijk. Beter voor je edele delen als-ie horizontaal staat. Dat zadel.

Groetsels,

Andreas de Vos