Molenkaart Vlaanderen en droge voeten

• Jan Althof

Goedendag,

Dinsdag 21 april was het dan eindelijk zo ver. De presentatie van de Molenkaart van Vlaanderen. Hiervoor was een festiviteit opgezet in de Roomanmolen te Sint-Pauwels, een mooie gelegenheid om deze molen eens van dichtbij te bekijken en kennis te maken met Lieven Denewet. Het tijdstip was wat vreemd voor een “Ollander” want een en ander zou om 18.00 uur een aanvang nemen. Rond die tijd schuift men in het Noordelijke der Nederlanden aan tafel aan voor de aardappelen met bloemkool en verse worst.

Maar allez, Sint-Pauwels ligt wel zo`n 95 km van het Nederlandse Zwijndrecht en dat is een stuk zuidelijker in Europa. Daar begint men veel later aan de aardappelen of de pasta, dus dan moet je een beetje inschikken. De route kent nog een Lievekenstunnel met een tolgaarder en het tarief is daar niet mals. Met de motor mocht ik twee maal 5,50 Neuroses aftikken. Oftewel 24,20 ouwe guldentjes en das veul geld. Achteraf had ik, gelet op het mooie weer, liever een stukje omgereden voor die centen maar opnieuw allez….je moet wat over hebben voor de goede zaak.

Bij aankomst stond de molen mij reeds van verre toe te wuiven maar dat was voor een groot deel schone schijn helaas. Een fraaie molen met nog een restant van een stoombedrijf. Alleen nog de behuizing en de schoorsteen maar toch een fraai beeld. Binnen in de molen was er ook genoeg te zien zoals een dubbel kruiwerk, een drietal maalkoppels, een houten bovenas en een penbalk met jammer genoeg een slecht plekkie.

Het bleek dat aan één kant de springbeugel was losgeraakt. De oorzaak lag in een nogal rot stuk precies op de plaats waar de bouten zaten. Met kunst- en vliegwerk en wat spanbanden werd de zaak provisorisch vastgezet en de molen kon weer los. Veel oud hout in deze molen maar ook een nieuwe koningsspil. Deze bleek nogal getordeerd en flink gescheurd. Met al het ijzer er omheen geen fraai gezicht, maar allez…het werkt.

Na het nemen van wat foto`s werd het tijd voor de toespraken. Het was al ver na zessen toen ná de Burgemeester een Gedeputeerde het woord mocht nemen. De man was behoorlijk enthousiast en holde flink door. Af en toe zwol zijn volume aan tot orkaankracht en met zijn bijna militaire gebaren zou hij als Volkstribuun niet hebben misstaan in de Romeinse Senaat. Maar we leven in 2009 dus die kans is voorbij.

Met die orkaankracht werd het gehoor o.a. te verstaan gegeven dat die Vlamingen toch maar mooi de uitvinders waren van de molen!! En dat dankzij de Vlamingen de Ollanders droge voeten hebben!! Want toen die bijna tot hun knieën in het water stonden, hebben de Vlamingen hen geleerd hoe zij droge voeten konden krijgen door het gebruik van die molens!! Natuurlijk een prestatie van formaat. Gelukkig kon ik met weinig moeite, mij in het hol van de Vlaamsche Leeuw wetende, een welgemeend en hardop uitgesproken Dank U Wel Meester onderdrukken.

Ook rond mij werd er wat naar elkaar gefluisterd en de spreker na hem, ik meen de voorzitter van het Vlaamse Molenwezen, nuanceerde e.e.a. op voorzichtige wijze. Na dit sprekersgeweld was het tijd om de kelen te smeren. De Burgemeester had voor enig vochtig receptiemateriaal gezorgd, prima geregeld dus. Lieven adviseerde mij een mooi Belgisch biertje. Ik heb dat beleef moeten weigeren want ik moest toch als Bob de motor op. Een watertje uit Spa werd mijn deel.

Na het aanschaffen van een drietal kaarten, die er mooi en bruikbaar uitzien, en het verzamelen van wat ander promotiemateriaal was het tijd om weer huiswaarts te keren. Al met al een aardige presentatie.

Een leuk, leerzaam uitstapje naar een fraaie molen net “om de hoek”. De foto`s zijn te zien via de onderstaande link.

Groetings,

Jan

www.althofweb.nl

http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/MolenkaartVlaanderen#

• Bart Aertgeerts

Jan Althof zei:

“Met die orkaankracht werd het gehoor o.a. te verstaan gegeven dat die Vlamingen toch maar mooi de uitvinders waren van de molen!! En dat dankzij de Vlamingen de Ollanders droge voeten hebben!! Want toen die bijna tot hun knieën in het water stonden, hebben de Vlamingen hen geleerd hoe zij droge voeten konden krijgen door het gebruik van die molens!! Natuurlijk een prestatie van formaat. Gelukkig kon ik met weinig moeite, mij in het hol van de Vlaamsche Leeuw wetende, een welgemeend en hardop uitgesproken Dank U Wel Meester onderdrukken.”

En zo heb ik het ook geleerd Jan in de meest recente molenaarscursus en zowat alle boeken van Bauters… ;-)

De kaart ziet er verder prachtig uit - van op je foto's bekeken dan want ik heb ze nog niet in levende lijve kunnen aanschouwen. Drukke agenda deze week doorkruist zowat m'n molenplannen (zo was ik vanavond ook heel graag op de info-avond over de toekomstplannen met de Merelaan (Gistel) maar ook dat is erbij ingeschoten…).

In de komende dagen hoop ik aan een exemplaar (of 2) te geraken en kunnen we ze hopelijk ook spoedig eens uitproberen.

• Bart Hoofs

Nu lees ik: “Ook rond mij werd er wat naar elkaar gefluisterd en de spreker na hem, ik meen de voorzitter van het Vlaamse Molenwezen, nuanceerde e.e.a. op voorzichtige wijze”.

Maar wie was deze voorzitter immers als we weten wie het is kunnen we het geheel in de juiste context plaatsen ;-)

• Jan Althof

Awel…kweet zunne naom nie hé en spijtig genoeg ziet ge hem tot driemaal toe op den rug. Op den 3, 2 en 1 na laatste foto`s. Hij droeg unne bril en rookte une pipe die een tamelijk jongere dame in haar tas moest stoppen toen hij moest gaan spreken. Allemaol nix mis mee, het was een plesante en leerzaome voorstelling waarbij gelijk of ongelijk niet telt.

Alleen maakte die gedeputeerde er welhaast een hilarische voorstelling van. Een rasartiest zou ik zeggen. :-)

• Kris Goris

De naam van de spreker waarnaar u op zoek bent is Karel Van den Bossche, voorzitter van het Molenforum Vlaanderen, tevens conservator van het Molenmuseum Sint-Amands.

Wij Vlamingen lachen graag en zeggen graag al lachend de waarheid !

Er zijn nog ‘Ollanders’ die denken dat de windmolen een uitvinding is van ‘hun’.

Bezoek Karel in zijn museum en hij zal u op basis van bronmateriaal de waarheid aan het verstand brengen.

Mét de glimlach !

Over Molenforum Vlaanderen verneemt u meer :

• J.S. Bakker

Volgens de databases van de bestaande molens die toch compleet of nagenoeg compleet zijn heeft België toch ook veel meer molens dan Nederland?

• Jan Althof

Dat is dan meteen weer een mooi uitstapje naar dat museum. Overigens hoeft die waarheid niet aan mijn verstand te worden gebracht. Het waren de felheid, de wijze van spreken en de lichaamstaal die de glimlach ontlokten. Zulke sprekers zijn er te weinig. ;-)

• Bart Aertgeerts

Waar kan ik tegen nu zondag nog een aantal van die kaarten aankopen en afhalen?

Ik zou ze namelijk ook graag bij ons op de Boechoutse Steenen Molen in de aanbieding hebben liggen met de molendag.

• Kris Goris

De distributie wordt gecentraliseerd door Molenforum Vlaanderen , zie ook ons email aan CC uw adres

• Jan Althof

Meteen maar de koe bij de hoorns gevat en vanmiddag het museum in Sint Amands bezocht. Mijnheer Karel v.d. Bossche kwam gelijk met ons aan om half drie dus keurig op tijd allemaal. We hadden een geanimeerd gesprek o.a. over Vlaanderen (België, of hoe heet dat land), haar geschiedenis en de huidige toestand. Natuurlijk hebben we ook over molens gesproken en niet eens over wie nu eigenlijk de uitvinders zijn geweest. Dat was al geen punt van discussie :-).

Na anderhalf uur zijn we weer vertrokken. Ik kan iedereen aanraden er eens een bezoek te brengen als je in de buurt bent. Antwerpen met z`n vogeltjesmarkt is erg in de buurt. Het is bijzonder om in een zeer fraai dorp/stadje, bijna in de middle of nowhere, zo`n fraai molenmuseum te hebben. Zeer informatief, leerzaam en aan mijnheer Karel kun je alles vragen. Volgens mij heeft hij een molenhart groter dan een molen. Vanaf deze plaats nog onze dank voor de sympathieke ontvangst.

Groetings,

Jan.