Goedendag,
Afgelopen dinsdag was het schitterend (foto)weer en voordat ik mijn Odyssee aanving richting Sint-Pauwels was er nog veel tijd om even in de buurt rond te karren. Zo kwam ik langs de Lek rijdend op de gedachte even via de Zijdeweg naar de in aanbouw zijnde Sluismolen te rijden. In aanbouw ja, maar van afbouw lijkt nog geen sprake. Het ziet er ook wat vreemd uit met die natuurstenen oeverversterking. Naar verluidt is dit echter wel authentiek. Als Mio vraag ik mij wel af wat voor soort molen dit is/moet zijn. Onder-, boven-, strijk- of boezemmolen? Is daar iets over te zeggen?
Daarna ben ik doorgelopen richting De Achtkante Molen van Cor Noorlander, met De Kleine Molen in het zicht. Wim was juist doende een zeiltje voor te leggen en zou later met vier volle lekker rondgaan. Lopend over de Lage Tiendweg kom je dan ook langs de (bodem)restanten van De Tiendwegse Molen. Ook hier zouden restauratieplannen voor bestaan. Uiteraard kon ik het ook niet laten enkele weideschoonheden te kieken, zowel dierlijke als plantaardige.
Bij Cor eerst maar een handje toegestoken bij het inspannen en daarna hebben we een tijdje over de situatie ter plaatse gesproken. De Broekmolen staat er met een hangend koppie bij en volgens Cor zou in juni gestart worden met de restauratie. Er was wat oponthoud door verschillen van inzicht m.b.t de kosten die uiteindelijk begroot lijken op plm. 400.000,=
Met de molenaar, zijn broer Jan, gaat het momenteel weer goed na zijn hartproblemen. Cor zelf is zelf ook onder cardiologenhanden geweest maar is volop in charge. Een sterk ras die Noorlanders.
Cor liet nog een foto zien met daarop de oude situatie. Dus met De Tiendwegse, De Achtkante en de Sluismolen. Die situatie zou in de (verre) toekomst weer zo moeten worden. Zoals altijd is hier de hoeveelheid beschikbare pecunia een heikel punt.
Alles bij elkaar is het hier een mooie plek in de Alblasserwaard en het zou nog mooier zijn met die Tiendwegse en een gecompleteerde Sluismolen erbij.
Groetings,
Jan.
www.althofweb.nl
http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/Streefkerk#