Kluswerkzaamheden

• Wesley de Best

Onderweg van Zwolle naar Dalen stond de Westermolen in Dalfsen met 4 volle zeilen. Rond 14.30 uur was ik op de Jan Pol. De molen stond met 4 vollen, stil, op de vang. Aangezien er toch nauwelijks wind was, besloten Ricardo en ik het kruiwerk schoon te maken en te smeren. Ricardo heeft de neuten van de keerkuip er uitgehaald, het oude vet er vanaf gehaald en de buitenkant van de overring een lekkere laag vet gegeven. Verder heeft Ricardo ook nog een kraaiennest opgeruimd. Ik heb het een en ander aan takken weggehaald en de onderkant van de overring gesmeerd. Even later kwam Vincent ook langs en die is nog een tijdje gebleven. Die ging later weg en rond 18.00 uur hebben we de molen afgezeild.

Toch nog een keer de complimenten voor molenmaker Molema uit Heiligerlee, die weer fantastisch werk heeft geleverd en ook complimenten voor de gemeente Coevorden, die goed voor haar molens zorgt.

• Mopperende Molenaarsvrouw

Wesley hoe zit het nu met die raadselachtige mol? Want die complimenten aan molenbouwer Molema dat weten we nou wel. En: hoe zit dat met kraaienrommel weghalen en smeren omdat er geen wind is. Ik heb van mijn instructeur geleerd dat je voor je gaat draaien of kruien smeert en rommel tussen de kruiring weghaalt, groet, Margreet-die nog zit te grinniken om die molen die zo leuk draait terwijl hij onderweg is naar Dalen-

• Wesley de Best

De mol is een andere naam voor de vorstplank. En eerlijk gezegd lijkt het mij niet erg om de molenmaker te complimenteren met zijn werk als de molenmaker het werk goed heeft uitgevoerd. Dus wat is er mis mee?