Theekastje van oud molenhout klaar!

• Martin E. van Doornik

Vandaag is het eiken theekastje van oud molenhout KLAAR! Jaap Dekker heeft enkele weken geleden een oproep geplaatst om foto's van dit kastje op het molenprikbord te zetten. Nou dan, bij deze!

http://www.mijnalbum.nl/Album=DZ666T4D

Compleet met servies en dergelijke voor de camera, maar het kastje is nog NIET in elkaar gelijmd, want hij wordt binnenkort “plat” vervoerd naar Zweden, waar wij een huis hebben staan.

Alleen het bovenblad is nieuw gemaakt. Vanmorgen nog heb ik oud “bibberend” glas gesneden voor de zijkanten.

Ik heb eerder nog meer dingen gemaakt van hout uit molens. Zo is de deur van mijn schuur uit de molen van Eenrum afkomstig. Daar stond op de begane grond een tussenmuur, die in 1995 is weggebroken. Die deur zat daarin. Alleen de schuine rode plank is iets opzij geschoven voor het ruitvormige raampje.

In 1989 vond ik op straat in stad Utrecht een zogenaamde meidenkast, die in zeer slechte staat verkeerde. Meegenomen naar huis, uit elkaar gehaald, opgeknapt en gevernist. De deurpanelen waren verrot en door glas vervangen. De liggende planken van de linkerdeur vernieuwd met hout uit een oude molenkapbekleding. Het complete onderstel onder de deuren is nieuw gemaakt van oud molenhout.

De la heb ik ingedeeld met plankjes, gezaagd uit oude zelfzwichtingskleppen. Het geheel met blauwgrijs velours bekleed, die ik (per fiets in de winter) in molenstad Winschoten heb gekocht.

Vorige week heeft mijn vrouw het tafelzilver gepoetst (nog uit m'n ouderlijk huis afkomstig) en de inhoud van de la blinkt je nu tegemoet.

• Jacob Dekker

Hoi Martin,

M O O I ! ! !

Groet, jAAp

• PENTERBAK

Klasse! Martin.

Niet als modelbouwer, niet als molenaar, maar in de persoon van meubelmaker.

Ik kan me nog goed herinneren dat mijn oma ook zo'n theekastje in haar voorkamer had staan. Ietsje ander model uiteraard met van die kraaltjes. Als we op ons gat op de vloer aan het spelen waren flikten we het niet om aan dat kastje te komen, want anders…

Ik vertel mensen altijd dat houtworm onstaat in dit soort kastjes als men ze op de zolder heeft neergezet. Regelmatig met de deurtjes slaan en in de meubelwas zetten houdt die vreetzakken wel weg. Ze houden niet van beweging. (Moet je wel van thee houden.)

Oud molenhout weet ik ook te waarderen, maar dat verwerk ik dan in mijn modellen. Zo zijn de iepen rollen van het Eenhoornmodel gedraaid van het hout van een afgedankte kruirol uit de Eenhoorn, en Het Amstersdamse Waapen uit het eikenhout van een oud rolvloerdeel.

Binnenkort begin ik zelf met de bouw van een forse huiskamerkast. 2,70 x2,70.m.

De basis van grenen paneelhout, maar met een front in windgezaagd en luchtgedroogd iepen.

Voorzien van paneeldeuren, lijstwerk en cannelures en er moet uiteraard een mooi kleurtje overheen.

Er ligt een twee jaar geleden gezaagde iepen stam bij de Eenhoorn in de droogloods. Morgen trek ik de iepen delen naar buiten om eens uit te zoeken wat er naar mijn werkplaats kan.

Misschien een leuk idee voor een kleine reportage op Penterbak.

Groet en succes,

Jos.

• Frank T

Jij kan goed timmeren / meubelmaken, Martin!

Mede dankzij ontwerpers als Piet Hein Eek is oud hout een hot item. Piet Hein Eek gebruikt bijvoorbeeld voor zijn kasten (en andere meubels) sloophout uit bijv. woningen en laat de oude verflagen / bouwsporen gewoon zitten. Heel mooi dat een sloopproduct zoveel toegevoegde waarde kan krijgen in een nieuw product.

Gr. Frank

• Frank T

zie bijv. hier:

http://www.pietheineek.nl/nl/collectie/sloophout

http://www.pietheineek.nl/nl/collectie/sloophout/art.nr.3855h

• Ruud Bax

Maar de prijzen zijn niet 2e hands.

vr. gr. Ruud Bax

• Frank T

Dat kun je wel zeggen! Goede handel dus, maar ook creatief.

Groet,Frank