Vandaag is het eiken theekastje van oud molenhout KLAAR! Jaap Dekker heeft enkele weken geleden een oproep geplaatst om foto's van dit kastje op het molenprikbord te zetten. Nou dan, bij deze!
http://www.mijnalbum.nl/Album=DZ666T4D
Compleet met servies en dergelijke voor de camera, maar het kastje is nog NIET in elkaar gelijmd, want hij wordt binnenkort “plat” vervoerd naar Zweden, waar wij een huis hebben staan.
Alleen het bovenblad is nieuw gemaakt. Vanmorgen nog heb ik oud “bibberend” glas gesneden voor de zijkanten.
Ik heb eerder nog meer dingen gemaakt van hout uit molens. Zo is de deur van mijn schuur uit de molen van Eenrum afkomstig. Daar stond op de begane grond een tussenmuur, die in 1995 is weggebroken. Die deur zat daarin. Alleen de schuine rode plank is iets opzij geschoven voor het ruitvormige raampje.
In 1989 vond ik op straat in stad Utrecht een zogenaamde meidenkast, die in zeer slechte staat verkeerde. Meegenomen naar huis, uit elkaar gehaald, opgeknapt en gevernist. De deurpanelen waren verrot en door glas vervangen. De liggende planken van de linkerdeur vernieuwd met hout uit een oude molenkapbekleding. Het complete onderstel onder de deuren is nieuw gemaakt van oud molenhout.
De la heb ik ingedeeld met plankjes, gezaagd uit oude zelfzwichtingskleppen. Het geheel met blauwgrijs velours bekleed, die ik (per fiets in de winter) in molenstad Winschoten heb gekocht.
Vorige week heeft mijn vrouw het tafelzilver gepoetst (nog uit m'n ouderlijk huis afkomstig) en de inhoud van de la blinkt je nu tegemoet.