Vandaag gedraaid

• Bart Aertgeerts

Vanmiddag een groep bezoekers aangekondigd op de molen dus tegen 13.30u naar Boechout waar Patrick al aanwezig was. Molen losgezet en gekruid naar WZW waar een stevige bries toeliet om eens zeilloos ;-) wat toeren te maken.

De wind was krachtig genoeg dus even het tweede koppel ingeschakeld met rogge (veevoeders) en zeer langzaam aan een 50kg gemalen terwijl de groep zijn rondleiding kreeg.

En nog eens een waarschuwing gekregen dat je met 10 kinderen (en 25 volwassenen) op de molen overàl ogen moet hebben…

Zo rond 15.30u was iedereen weer weg, dus alles stilgezet en klaargemaakt voor de molendag morgen. Tegen half vijf terug thuis.

Als het morgen wat mee zit gaat de teller over de 300.000 sinds de restauratie…

• Meelmuisje

Vandaag eens een uurtje eerder uit bed gekropen omdat ik naar mijn oude stageplaats ging! Namelijk Het Prinsenhof in Westzaan!! Deze werd vandaaag na een zeer grondige restauratie van 2 jaar weer heropend:) In de periode van April vorig jaar mocht ik toen 3 weken stagelopen bij Bart Nieuwenhuijs. Natuurlijk wilde ik het resultaat eens bekijken:) Nou serieus het is werkelijk prachtwerk dat Bart heeft afgeleverd. Er is ook erg goed naar het historisch restaureren gekeken. Zo kwamen Bart & ik tijdens mijn stage bijv. een kistraampje tegen op oude foto's die er niet meer in zat. Die zit er nu natuurlijk wel weer in:) En nog veel meer van dat soort dingen. De molen heeft weer zijn kromme middenbalk terug en weer zijn prachtige peltuig! Njaa het is gewoon een pracht van een molen geworden! De molen zelf stond trouwens rustig te draaien met 2 volle en met koppel pelstenen in zijn werk. Deze maalde niet i.v.m. met de veiligheid denk ik. Het was namelijk een drukte van belang! Rond half 12 weer weggegaan richting Weesp. Bart & alle andere mensen die eraan gewerkt hebben.. Het is echt een pracht resultaat geworden:) Waar jullie volkomen terecht harstikke trots op kunnen en mogen zijn!

In Weesp stond Dikke Bertha ook lekker door te draaien met 4 volle. Aangezien we de afgelopen dagen volop konden malen zaten we vandaag mooi op peil waardoor we niet hoeften te malen! De molen zelf trouwens nog in de loop van de dag opgezwicht naar 2 vol 2 half en later op de dag naar 4 half en nog een stukkie ruimender verkrooien. Om 6 uur de molen ingehaald.

Foto's van vandaag zijn te zien op: http://www.mijnalbum.nl/Album=AUN8KJU7

Groetjes, Thomas Griffioen

• Mario Collombon

Ziet er schitterend uit! Mooi breed tuig! Maar wat is de bedoeling van die rooie rand om de romp, met een grote strik aan de andere kant ofzo??

groeten Mario

• Tom Blaak

Vandaag tegen 10 uur de vang van de Rijsoordse molen weer opgetrokken, liep soms lekker door bij een van Zuidoost naar Zuid ruimende wind, halverwege de middag trok de wind nog verder aan werd Zuidwest, toen de steen bijgezet en in razend wijde bocht gemalen, had er goed de gang in, in de volle. Na 15 zakken te hebben gemalen, de steen weer uit t werk getrokken en met 4 halve verder gegaan, later toch weer 4 vol met een sterk afnemende wind. Rond 19 u de molen afgezeild en bijna 7000 omw mogen noteren.

Een bedt dagje.

Met vriendelijke weekendgroeten,

De Kersenmulder

• Bart Hoofs

Ik ben altijd benieuwd hoe z on jonge vaklui geschoold zijn of self made molenmaker? Er is feitelijk weinig scholingmogelijkheden voor dit specifieke werk.

En toch kiezen gelukkig diverse jonge mensen bewust voor dit vak.

• Bart Hoofs

Gisteren was de Beekse molen ook los en draaide fier zonder zeilen voor de prins.

Een erg vlagerige zuid-oosten wind.

Vandaag door omstandigheden later op de molen maar toch nog 6 zakken tarwemeel kunnen malen. De wind zat nu zuid en ruimde tegen het einde van de middag. In ieder geval goed voor de omwentelingen van “De Doornboom”.

• Rob Simons

Vandaag was ik om half 11 in Borkel. Eerst moesten we nog wat kruien. Op het ZZO opgezeild (uiteraard rondvol) en zo het kaar van de 16der steen leeggemalen. Daarna met de 17der gaan malen, want van dat bijhouden en lichten met die onregelmatige wind wordt je ook niet vrolijk, en die regulateur zit er niet voor niks in ;) . Afijn, na wat afstelwerk, konden we goed meel malen. De molen liep geregeld flink door. 50 kg tarwe gemalen en 500 kg maïs. Het was wel te merken dat de wind uit een goeie hoek kwam (wind ging later naar ZZW).

Omdat we vrij vroeg (half 4) gestopt waren, was ik nog naar Budel gefietst, en daar stond de Nooit Gedacht te malen met 2 halve. Later werden er nog 2 halve bij gelegd (nog later 4 vol) en daar liep hij best mee. Wat werken die fokken toch prachtig! Schitterende molen is dat toch, goed in orde en loopt licht. Uiteindelijk mocht ik hem nog afzeilen.

Ik heb vandaag genoten!

Groeten,

Rob

• Rob Simons

In Lille gisterenavond nog een 1000 kg. gemalen, want voor morgen geven ze geen wind op. Zeilvoering: rond in de top (ik werd gecorrigeerd ;) ). Hamont heeft woensdag nog gemalen en is gisteren? nog los geweest, want daarstraks stond hij op het ZZO.

Groeten,

Rob

• Martin E. van Doornik

Ik was vandaag samen met m'n vrouw aan het fietsen door het Lauwersmeergebied. Vierhuizen stond stil en Anjum draaide op ZO met twee duikertjes. Op terugweg draaide Eenrum ook.

• Erik Stoop

Wel gedraaid vandaag, maar niet gemalen, terwijl er een mooie maalwind stond. Oorzaak? Een kwikstaartje had de vrijheid genomen een nestje je maken op de wateras, precies boven het lager. En ja, dat aanstaande geluk kan je toch niet voortijdig beeindigen….

http://www.mijnalbum.nl/Album=ALMM3FYL

Nou ja over drie weken zullen de kleintjes wel uitgevlogen zijn en dan kan er weer gemalen worden.

Groeten van Erik, die zijn verjaardag vierde met kinderen en kleinkinderen bij die fantastische molen in Cabauw!