De strik zat op het onderste end. In plaats van de vang te lichten is het Prinsenhof geopend door de strik eraf te halen. Hoe het precies gebeurde weet ik niet, want toen was ik er nog niet bij.
Groetjes,
Andre
Mooie foto's Thomas en wat een tuig! Schitterend
Ik me alleen af te vragen hoe het er voor staat met de zaanse zeilen.
Altijd rood-wit gewend, maar dit is al de zoveelste waar alleen maar witte op zitten (De Poelenburg en Het Jonge Schaap ook) na de restauratie.
Zaterdagmorgen stond er een lekker windje en ben ik maar gaan toeren. Onderweg stonden Ter Leede en de Hellouwse wippen nog stil. Ook in Haaften geen beweging. In Waardenburg had ik meer geluk. Molenaar Gerard vd Heide kwam net aan bij de poldermolen. Naar zzo gehaald en de vang los. Liep in de lege vrij rustig, dus algouw 2 schuine opgezocht.
Op 't gemakkie de Flymo uitgelaten en na de boterhammen gaan malen (inmaler voor natuurgebied) met 4 schuine. Aan het einde van de middag alle zeilen weggerold en nog een uurtje in de lege laten hobbelen. 1838 omwentelingen.
Op de terugweg stond de achterste van Hellouw stevig te malen met 4 volle.
Ter Leede was ook los geweest, maar die lag al weer aan de ketting.
De komende dagen op een welverdiende vakantie in Zeeland.
Vriendelijke groeten,
Justin vd Heuvel
Ook in de Zaanstreek was er variatie. Witte zeilen zag je ook wel. Wat je ook vaak zag is dat er met witte zeilen begonnen werd, en dat er na een jaar 2 zeilen door de molenaars zelf rood werden geschilderd. Dat is op het Jonge Schaap ook gebeurd, dus deze draait van de zomer met 2 rode gewoon.
Groetjes,
Andre
Gisteren om een uur of tien in de ochtend aangekomen in Stiens. Gert Klijnstra was al aanwezig, eerst even kennis gemaakt en ook eens het ware “verhaal van de Hoop”gehoord. Gewacht op de rest, maar dezen kwamen niet. Dus maar gaan kruien, kleppen dicht en gaan opzeilen. Na dat de molen een tijdje gedraaid had zijn de stenen in het werk gezet. Op het gegeven moment (de molen stond op het ZO te malen ging de wind in één klap ruimen naar het Zuiden, dit in een tijdsbestek van pak en beet een paar seconden. Dus de vang er op en er snel achter aan kruien. Verder nog uitleg over de regulateur, het stellen van de stenen en het afstellen van de graan toevoer gehad, allemaal zeer leerzaam. Tegen een uur of één kwam ook Piet Bootsma, welke me nog van alles verteld heeft over de Hemriksmole, waarnaar ik zo rond een uur of twee vertrokken ben. Hier eenmaal aangekomen, stond de molenaar al te wachten, ik was een kwartier te laat. Eerst even kennis gemaakt, daarna het één en ander over de molen besproken. Eerst de bliksemafleider losgehaald, de bezet ketting welke als zekering om het windkoppel heen zit, vervolgens het kruiwerk gaan smeren (onder zetel en boven zetel). De roeketting losgehaald en vervolgens gaan kruien, toen de molen eenmaal op het zuiden stond gaan opzeilen. Na het opzeilen de vang gelicht, maar de molen bleef gewoon stil staan, van alles geprobeerd, maar niets hielp. Uiteindelijk maar weer gaan afzeilen.
De foto's: http://picasaweb.google.nl/soepcom.teeling/HPowerDeFroskepoleEnMolenrompmishandeling?authkey=Gv1sRgCOGt1_fh9uD0jwE&feat=directlink
Ook zijn er een paar foto's van vorige week bij, van de Froskepole molen en van de molenromp van molen de Haan. Over het laatste kan ik kort zijn, lelijker kunnen ze het niet maken!!!
Mvg. Stefan Teeling
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?