Zuid Afrikaanse mosterdmolen (4 foto's)

• Kees Vanger

ZUIDAFRIKAANSE MOSTERDMOLEN.

Vandaag van mijn vaste leverancier van molenfoto’s Albert van der Werf weer een aantal foto’s ontvangen. Deze keer helemaal gemaakt in Zuid Afrika.

In de buurt van Rondebosch staat een “Nederlandse” mosterdmolen zo te zien herbouwd of gerestaureerd. Oorspronkelijk afkomstig uit de 17e eeuw .

Verder weet ik er weinig van en heb op Google ook weinig kunnen vinden.

Wie weet hier meer van?

De vier foto’s staan op: http://www.mijnalbum.nl/Album=XYVT3FLI

Kees Vanger

• Jacob Dekker

Hallo Kees,

Google maar eens met als zoekterm “Mostert's Mill Groote Schuur” en je vind al een heleboel zoals bouwjaar enz.

Dit is wel de meest bekende Zuidafrikaanse windkorenmolen, die nog steeds door vrijwilligers in bedrijf gehouden wordt.

De indertijd (jaaaaaren geleden) zeer vervallen molen is toen weer maalvaardig gerestaureerd door naar ik meen de Nederlandse firma Bremer.

Groet, jAAp

• Rolf

In ‘Water-mills windmills and horse-mills of south Africa’ van James Walton wordt ook deze molen uitgebreid beschreven.

Althans tot 1974, want toen verscheen dit boek.

• Tom Blaak

Jaap, volgens mij heeft de firma Verbij of Vaags aan deze molen getimmerd en niet de firma Bremer.

Groetjes,

Tom

• Jacob Dekker

Tom,

Ik spreek hier over de jaren 50 of 60 van de vorige eeuw. Toen bestond Vaags nog niet eens en Verbij had toen zijn aktiviteiten voornamelijk in het Rijnland.

Groet. jAAp

• Gerard Sturkenboom

In Molenwereld (of zelfs nog in De Molenaar; al een tijdje terug dus) heeft een uitgebreid artikel gestaan.

Ik zoek het even terug.

Gerard

• Tom Blaak

Ik bedoelde de laatste restauratie waarmee de molen weer draai en maalvaardig is gemaakt. De restauaratie waar jij het over had was meer een soort scherts restauratie en niet om de molen maalvaardig te maken. De molen had volgens mij toen ook een wiekenkruis gekregen waar geen enkele zeeg in zat.

Gr,

Tom

• Jacob Dekker

Hallo Tom,

Het was zellfs nog vroeger dat Bremer deze molen gerestaureerd heeft, nl in 1935, Zie hiervoor:

www.southafrica.com/blog/mosterts-mill-a-living-heritage-site

Groet, jAAp

• L.v.d.W.W.

't Lijkt wel op het vriendje van de omgekeerde emmer;)

• Rob P.

't Is wel een heel klein vriendje dan! :D